Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav Delphos » 2011-07-31/09:41

Hej
Efter ca 80 mils gruskörning (GS650) och sparsam användning av kedjespray upptäckte jag plötsligt att cykeln "högg" eller "klonkade" vid acceleration på låga växlar (det kanske fanns kvar på högre utan att jag hörde det) Upptäckte senare att drivpaketet är slitet och bör bytas. Samtidigt märkte jag att framdrevet glappade på axeln, kunde dra det ut och in. Ska det vara så? Varifrån kommer oljudet? Glapp i axeln eller bara det att drivpaketet är slitet?
Delphos
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2011-05-08/20:08

Re: Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-07-31/10:54

Drevet ska definitivt sitta fast på axeln - har Du kollat så inte muttern lossnat?
Dock borde inte glappet komma därifrån, i alla fall inte så det märks. Slitet drivpaket bör int eheller ge nämvärt glapp/klonk, om nu inte kedjan är alldeles väldigt ospänd förstås......
Däremot kan Du få ett rejält glapp om ryckutjämnarna i baknavet är slut. Det sitter tre gummiblock mellan kedjekransens medbringare och själva hjulnavet, för att dämpa ryck och vibrationer. Förr eller senare tar dessa gummibock slut, och då lär det glappa rejält...... Du ser det direkt Du demonterar bakhjulet och drar ut kedjekrans och medbringare ur navet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav Delphos » 2011-07-31/20:30

Dig kan man lita på Gunnar :) Tack för att du engagerar dig och ger så bra svar. Har inte kollat ryckutjämnarna än och kedjan har helt ok spänn. Angående framdrevet...så axeln som drevet sitter på ska alltså inte gå att dra ut och in ur motorn? Skruven sitter dock som den ska. Finns det någon bussning eller annat där innanför som kan ha pajat?
Delphos
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2011-05-08/20:08

Re: Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-07-31/21:35

Ooops.... det låter inte så bra.
Jag var just ute och kollade på min "slitvarg", som gått en bit över 5000 mil och rimligen är lite sliten.
Utgående axeln har absolut inget axialspel, det är stumt.....
Om Du tittar på sprängskissen är det detalj nr 11 som är utgående axel. Hur axeln hålls fast i axialled framgår inte av sprängskissen, men troligen är det lagren (nr 12 och 17 på denna bild) som sköter det. Glappar axeln axiellt är nog lagren totalt slut, och då är det inte så konstigt att Du har ett glapp i drivningen......
Jag skulle avråda från att köra hojen innan Du har kollat detta - med lite tur räcker det att byta lager, men kör Du vidare kommer garanterat något mer att gå sönder.
Inte kul, men bra att Du uppmärksammat felet åtminstone!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav JAC » 2011-07-31/21:40

Det finns två låsringar (P/N 23002343194) på den axeln som fixerar dreven med axeln för utgående axel. Möjligt är att någon av dessa låsringar har gått itu. Samt det finns nållager på den axeln också, som kan vara helt utslitna, mindre troligt. Så om axeln har axiellt stort spel, så är det nog bara att riva motorn och kolla vad som är fel. Kolla först magnetpluggen för ev. spån. Kolla också om du har spån i oljan. Plocka ut oljefiltret också och skär sönder det och kolla om det är ev. spån i filtret.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-07-31/22:05

Nja, låsringarna är nog bara till för att fixera dreven på axeln, själva axeln ser ut att hållas på plats av lagren plus en tryckbricka, nr 23 på skissen. Nållagren håller dreven på axeln, de har inget med själva axelns upphängning att göra.
JAC:s tips om att kolla om det finns spån i olja/oljefilter/magnetplugg är helt rätt - gör det innan Du ens funderar på att starta hojen.
Glappar huvudaxeln ut och in är det nog tyvärr inget annat att göra än att riva lådan, och hålla tummarna för att det räcker att byta lite lager, låsringar, brickor och packboxar.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav JAC » 2011-08-01/12:07

Angående axialspelet för utgående axel, så kollade jag nu på min F650 -06 som har gått 6200mil och jag fann ett axialspel på 0,51 mm (mätt med indikatorklocka). Har inte kollat vad max limit är för axialspelet, skall försöka hitta det någonstans. Har du ”Delphos” mätt det exakta spelet? Om du inte har större spel än jag, så kommer nog ditt ”klonkande” ljud från någon annanstans .
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav Delphos » 2011-08-02/15:35

Kollade axelspelet, har inte tillgång till några exakta instrument, men jag uppskattar att spelet var motsvarande det du JAC hade, ca 0,5 mm. Jag tar det som ett gott tecken, att detta är helt normalt. Återstår då vad jag förstår att kolla ryckutjämnarna.
Delphos
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2011-05-08/20:08

Re: Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav Delphos » 2011-08-03/19:42

Har nu även kollat ryckutjämnarne utan att finna något konstigt. Vad tror ni om teorin att den torra kedjan nöp i någon länk, därav huggen? Ska hursomhelst bli intressant att se om något av detta kvarstår efter byte av drivpaket
Delphos
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2011-05-08/20:08

Re: Glapp i drivaxel, hugger i låg fart

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-03/20:43

Skönt att höra att växellådan verkar vara OK i alla fall - ett axialspel på 0,5 mm får nog betraktas som normalt. Om ryckutjämnarna är OK finns det inte så mycket annat än kedjan som kan vara orsak till glapp, skulle möjligen kunna vara kopplingen men i så fall borde den kännas konstig i reglaget.
Håller tummarna att allt är OK nu!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst