Lagerljud efter byte av däck i bak, F650GS Dakar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lagerljud efter byte av däck i bak, F650GS Dakar

Inläggav klovervagen » 2011-08-23/12:44

Hej,

Jag bytte nyligen mitt bakdäck på hojen.

Efter några mil så har jag märkt ett ljud. Har kännt på hjulen både fram och bak, känns inget glapp.
Ljudet kommer runt 40-50km/h och ökar när man gasar på. Samma om man bara rullar utan växel i.

Känns som att det är något som börjat efter att jag hade isär bakhjulet...


Vad är era funderingar kring detta?
F650 GS Dakar -04
klovervagen
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-04-01/05:23

Re: Lagerljud efter byte av däck i bak, F650GS Dakar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-23/13:01

Kan Du försöka beskriva ljudet lite närmare? Det kan inte vara själva däcket som låter?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lagerljud efter byte av däck i bak, F650GS Dakar

Inläggav klovervagen » 2011-08-23/13:46

Gunnar Elmgren skrev:Kan Du försöka beskriva ljudet lite närmare? Det kan inte vara själva däcket som låter?


Jo, jag funderade på det oxå. Det är lite svårt att veta. Jag har nu nya däck fram och bak, (Anakee2). Är Anakee2 kännt för att låta mycket?

Det kan inte bli konstigt om man drar åt axeln för hårt ibak?
F650 GS Dakar -04
klovervagen
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-04-01/05:23

Re: Lagerljud efter byte av däck i bak, F650GS Dakar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-23/13:59

Vet inte om Anakee är särskilt högljudda, det finns nog däck som låter mer. Svårt att avgöra utan att har hört ljudet.
Att dra åt axeln "för hårt" ska inte kunna påverka, det sitter distanser hela vägen igenom navet, mellan alla lager, så lagren belastas inte hårdare för att man drar åt. Skulle möjligen kunna vara om någon distans saknas (finns både brickor och rörhylsor), men det borde Du ha märkt i så fall.
En sak som jag råkat ut för är, att vänstra fästet till "extrastänkskyddet" suttit för nära ABS-sensorn, så den tryckts in och gnidit mot ABS-ringen och låtit konstigt.
Om Du har centralstöd på hojen kan Du ju ställa upp den på det, snurra på hjulet och lyssna om det låter - vill Du ha lite fart på "snurret" är det ju bara att starta motorn och lägga i någon av de högre växlarna (se bara upp så bakhjulet inte tar i backen!).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lagerljud efter byte av däck i bak, F650GS Dakar

Inläggav klovervagen » 2011-08-23/20:34

Tack för dina tankar.

Jag får kolla över hojen som du säger. Det är lite svårt att höra vart det kommer ifrån när man kör. Ibland tror jag nästan att det är ifram.

Men min egentliga fråga var nog: Kan man höra om ett hjullager är kass när man kör, som man gör på en bil?

Eller hur upptäcker man det vanligast?
F650 GS Dakar -04
klovervagen
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-04-01/05:23

Re: Lagerljud efter byte av däck i bak, F650GS Dakar

Inläggav Dennis Johansson » 2011-08-23/21:22

Det är inte helt lätt att höra lager ljud. JAg har själv varit nojig flera gånger på olika hojar när man bytt däck etc.

Problemet är ju att att få upp framhjulet i en sådan hastighet så man kan simulera landsvägsfart.
Hemma är det i så fall enklast att ställa upp dne så hjulet ä i luften och gärna pressa in kolvarna i bromsoken så de inte ligger emot och sedan försöka få fart på hjulet. Glöm inte att trycka ut kolvarna igen innan avfärd bara.

Kanske finns det en mc mek som har en sådan de har på bilprovningen där de spinner upp hjulet i fart?

De flesta gånger jag hört ngt, har det varit däcken iaf.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst