Sida 1 av 1

Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-08-30/18:33
av Enstånkarn
Är det bara ett göteborgsuttryck? att mc´n mööar?!"!

Jag har detta problem: När jag ger gaspådrag på ex. 1 -2:an så "mööar" den bara, det innebär att det känns som om luften inte passerar genom som den skall. det blir ett motstånd i motorn och jag får släppa lite på gasen innan och får liksom smågasa istället för att komma vidare. Vid något tillfälle så har det kommit en "puff" under den falska tanken.
Jag har kollat luftburken och den sitter som den skall och jag har nytt luftfilter, som sitter som det ska.
Kan inte just nu säga om det sitter nån gummidel efter insprutningen/förgasaren. Nån som vet?

Fråga: kan det ha något med avgasröret att göra?..typ igensatt? ( KNAPPAST VA?)
Jag har ett tändstift som är 2 mm längre än original, ( knappast den heller va?)
Kan det ha nåt med insprutningsnålarna?
Eller är det så enkelt att jag behöver ställa in ventilerna igen? ( Har dom nåt med detta att göra?? )

När jag kör på motorväg eller 70- väg så får jag inte detta problemet..

Nån som vet?? eller skall jag sälja mc´n som reservdels och köpa en ny??

Har en F 650 GS -00 som gått 6500 mil.

Tacksam för tips om tricks....
Adonizz

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-08-30/19:06
av Kovlingen
Det kan inte vara så att den inte får tillräckligt med bensin ? Filter , Luftning till tanken igensatt ?

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-08-30/19:13
av Gunnar Elmgren
Du kan sälja den som reservdelar billigt till mig.... ;)

Skämt åsido, så är tändstiftsbyte det första jag skulle prova.
Redan med ett friskt "originalstift" kan maskinen tveka lite som Du beskriver det, och är tändstiftet av fel typ och dessutom varit med ett tag...... ja, då kan det bli riktigt illa.
Bäst resultat brukar det bli med ett s.k. Iridium-stift - det som ska vara till F650-motorn är från Denso och heter IX24 - billigast köper Du det hos http://sparkplugs.co.uk.
Om Du har bråttom så brukar t ex Kenneths MC-service ha på hyllan, men då kostar det runt dubbla pengen....

Det skulle förvåna mig mycket om inte ett Iridium-stift löser problemet. Gör det inte det är nästa steg att byta det kombinerade bränslefiltret och bränsletrycksregulatorn - det är ganska dyrt, så många hoppar över det bytet vid 4000-milsservicen......

Lycka till - berätta gärna hur det går!

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-08-30/19:40
av Bror Gårdelöf
adonizz skrev:Är det bara ett göteborgsuttryck? att mc´n mööar?!"!Adonizz

Ja, det tror jag - men i likhet med så många andra uttryck från Götet är det ytterst deskriptivt! <BR><BR>Fast i boken "Sista resan" beskriver bohuslänskan Ingegerd Johansson mycket målande ljudet från sin Guzzi, när tändningen plöstligt lägger av, som "Bôôôôô!"

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-08-30/23:23
av Enstånkarn
Tack för så snabba svarsinlägg.

Först: jag har redan ett iridium stift: DPR 8EIX-9, och det är byt i sommar 2011. Det gamla som satt var av samma sort. MEN.... Jag skall kolla det stiftet som ni angett.
Sen skall jag kolla bränslefiltret och regulatorn. Kanske finns ett sätt att kontrollera regulatorn innan nyköp.

Men tack vare er så har jag några timmars mekande i garaget på fredags och lördagskvällarna.. Min hustru är nog redan glad på er....
Återkomer med hur det går i bråket mellan mig och min F 650 GS -00

Möööööööö !!!

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-08-30/23:54
av Gabbe
Bränslefiltret kostade mig 995:- med BMW-rabatt på MC-huset i Malmö. Verkade inte vara mycket skit som rann ur det vid bytet, men regulatorn kanske är minst lika viktigt att byta som sagt. Det är ganska pilligt att byta och köp nya klammer samtidigt om det skulle sitta originalklammer monterade.

Borde varit bytt 3ggr. redan på din hoj och det kan ha hoppats över om du inte har papper på vad som är gjort vid servicen. Hade också börjat där med tanke på vad du redan har gjort.

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-08-31/09:27
av Claes Jonsson
Då kan det vara tomgångsmotorn.
Det var det på min F650 GS Dakar 2004, som betedde sig liknande.

Den går trögt som en gammat byrålåda.
Kenneths Mc bytte min igår, och det var en helt annan hoj att köra hem.

Här kan man hitta den:
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=03252011
13-Fuel preparation, Trottle housing assy och sen nummer 06 Idle control device.

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-08-31/11:17
av Gabbe
Claes Jonsson skrev:Då kan det vara tomgångsmotorn.
Det var det på min F650 GS Dakar 2004, som betedde sig liknande.

Den går trögt som en gammat byrålåda.
Kenneths Mc bytte min igår, och det var en helt annan hoj att köra hem.

Här kan man hitta den:
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=03252011
13-Fuel preparation, Trottle housing assy och sen nummer 06 Idle control device.


Det låter väldigt troligt när du berättar att det finns en sådan på hojen och att det har hänt förut (vilket du bevisar här). Jag hör hemma i bilvärlden till vardags, men inser att det döljer sig en bil i miniformat även i denna modell. Än mer påtagligt när man kör kardandrivet.

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-02/20:51
av Enstånkarn
Ok.
Imorgon Lördag åker jag till BMW - Göteborg och beställer Filter och Bränsletrycksregulator vilket enligt BMW sitter ihop. 1100:-
Funkar inte det så byter jag ....vad hette det nu..... tomgångsmotorn?

Tack för er hjälp. Kanske finns det ljus i tunneln....

Återkommer efter mek.

Kör lungt....

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-02/21:47
av Gabbe
Dubbelpost...

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-02/21:48
av Gabbe
adonizz skrev:Ok.
Imorgon Lördag åker jag till BMW - Göteborg och beställer Filter och Bränsletrycksregulator vilket enligt BMW sitter ihop. 1100:-
Funkar inte det så byter jag ....vad hette det nu..... tomgångsmotorn?

Tack för er hjälp. Kanske finns det ljus i tunneln....

Återkommer efter mek.

Kör lungt....


Har du inte någon historik på vad som är gjort på hojen? Om bränslefiltret är bytt vid 4000 mil så ger jag större chans på att Claes tips är troligare. Den kostar troligtvis inte mer än filtret som jag förstår det.
Tänk på att använda din BMWklubbsrabatt på 10%.

Det kan bli ett kostsamt sätt att fixa hojen på. Mycket blir gissningar...

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-02/22:15
av Gunnar Elmgren
Håller med Gabbe.
Tomgångsmotorn borde gå att diagnosticera utan att byta ut den - kärvar den bör det gå att känna "för hand".
Bränslefilter/tryckregulator är mycket riktigt sammanbyggda. Dyr detalj tyvärr, och det vore surt att byta den i onödan. (Jag bytte på min hoj för något år sedan, men det var behövligt för hojen gick mycket bättre efter det - troligen var det aldrig bytt, och hojen hade då gått runt 5.000 mil.)

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-04/00:24
av Kovlingen
Gabbe skrev:Tänk på att använda din BMWklubbsrabatt på 10%.

Frågade inne på NorthBike i Sundsvall om rabatt men det hade de ingen aning om ? ?
Är det upp till varje butik att dela ut eller ska alla i klubben ha denna förmån ? ?

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-04/01:41
av Magnus Brobeck
Kovlingen skrev:
Gabbe skrev:Tänk på att använda din BMWklubbsrabatt på 10%.

Frågade inne på NorthBike i Sundsvall om rabatt men det hade de ingen aning om ? ?
Är det upp till varje butik att dela ut eller ska alla i klubben ha denna förmån ? ?

Varje handlare/butik/verkstad är ett eget bolag och bestämmer själv sina egna priser.

Mvh Magnus

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-04/08:20
av Kovlingen
Ok ! Tack för infon . Kanske ska stöta på lite får se vad som händer .

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-06/09:19
av Gabbe
Hur gick det sen adonizz?

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-06/10:49
av Kovlingen
Förlåt mej ! Det var jag som drog tråden åt sidan :=(
Jag är också nyfiken på hur det går .
Håkan

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-28/14:18
av Enstånkarn
Hej på er.

Tog ett tag att återkomma hit igen. Mkt med annat än MC.

Men men ....jag har bytt Bränslefilter / Bränsletrycksregulator. Och I mina papper så var den bytt vid 4000 mila service, så jag gjorde detta.
Möandet finns kvar...om än i mindre....men irriterande utsträcknig, Bytet gjorde susen på så sätt att den säkert hade gjort sitt. Dock är det så att problemet kvarstår i låga varv. Och det kan väll kännas igen genom andra trådar med ryckig gång vid låga varv.
Har dock inte lä'st så mycket om den tråden, men kommer att göra detta.

En fråga: Vad har TOMGÅNGSMOTORN att göra med körning vid låga varv??

Jag kommer att göra en ventiljustering på min mc. Känner att det säkert kommer att göra något åt ojämn förbränning / ryckig gång. Känns i cykeln att jag bör göra en sådan.
Kommer att följa Chaingang´s visning om hur jag bör göra. Har inte gjort det tidigare. Så det blir spännande.

Återkommer efter ventiljusteringen. ( börjar nog inom ett par dagar).

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-28/15:49
av Bror Gårdelöf
Det är inte möjligen så enkelt, att Du känner av detta vid varvtal, som är så låga, att motorn faktiskt inte går bra? Tvärtemot myten har en modern, kortslagig stånka inte något vidare lågvarvsdrag. Vevaxeln skall ju rotera hela två varv, innan nästa kraftpuls kommer, och vevslängens hävarm är kort (till skillnad från gamla långslagiga stånkor, som ritades för mer än ett halvsekel sedan). <BR>Jag vill minnas från diverse artiklar, att kunnigt folk hävdar, att en BMW-stånka behöver minst 3 500 rpm (eller om det var 4 000?) för att trivas. (3 500 gällde för min Aprilia RST 1000 Futura med v-twin på 1 000 kubik. Den gick att köra på lägre varvtal, men det var tydligt, att den inte trivdes, och det var konstruktionsbetingat.)

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-28/20:46
av Gunnar Elmgren
adonizz skrev:En fråga: Vad har TOMGÅNGSMOTORN att göra med körning vid låga varv??

Om den kärvar, så att luftsliden inte stängs ordentligt, får motorn för mycket luft=mager blandning.
Detta är mer markant ju lägre varvtalet (och gaspådraget) är, vid fullgas och högre varvtal är "lufttilskottet" förhållandevis så litet att det är försumbart.
Bror Gårdelöf skrev:Jag vill minnas från diverse artiklar, att kunnigt folk hävdar, att en BMW-stånka behöver minst 3 500 rpm (eller om det var 4 000?) för att trivas.

Min F650GS -02 "stånka" - som definitivt inte är i nyskick - drar snällt utan att tveka i alla fall från 2000/min. Förvisso finns inte mycket kraft att hämta under 3000/min, men den "hickar" åtminstone inte. På ettans växel går det utmärkt att tuffa på tomgång och ge gas, så drar den snällt iväg.

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-28/20:56
av Bror Gårdelöf
Jodå. Prillan gick att köra även på varvtal, som påminde om en tändkulemotors, men det vore lögn att påstå, att det var optimalt. Om inte annat, så märkte man ju skillnaden, när varvräknaren kom upp i rätt arbetsområde. Då blev det både morr och drag i spisen!

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-28/21:06
av Gunnar Elmgren
Bror Gårdelöf skrev:Om inte annat, så märkte man ju skillnaden, när varvräknaren kom upp i rätt arbetsområde. Då blev det både morr och drag i spisen!
Hmmm... på GS-stånkan är det enda som händer när varvräknaren närmar sig "redline", att motorn för oväsen och vibrerar.:oops:
Skämt åsido, så är den förvånansvärt smidig på lägre varv, medan den förvisso ger sitt bästa uppåt 5-6000/min men samtidigt känns ganska plågad. För att inte tala om förarens händer, öron och ändalykt....

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-28/21:40
av Bror Gårdelöf
Där var Prillan definitivt bättre - som en utvilad slädhund, som bara ville dra hårdare och hårdare!

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-29/07:11
av Enstånkarn
God morgon Stålryttare.

Då är det väl bara för mig att byta tomgångsmotorn då. Beställningen går väl iväg idag , måste beställas från Tyskland.

Bror och Gunnar, Som ni beskriver "mina problem" vid låga varv så ....känns det i min häst.

Så förhoppningsvis återkommer jag med glada besked inom 10-12 dagar.



PS. Har precis slängt iväg ett bud till Tyskland om att ta hem en Throttle Idle Control ( tomgångsmotor).
Den kostar genom BMW 805 kr. Hoppas nu att ni visat mig vägen till roten på mitt "problem"

Höres
DS


Ha det gott

Jonni "Göteborg" (adonizz)

Re: Luftmotstånd vid gaspådrag " Mööar"

InläggPostat: 2011-09-29/21:57
av Claes Jonsson
Ett förtydligande till mitt förra inlägg:

Innan dom bytte tomgångsmotorn på min hoj var jag inne på verkstaden två gånger med några dagars mellanrum, och fick felkod på just tomgångsmotorn bägge gångerna.
Bara för att säkerställa att det inte är något annat.

Efter det beställde dom en och det tog bara 4-5 dagar innan den kom hem.
Dom bytte den, kollade kablage och kopplade upp hojen för att se att det var senaste programvaran eller vad det heter.

Min hoj hade ju inte varit på verkstad sen 2005, så det var väl dags.