Justera koppling och gas?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Justera koppling och gas?

Inläggav urmo » 2011-05-20/16:29

Min koppling och gas har båda börjat bli lite sladdriga på min F650GS, och skulle behöva justeras. Kopplingen har ett spel på säkert 1.5cm innan den "tar" och det känns lite mycket.
Gasen är det mindre problem med men den går att rucka lite väl mycket fram och tillbaka utan att "ta" så det skulle behövas tightas till oxå.

Hur gör man? Kopplingen antar jag att man ordnar nere vid armen på motorn - finns det ngt jag bör tänka på?
Hur går man tillväga med gasen? är det ngt liknande (har inte hunnit kolla riktigt hur den funkar).

Tacksam för svar
Mvh
UrMo
urmo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-06-15/16:33

Re: Justera koppling och gas?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-20/18:41

Kopplingsvajern justeras mycket riktigt nere vid kopplingsarmen på växellådan - hur mycket spel som ska ställas in hittar Du uppgift om här.

Gasvajern justeras uppe vid handtaget, det är bara att lossa låsmuttern och skruva på justernippeln tills det bara finns ett litet, litet spel.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Justera koppling och gas?

Inläggav urmo » 2011-05-21/15:43

Toppen, låter ju görbart :)
Tusen tack Gunnar.
urmo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-06-15/16:33


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst