Sida 1 av 1

G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-01/01:12
av MichaelWa
Jag är lite nyfiken på "nya" 650 GS:n men ser inte någon ute i trafiken............

Någon på forumet som kör en sådan och vad tycker ni om den?
Jag funderar på en sådan så man kan köra lite grus framöver.

G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-01/02:30
av SusanneB
Har bara provkört den, men jag blev "småförälskad" :)
Den var riktigt trevlig att köra! (Dock skulle jag föredra 21" framhjul för gruskörning)

Re: G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-01/07:43
av Magnus Jinstrand
Om NI provkör så se till att även provköra F650GS som jag tycker är en betydligt trevligare "allround"-cykel.

I princip samma vikt och nästan samma pris (+10000) men med en väldigt trevlig tvåcylindrig motor , mer mc för pengarna tycker jag.

Vi har en i familjen och jag tycker den är suverän.

Re: G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-01/07:52
av Gunnar Elmgren
Instämmer med Magnus - "nya" F650GS med den tvåcylindriga motorn är betydligt mer allround än G650GS, till ett inte särskilt mycket högre pris (vi har en i familjen, vi också).
Båda har nackdelen av att ha gjutna aluminiumhjul och 19" framhjul, för seriös gruskörning är ekerhjul och 21" fram att föredra. Har kört en del grus med Twin:en (utrustad med grövre däck, hasplåt och motorbågar) och den är faktiskt lättare att hantera än min gamla F650GS -02, som i princip är samma hoj som G650GS.
Vill Du ha en "stånka" för gruskörning, kan det vara ett alternativ att titta på en F650GS eller F650GS Dakar av de sista årsmodellerna (04-07) med encylindrig motor - det finns några riktigt fina lågmilare ute på Blocket. De hojarna har i alla fall ekerhjul och hasplåt som standard, vilket är mycket värt för grusåka.

Å andra sidan - hoj köper man med hjärtat, inga rationella argument kan avgöra vilken man gillar bäst.
Känner Du att G650GS är "din" hoj - köp den!

Re: G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-01/11:38
av MichaelWa
Jag tackar för tips och råd.

Det jag vet är att det inte blir någon 2 cylindrig eftersom det blir en för "riktig" mc då det finns en HP2 Sport i garaget, GS-2011:an tycker jag ser trevlig ut så därför tittar jag åt den.
Jag vill åka mer grus och kanske våga åka med på grustur och sedan har jag en dröm att åka Sverige på grus.

De G 650 Gs - 2011:or jag ser är de som står utanför BMW butikerna som demo, aldrig sett någon köpe hoj så var därför det blev en fråga på forumet.
Jag tittar lite (ibland) åt Dakar 2000 (svart/vita) som jag tycker är snyggast m saknar ABS (tror jag) och det är kanske en bätte grusare än då?

Re: G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-01/13:50
av Magnus Jinstrand
Ja vill man hålla sig till BMW så är en Dakar eller en X Challenge ett roligare val, är de dessutom begagnade så gör det inte så ont i själen när man ramlar...

(Finns en Dakar -04 under Säljes.)

Re: G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-01/14:03
av Konsument
Välj inte bort ABS.
Otroligt svårt att veta var rådjuret, grävlingen eller älgen (i alla dess varianter... :-D ) dyker upp.
D.v.s. det blir "panik"-bromsningar ibland och med ABS går du inte omkull lika lätt.

Jag har en Dakar -02 som är sävlig och lättkörd på låga varv men även riktigt varvvillig om det är så att du vill låta bakhjulet rotera betydligt fortare än framhjulet på grusvägarna... ;-)

Gårdagens tur utspelade sig på allt mellan motorväg och traktorväg (TKC80-bestyckad) med 85% på grus. D.v.s. fram kommer jag om än inte så raskt som rena enduroracers i skogen. Den är lite tung för det och lite för fin dessutom... :-) Men om resans mål är utforskande av nya vyer/vägar och inte maxpuls/adrenalin så är det ett vettigt verktyg enligt min mening.

Iridumstift medför tveksamt behov av dubbelstift. Framaxelinfästningarna har förstärkningar från 03(??) men jag har inte hört några europeiska problem på tidigare årsmodeller.

Stänkflärpen i kedjeskyddets förlängning minimerar tvättbehov av MC-kläderna.

Re: G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-08/18:09
av MichaelWa
Nu har jag sett min första "sålda" G 650 GS - 2011 fast jag fick åka långt ;)
Jag såg den i Nice vid medelhavet men hade ingen möjlighet att stanna och prata med ägar paret.

Re: G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-08/19:24
av Magnus Jinstrand
Husqvarna skall komma ut med 650 och 900 offroadare, kanske kan bli nåt bra, det är ju i samma koncern...

Re: G 650 GS - 2011

InläggPostat: 2011-08-08/19:31
av Dennis Johansson
Eller så tittar man åt det japanska hållet. Även om det utöver Yamaha är lite tunt på nyhojsfronten så finns ju begagnat.
Sedan finns ju KTM + Husaberg. Och de är seriösa på grus / enduro