Frågor inför köp av F 650 GS, sänkning mm.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Frågor inför köp av F 650 GS, sänkning mm.

Inläggav WoYx » 2011-05-15/09:53

En kompis till mig är intresserad av köpa en F 650 GS.

Det är den 2 cylindriga 800 motorn som är av intresse för honom och det ska vara av den senare modellen.
Först och främst, var det 2008 som "senaste" versionen av den hojjen kom? Jag förstår så klart att det kommer nya versioner varje år, men tänker på de stora förändringarna.

Min kompis är rätt kort, kring ~165 cm.
Vi var in till BMW i Solna där han provsatt en helt ny F 650 GS. Säljaren som arbetade den dagen (igår) var väldigt upptagen med annat och vi fick knappt svar på några av våra frågor.
Det vi kunde konstatera var att i original utförande var hojjen för hög, det funkade väl, men han fick i princip bara ner tåspetsarna.

Hur som helst fick vi med oss en broschyr, i den går att läsa att F 650 GS har en låg sadel som tillval vilken minskar höjden med 30mm.
Det finns även en sänkningssats som minskar höjden med 55mm.

Säljaren sa att man max kunde sänka cykelns sitthöjd var 55mm (fullt tillräckligt för min kompis), men då krävdes det att man monterade både en låg sadel + sänkningssats. De tillsammans gav en sänkning på 55mm.
Stämmer detta eller kan man sänka sitthöjden totalt med 85mm..? Så utläser jag det i katalogen, men inser själv att det är väldigt mycket.

Det är inte aktuellt att köpa en helt ny hoj.
Han har kollat runt på begagnat marknaden och hittat en och annan 2008 till överkomliga priser för hans budget.
Då är frågan, går dessa 2008:or att sänka på samma sätt eller har det skett förändringar till årets modell 2011?

Fler frågor följer, tacksam för svar.

(Jag var osäker i vilken avdelning jag skulle posta i, men det kändes som att det blir en teknikfråga när det gäller sänkningssatser till en viss motorcykel. Admin får gärna flytta tråden i fall den ligger fel. :) )

/Daniel
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Frågor inför köp av F 650 GS, sänkning mm.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/10:51

Ok,
för att ta Dina frågor uppifrån och ned:

F650GS med 800-kubiks Twin-motorn kom tlll 2008 års modell, och hojen är i allt väsentligt oförändrad sedan dess (det som skiljer årsmodellerna är i princip färgurvalet). T.o.m. 2007 års modell var F650GS av det gamla, encylindriga 650-kubiksutförandet - en helt annan hoj (men bra den också!).

Vad gäller sitthöjden, är det mycket riktigt så att det dels finns en 30 mm lägre sadel, dels finns ett utförande med sänkt fjädring.
Sänkningen av fjädringen är inte att tänka på att eftermontera på en begagnad hoj - det är rätt mycket som ska bytas, och hojen måste dessutom registreringsbesiktigas efteråt eftersom maxlasten är lägre med sänkt fjädring (kortare fjädringsväg). Totalkostnad i häradet 20-25.000 kr......
Konsekvenser av sänkt fjädring är att maxlasten inte räcker till för att ha passagerare, samt att man inte kan ha centralstöd.

Den låga sadeln monterar man däremot på 2 minuter - det som tar tid är att flytta över de få verktyg som sitter under sadeln..... Vi har en sådan sadel till vår F650GS -08, och den sänkningen är tillräcklig för att min sambo (hon är 170 cm lång men har ganska korta ben) ska känna sig trygg.
I början, när hon övningskörde, "fusksänkte" vi hojen 3 cm fram, genom att helt enkelt lossa klämskruvarna i framgaffelbryggan osh skjuta upp gaffelrören. Detta ger 10-15 mm lägre sitshöjd, utöver de 30 mm sadeln ger. Vrider man sedan ned bakfjädringens förspänning så mycket det går, har man gjort vad man kan för att minimera sitshöjden (det kompenserar också för den förändring av styrgeometrin/försprånget, som sänkningen av framgaffeln orsakar).

Försök att få provköra en hoj med låg sadel - min gissning är att det räcker så. Skulle det behövas en hoj med sänkt fjädring, är det nog bara att hålla utkik tills en sån dyker upp begagnad - att konvertera i efterhand är inte realistiskt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Frågor inför köp av F 650 GS, sänkning mm.

Inläggav Konsument » 2011-05-15/11:40

Lite alternativtänk:
Motard-kit sänker hojen?
Sänkt hoj sämre nedläggningsförmåga?
(d.v.s. innan saker tar i backen...)
Tjockare sulor på MC-kängorna?
("platå-kängor" eller myggjagarevariant?)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Frågor inför köp av F 650 GS, sänkning mm.

Inläggav WoYx » 2011-05-15/12:03

Jag tackar för ett snabbt svar!
Att sänka en hoj i efterhand är med andra ord helt uteslutet. Jag tror också han kommer känna sig bekväm på en med enbart lägre sadel.
Är sadeln exakt likadan mellan 2008-2011 års modeller?
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Frågor inför köp av F 650 GS, sänkning mm.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/12:06

DanielJ skrev:Jag tackar för ett snabbt svar!
Att sänka en hoj i efterhand är med andra ord helt uteslutet. Jag tror också han kommer känna sig bekväm på en med enbart lägre sadel.
Är sadeln exakt likadan mellan 2008-2011 års modeller?

Sadeln är exakt likadan på alla årsmodeller av både F650GS Twin och F800GS - en sadel från F800GS passar alltså.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Frågor inför köp av F 650 GS, sänkning mm.

Inläggav WoYx » 2011-05-29/11:38

Tackar återigen för svaren här :)

Min kompis köpte igår en hoj, i skick som ny från 2008.
Strax under 1500 mil på mätaren hade den. Azurblå, snygg och som sagt mycket välvårdad.

Kuriosa är att det är den första som såldes i butik i Sverige, enligt säljarens uppgift då. Han beställde hojen osedd till en butik från en butik i Umeå.
Nu hade karln skaffat sig en 1200GS istället som stod och glänste i garaget.

Tankmätaren ska tydligen vara väldig exakt på dessa hojar, men..
Vi råkade ut för ett bensinstopp, klantigt så klart.. men föraren förlitade sig på mätaren som fortfarande visade halvtank. När vi efter stoppet försökte använda våra hjärnceller insåg vi att cykeln dragit 0.37 liter milen, trots att vi hade legat på i duktig motorvägsfart, alltså bra mycket över 90km/h i snitt.
Men ny cykel och trötta huvuden glömde bort att tänka kritiskt helt enkelt.

Efter tankningen verkade mätaren börja bete sig korrekt igen, någon som varit med om att bensinmätaren "hängt" sig på en sån här hoj?

Nu ska kompisen försöka i första hand få tag på en begagnad lägre sadel, blir förmodligen svårt, men jag försöker lägga in en annons här ändå. :)
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst