Marie skrev:Jag trodde att det bara var i sagorna som någon köpte mc-batteri på Biltema?????
Dennis Johansson skrev:Samtidigt har ju Kenneths mc haft massor av problem som de endast kunnat härleda till Biltemas batterier.
Så man blir ju lite fundersam om hur det verkligen ligger till.
En vän med en Honda hade Biltema batteri. HAn fick problem med styrboxen. Fick köpa ny sådan och byta ut Biltema batteriet.
Gunnar Elmgren skrev:Nja..... nu är förvisso ett nytt batteri ett nytt batteri, även om det råkar stå Biltema på det.
Dilemmat med vissa BMW-hojar (inte alla!) i detta sammanhang är, att de är väldigt spänningskänsliga vid start. ABS-systemet gör självtest då tändningen slås på, och på de hojar som har integral- och/eller servobromsar innefattar det självtestet dessutom att en eller flera elektriska pumpar kort går igång.
Startmotorn drar alltid mycket ström, särskilt vid lite lägre temperaturer då motorn går tungt pga "seg" olja.
Vissa Biltema-batterier (inte alla!) har visat sig inte klara av att hålla tillräckligt hög spänning vid denna belastning ens när de är nya - elektroniken kan då få för sig att något är fel, t ex signalera ABS-problem.
Troligen beror detta på, att batterierna har ett "billigt" utförande med relativt hög inre resistans, dvs det blir stort spänningsfall över polerna vid högt strömuttag. Batteriet försämras dessutom gradvis med tiden i detta avseende - även om det fungerar tillräckligt bra som nytt, kan den praktiska livslängden därför bli ganska kort även om batteriet tekniskt sett inte är "uttjänt".
Kvalitetsbatterier har både betydligt lägre inre resistans (alltså lägre spänningsfall vid högt strömuttag) och förämras långsammare, så ett batteri som kostar mer att köpa kan ofta visa sig vara mest ekonomiskt i längden.
För mindre krävande applikationer (min trädgårdstraktor t ex) och där livslängden inte är viktig, kan jag mycket väl tänka mig att köpa ett Biltema-batteri. Till hojarna blir det "det bästa som finns att köpa" när det är dags att byta - jag gillar inte när det krånglar "ute i fält".
Gunnar Elmgren skrev:Jag har förvisso bara en egen referens till Biltema MC-batteri, och det var det som satt i min f.d. BMW K1200RS -00. Jag satte i det när jag köpte hojen i maj -07, underhållsladdade (med CTEK) regelbundet under vintern och det fungerade bra när hojen togs ut igen våren -08.
Ett par månader in på säsongen började batteriet ge upp - ABS-systemet fick spader, och när det hände var det bara att köra några km, stänga av hojen, vänta 20-30 sek och starta om så funkade allt igen.
Det slutade med att jag satte tillbaka det "uttjänta" originalbatteriet, som stått kvar utan underhållsladdning i förrådet drygt ett år. Efter laddning fungerade det tills jag sålde hojen några månader senare......
Fredric Fredricson skrev:Rent teoretiskt kan ett dåligt batteri skada elektroniken genom att det har hög inre resistans. När generatorn laddar på blir då spänningen högre och det skulle kunna skada elektronik. Å andra sidan borde fordonselektronik vara väl skyddad mot spikar men å tredje sidan så är sådana skydd till för att ha hand om ganska låga effekter inte en generatir som matar fullt.
Sen finns det en annan aspekt med "brandade" batterier. Biltema, och andra, köper förmodligen in batterierna från den billigaste källan dom kan hitta som (förhoppningsvis) uppfyller nån form av kvalitetskrav. Det betyder att man kan få ett bra batteri ibland och ett dåligt nästa gång.
/Fredric
julius skrev:Njaaa det är väl som så att det finns en spänningsregulator som begränsar spänningen till en fastsälld nivå. Däremont så ökar strömmen om batteriet är dåligt/ har hög inre resistans men det kan väl knappast skada elektroniken. Det är mera generator, regulator (beroende på konstruktionstyp) och batter som kan ta skada av ett konstant högt strömuttag.
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst