F650GS, en trevlig bekantskap.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650GS, en trevlig bekantskap.

Inläggav Gabbe » 2011-08-22/11:05

Hej alla!

Jag har varit medlem här i ca. 4 år, men som allt jag gör så slumrade min aktivitet i några år. Denna gången p.g.a. en del privata problem...

Efter en hel bekymmer med min R1100RS så tog jag ett snabbt beslut i våras att köpa ytterligare en hoj som jag kan köra med istället... valet föll på en encylindrig (som ett av kraven var) f650gs -00. Jag har sällan upplevt en sån körglädje som denna ger mig och än så länge har jag inte känt av några större problem. Läser en hel del här om de "inbyggda" problemen som finns och får hålla koll på bl.a. hjullager som mycket har handlat om i trådarna.

Vad bör jag vänta mig efter drygt 2000 mil?
Hur länge håller kopplingen för er som har lagt många mil bakom er t.ex?

Kunde inte hålla mig från att montera ett pubertal-kit i form av en Scorpion slip-on... som jag verkligen gillar, men som jag är mer tveksam till att polisen är lika positiv till.
Full service är gjord förutom bränslefilter och iridiumstift som finnes i garaget redan.

Alla synpunkter är välkomna.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: F650GS, en trevlig bekantskap.

Inläggav Lars Levén » 2011-08-22/22:03

Efter 2000 mil kan du förvänta dig att fortsätta köra och köra och köra... Min Funduro -96 körde jag 6000 mil utan andra problem än att jag fick ultraljudstvätta förgasaren (och det har du ingen). En 650 -00 är visserligen en annan hoj men bör gå problemfritt även den om den får service som tänkt var tusende mil. Se dock till att dra de skruvar som säkrar framaxelm med rätt moment annars kan det bli tråkigt. Jag har nyss köpt en 650 Dakar -03 som gått drygt 2000 mil och den känns kanon!
Nu väntar vi på Gunnars kommentarer, hans 650 GS har gått minst 5000 mil om jag minns rätt :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: F650GS, en trevlig bekantskap.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-22/22:26

Lars Levén skrev:Nu väntar vi på Gunnars kommentarer, hans 650 GS har gått minst 5000 mil om jag minns rätt :-)
Stämmer, den har gått 5.700 mil och är fortfarande pigg och kry maskinellt.
Har just varit ute i garaget och (förhoppningsvis) kurerat kylvätskeläckaget (se denna tråd) så jag ska kunna vara med på "tisdagsgruset" i morgon kväll.
Min hoj har väl inte direkt varit problemfri, men det som hänt är mest bagatellartade grejor. Det dyraste jag kostat på är nog en ny bromscylinder vid bromspedalen, den gamla hade rostat invändigt så den kärvade och inte gick tillbaka - tog ett tag innan jag begrep varför bakbromsen låg an ibland.....
Annat jag bytt är styrlager och lagren i bakre kedjekransens medbringare. Jag har också fått renovera bromscylindern vid bromshandtaget, och jag har "nödreparerat" blinkers-strömbrytaren (ny på ingång).
En sak att se upp med är locket i "pakethållaren", över det låsbara facket. Årsmodellerna 00-03 har en vek konstruktion av plast, och vid körning på ojämn väg händer det lätt att locket helt enkelt hoppar loss. Det ska till mycket tur att hitta det..... Det finns ett par förstärkningar att köpa hos Touratech för att få det att sitta fast lite bättre, och själv har jag dessutom "tjudrat" locket med en tunn vajer som jag fäst i locket och inuti facket. Hoppar locket loss tappar man det i alla fall inte då (ett nytt kostar nästan en tusenlapp inkl kodad låscylinder, gissa hur jag vet.....).
Ett annat "typfel", som jag inte råkat ut för ännu i alla fall, är avnötta kablar till tändningslåset. Kabelstammen sitter ganska "tight" med buntband runt styrhuvudet, och många har råkat ut för kabelbrott. Även kabelstammen som går längs högra rambalken brukar kunna nötas av - den sitter tokigt fäst alldeles ovanför ratten för justering av bakre fjäderförspänning. Klipp buntbandet och fäst kabelstammen lite lösare mot själva ramen istället.
En guldgruva med information om "enstånkorna" är http://www.f650.com - "The Chain Gang" har samlat massor av värdefull kunskap, erfarenhet och kloka råd på denna sida.
Jag har reparations-DVD:erna så Du kan få kopior om Du vill ha (det är fritt att kopiera) - skickar gärna mot kostnad för porto och "tomskivor".

Lycka till med Din "stånka" - underhållande är den tveklöst, och dessutom närmast outslitlig!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS, en trevlig bekantskap.

Inläggav Gabbe » 2011-08-22/23:49

Tack till er båda för informativa svar! (Även om jag har koll på det mesta efter en hel del läsning sen innan.)

Problem med bromcylindrar ger mig lite dåliga vibbar. Hade läckage vid handtaget på min R1100 och lagade efter alla konstens regler med honingsmaskin, ny kolv och tätningar. Körde knappt alls under 1,5 år och nu när jag besiktigade den i våras så var det likadant igen... högst irriterande. Har jobbat som bilmek sen -83 och har inte tummen helt centrerad i handen, men det ser ut att bli en helt ny cylinder innan nästa sommar istället.

ReparationsDVD säger du? Jag fick med en skiva från den förra ägaren som såg ut att vara en original rep.manual, men du påstår att det finns flera? Jag laddar gärna ner den om det finns ute annars... måste använda bredbandet till något ibland ;)

Kabeldragningen låter som något man gärna ändrar för att slippa tråkiga reparationer.

Hur som helst så har min körglädje vaknat till liv med denna cykeln! Har aldrig haft så positiv känsla och glädje för en motorcykel någon gång innan. Det händer väldigt lite i denna delen av forumet, vilket jag tolkar som att de håller ganska bra.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: F650GS, en trevlig bekantskap.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-24/21:22

Gabbe skrev: ReparationsDVD säger du? Jag fick med en skiva från den förra ägaren som såg ut att vara en original rep.manual, men du påstår att det finns flera? Jag laddar gärna ner den om det finns ute annars... måste använda bredbandet till något ibland ;)

Dessa DVD:er är instruktions-videor, med videofilmade sekvenser av många vanligen förekommande arbeten (inklusive en total motorrenovering, vill jag minnas).
Finns att ladda hem på http://faq.f650.com/dvd/index.htm - men det tar ett tag, för servern de lagras på har ingen imponerande internet-anslutning......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS, en trevlig bekantskap.

Inläggav Gabbe » 2011-08-24/23:40

Tackar!

Tänker inte meka mer än med bränslefilter och tändstift, så jag har inte bråttom.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: F650GS, en trevlig bekantskap.

Inläggav hebymats » 2011-08-25/15:12

Gabbe skrev:Tackar!

Tänker inte meka mer än med bränslefilter och tändstift, så jag har inte bråttom.


Jag kan rekomendera Iridium stift har monterat det på min=
mindre bränsleförbrukning, jämnare gång, bättre vrid på låga varv.
Har monterat sådana stift på min Citroen 2cv med bra resultat.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: F650GS, en trevlig bekantskap.

Inläggav Gabbe » 2011-08-25/23:55

hebymats skrev:
Gabbe skrev:Tackar!

Tänker inte meka mer än med bränslefilter och tändstift, så jag har inte bråttom.


Jag kan rekomendera Iridium stift har monterat det på min=
mindre bränsleförbrukning, jämnare gång, bättre vrid på låga varv.
Har monterat sådana stift på min Citroen 2cv med bra resultat.


Oja... om du hade läst slutet i mitt inledande inlägg så...
:D
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst