VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Enstånkarn » 2011-09-29/16:56

KOlla era batterier när ni köper nytt.
Biltemas batterier kan ha polerna omkastade!

Ett varningens finger.
Senast redigerad av Enstånkarn 2011-10-12/20:48, redigerad totalt 2 gånger.
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Kenneth » 2011-09-29/17:56

Stackare
Jag gjorde samma sak för 15 år sedan - hela elsystemet till en R75/6 brann upp. Efter ett 6månaders tuggande med Biltema och md hjälp av bildbevis och Notarius publicus hjälp så tog Biltema på sig kostnaden. I mitt fall bytte jag från ett biltemabatteri till ett biltemabatteri med samma modellbeteckning. På det nya hade man vänt polerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!! utan att ändra modellbeteckningen.

Lycka till - lider med dig
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Marie » 2011-10-08/23:55

Jag trodde att det bara var i sagorna som någon köpte mc-batteri på Biltema?????
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav julius » 2011-10-09/06:26

Jag gjorde det till grabbens gamla Suzuki....har fungerat klockrent med lite underhållsladdning under lågsäsong. Hitintills rätt nöjd.....
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-09/07:02

Farsan har ett Biltema på sin gamla kawa från mitten av 80 talet.
Han kör knappt någonting alls och behöver aldrig underhålls ladda alls
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-09/10:51

Marie skrev:Jag trodde att det bara var i sagorna som någon köpte mc-batteri på Biltema?????

Jag har nog köpt bil-batteri på Biltema de sista 10 gångerna jag bytt på någon av våra bilar. Jämförelsen pris i förhållande till livsläng är till Biltemas fördel.

Rent generellt håller Biltemas batterier inte lika länge som ett dyrt märkesbatteri, men är i jämförelse så pass mycket billigare att det är acceptabelt.
Vän av ordning kan ha åsikter om miljöpåverkan, att byta oftare, men eftersom du är uttalad klimatförnekare så lär inte det vara ett stort problem för dig.....

Den dagen det är dags att byta MC-batteri, kommer jag att tveklöst att köpa ett Biltemabatteri om priset är försvarbart.
Skulle batteriet inte hålla utlovad garanti-tid, är Biltema aldrig svåra att ha med att göra gällande garantianspråk, något som jag värderar.

I övrigt, utan att komma med pekpinnar, för det är alltid lätt att stå vid sidan om och ha åsikter, så är vikten av att vända ett batteri rätt polmässigt så pass grundläggande att saknar man insikten om att kontrollera just den biten, då bör man nog inte göra bytet själv.
MEN som sagt, den som aldrig gjort bort sig själv, får väl kasta första stenen.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-11/02:43

Samtidigt har ju Kenneths mc haft massor av problem som de endast kunnat härleda till Biltemas batterier.
Så man blir ju lite fundersam om hur det verkligen ligger till.
En vän med en Honda hade Biltema batteri. HAn fick problem med styrboxen. Fick köpa ny sådan och byta ut Biltema batteriet.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-11/05:30

Dennis Johansson skrev:Samtidigt har ju Kenneths mc haft massor av problem som de endast kunnat härleda till Biltemas batterier.
Så man blir ju lite fundersam om hur det verkligen ligger till.
En vän med en Honda hade Biltema batteri. HAn fick problem med styrboxen. Fick köpa ny sådan och byta ut Biltema batteriet.


En kompis till mig fick sitt Biltemabatteri förstört för att han hängde på en Honda på det..... :-D

Skämt å sidor, det låter som en skröna i mina öron att Kenneths MC har haft massor av problem som kunnat härledas till just att man har ett Biltema MC-batteri.
På vilket sätt skulle en ackumulator kunna ställa till problem mer än att den är ger så låg effekt att den inte räcker till?
I så fall skulle jag kunna köpa att det beror på att Biltemabatteriet tagit slut och bör bytas, men att problemet då skulle avhjälpas med ett nytt Biltemabatteri.
Det enda jag skulle kunna tänka mig annars, är att det skulle bli intermittenta avbrott i batteriet som gör att cykelns växelströmsgenerator bränner elektroniken, men det känns oerhört långsökt.

Jag har som sagt var inte testat Biltemas MC-batterier och kan inte svara för livslängden, men finns det jämförbar livslängd i förhållande till pris, såsom det gör på deras bilbatterier så har man råd att byta när garanti/reklamationstiden på 2 år.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-11/08:05

Nja..... nu är förvisso ett nytt batteri ett nytt batteri, även om det råkar stå Biltema på det.
Dilemmat med vissa BMW-hojar (inte alla!) i detta sammanhang är, att de är väldigt spänningskänsliga vid start. ABS-systemet gör självtest då tändningen slås på, och på de hojar som har integral- och/eller servobromsar innefattar det självtestet dessutom att en eller flera elektriska pumpar kort går igång.
Startmotorn drar alltid mycket ström, särskilt vid lite lägre temperaturer då motorn går tungt pga "seg" olja.
Vissa Biltema-batterier (inte alla!) har visat sig inte klara av att hålla tillräckligt hög spänning vid denna belastning ens när de är nya - elektroniken kan då få för sig att något är fel, t ex signalera ABS-problem.

Troligen beror detta på, att batterierna har ett "billigt" utförande med relativt hög inre resistans, dvs det blir stort spänningsfall över polerna vid högt strömuttag. Batteriet försämras dessutom gradvis med tiden i detta avseende - även om det fungerar tillräckligt bra som nytt, kan den praktiska livslängden därför bli ganska kort även om batteriet tekniskt sett inte är "uttjänt".
Kvalitetsbatterier har både betydligt lägre inre resistans (alltså lägre spänningsfall vid högt strömuttag) och försämras långsammare, så ett batteri som kostar mer att köpa kan ofta visa sig vara mest ekonomiskt i längden.
För mindre krävande applikationer (min trädgårdstraktor t ex) och där livslängden inte är viktig, kan jag mycket väl tänka mig att köpa ett Biltema-batteri. Till hojarna blir det "det bästa som finns att köpa" när det är dags att byta - jag gillar inte när det krånglar "ute i fält".
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2011-10-11/08:09, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-11/08:09

Edit: Handhavandefel
Senast redigerad av Putte Johansson 2011-10-11/08:39, redigerad totalt 1 gång.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-11/08:36

Gunnar Elmgren skrev:Nja..... nu är förvisso ett nytt batteri ett nytt batteri, även om det råkar stå Biltema på det.
Dilemmat med vissa BMW-hojar (inte alla!) i detta sammanhang är, att de är väldigt spänningskänsliga vid start. ABS-systemet gör självtest då tändningen slås på, och på de hojar som har integral- och/eller servobromsar innefattar det självtestet dessutom att en eller flera elektriska pumpar kort går igång.
Startmotorn drar alltid mycket ström, särskilt vid lite lägre temperaturer då motorn går tungt pga "seg" olja.
Vissa Biltema-batterier (inte alla!) har visat sig inte klara av att hålla tillräckligt hög spänning vid denna belastning ens när de är nya - elektroniken kan då få för sig att något är fel, t ex signalera ABS-problem.

Troligen beror detta på, att batterierna har ett "billigt" utförande med relativt hög inre resistans, dvs det blir stort spänningsfall över polerna vid högt strömuttag. Batteriet försämras dessutom gradvis med tiden i detta avseende - även om det fungerar tillräckligt bra som nytt, kan den praktiska livslängden därför bli ganska kort även om batteriet tekniskt sett inte är "uttjänt".
Kvalitetsbatterier har både betydligt lägre inre resistans (alltså lägre spänningsfall vid högt strömuttag) och förämras långsammare, så ett batteri som kostar mer att köpa kan ofta visa sig vara mest ekonomiskt i längden.
För mindre krävande applikationer (min trädgårdstraktor t ex) och där livslängden inte är viktig, kan jag mycket väl tänka mig att köpa ett Biltema-batteri. Till hojarna blir det "det bästa som finns att köpa" när det är dags att byta - jag gillar inte när det krånglar "ute i fält".


Att ett Biltema batteri spänningsmässigt inte lever upp till vad en BMW MC behöver kan säkert stämma och det tänker jag inte tvista om. Sen - utan att ännu köpt ett Biltema MC batteri - har jag svårt att tro att det skulle vara så väsensskild kvalitetsskillnad att det inte skulle fungera från början.
Men som sagt, det kan mycket väl vara så. Jag tror inte att ett Biltemabatteri förstör hojens elektronik, det var främst det jag vände mig emot.

När jag för en massa år sedan seglade båt med utombordshjälpmotor med mer eller mindre avsaknad av laddning, så hade jag 2 st 60 Ah batterier för den elektronik jag hade ombord. Då ratade jag Biltemas batterier eftersom det trots allt finns en koppling mellan pris och kvalitet och jag valde betydligt dyrare marinbatterier (försöker komma på vad f..n de hette, men det är blankt i huvudet). Detta för att varje extra gnutta ström jag kunde få ur mellan laddningarna var extremt värdefullt.

Men sen har åren gått och jag upplever det som om Biltemas batterier blivit betydligt bättre.

För hoj är det än så långe ett oskrivet kapitel och så kommer det bli tills Innovans eller BMW:ns batteri måste bytas. Men jag kommer att jämföra pris mellan fin-batterier och Biltema och är skillnaden prismässigt försvarbar så att jag kan acceptera tätare byten, då kommer jag nog att prova och självklart dela med mig att eventuella misslyckanden.

Skoterns batteri (Innovan) är jag ordentligt imponerad av. Köpte Hondan i Januari 2009, körde hem den och ställde den i garage i väntan på våren. Underhållsladdade EN gång innan jag tog den i bruk i slutet av Mars 2009. Sedan dess har jag aldrig laddat batteriet. Den har stått kallt men torrt under vintertid och jag har bara tryckt på knappen och startat den de få gånger jag använt den sedan jag köpte BMW:n 2010.

Nu har jag kostat på mig att göra en motsvarande laddadapter som i BMW:n så att min jag kan köra underhålls laddning på båda hojarna (en i taget :-) ) så i vinter, skall jag var lite mer seriös.

Där blev det lite OT (igen) så tillbaka till ämnet. Jag har svårt att tro att ett Biltemabatteri kan förstöra din hoj. Att det skulle vara spänningsnivåbrist, inte minst när batteriet inte är på topp, kan jag köpa eftersom jag inte har aktier eller provision i Biltema. Att inte vända polerna rätt, att inte lita på att polerna sitter lika som ett orginalbatteri, är självklart en förutsättning för alla ersättningsbatterier.

Jag skulle tycka det var mycket intressant att de som de facto har och använder Biltemas MC-batterier gärna refererar livslängd i förhållande till dyrare ditos och andra beroenden som hållbarhet, kapacitet o.s.v.

Det blir så lätt att man dömer på förhand för att det är FulTema/FelTema/BilTema som säljer produkten. Det tycker jag är synd. Biltema har mycket skräp men också mycket kvalitet och mycket som är prissatt i förhållande med kvaliteten, inte alltid en sjävklarhet i brandande märkessortiment.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-11/12:19

Jag har förvisso bara en egen referens till Biltema MC-batteri, och det var det som satt i min f.d. BMW K1200RS -00. Jag satte i det när jag köpte hojen i maj -07, underhållsladdade (med CTEK) regelbundet under vintern och det fungerade bra när hojen togs ut igen våren -08.
Ett par månader in på säsongen började batteriet ge upp - ABS-systemet fick spader, och när det hände var det bara att köra några km, stänga av hojen, vänta 20-30 sek och starta om så funkade allt igen.
Det slutade med att jag satte tillbaka det "uttjänta" originalbatteriet, som stått kvar utan underhållsladdning i förrådet drygt ett år. Efter laddning fungerade det tills jag sålde hojen några månader senare......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav rogerfolhammar » 2011-10-11/13:02

Jag vet att vissa amerikanska MC-tillverkare avråder från att använda piratbatterier med motiveringen att de skulle ha sämra motståndskraft mot de vibrationer som uppstår i en hoj.

Visserligen åstadkommer ju dessa järn betydlig med vi vi vi vi vibrationer än vad en tysk qualitätsmojäng gör men om man åker GS eller så och tycker att det är kul att åka vid sidan om allfarvägarna kanske kan ska beakta även detta i val av batteri.
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Lars Westman » 2011-10-11/22:15

Gunnar Elmgren skrev:Jag har förvisso bara en egen referens till Biltema MC-batteri, och det var det som satt i min f.d. BMW K1200RS -00. Jag satte i det när jag köpte hojen i maj -07, underhållsladdade (med CTEK) regelbundet under vintern och det fungerade bra när hojen togs ut igen våren -08.
Ett par månader in på säsongen började batteriet ge upp - ABS-systemet fick spader, och när det hände var det bara att köra några km, stänga av hojen, vänta 20-30 sek och starta om så funkade allt igen.
Det slutade med att jag satte tillbaka det "uttjänta" originalbatteriet, som stått kvar utan underhållsladdning i förrådet drygt ett år. Efter laddning fungerade det tills jag sålde hojen några månader senare......


Hmmmm. Kanske därför ABS:en har börjat hugga som en vettvilling fram i sommar på min 800. Lokale handlaren hittade inget fel och ville få in hojen igen för ytterligare felsökning. Lät dyrt tyckte jag så det blev en sommar utan ABS. Det får bli ett nytt batteri i vinter så får vi se om den är på bättre humör till våren.

Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-10-12/22:03

Rent teoretiskt kan ett dåligt batteri skada elektroniken genom att det har hög inre resistans. När generatorn laddar på blir då spänningen högre och det skulle kunna skada elektronik. Å andra sidan borde fordonselektronik vara väl skyddad mot spikar men å tredje sidan så är sådana skydd till för att ha hand om ganska låga effekter inte en generatir som matar fullt.

Sen finns det en annan aspekt med "brandade" batterier. Biltema, och andra, köper förmodligen in batterierna från den billigaste källan dom kan hitta som (förhoppningsvis) uppfyller nån form av kvalitetskrav. Det betyder att man kan få ett bra batteri ibland och ett dåligt nästa gång.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav julius » 2011-10-16/06:30

Fredric Fredricson skrev:Rent teoretiskt kan ett dåligt batteri skada elektroniken genom att det har hög inre resistans. När generatorn laddar på blir då spänningen högre och det skulle kunna skada elektronik. Å andra sidan borde fordonselektronik vara väl skyddad mot spikar men å tredje sidan så är sådana skydd till för att ha hand om ganska låga effekter inte en generatir som matar fullt.

Sen finns det en annan aspekt med "brandade" batterier. Biltema, och andra, köper förmodligen in batterierna från den billigaste källan dom kan hitta som (förhoppningsvis) uppfyller nån form av kvalitetskrav. Det betyder att man kan få ett bra batteri ibland och ett dåligt nästa gång.

/Fredric

Njaaa det är väl som så att det finns en spänningsregulator som begränsar spänningen till en fastsälld nivå. Däremont så ökar strömmen om batteriet är dåligt/ har hög inre resistans men det kan väl knappast skada elektroniken. Det är mera generator, regulator (beroende på konstruktionstyp) och batter som kan ta skada av ett konstant högt strömuttag.
Senast redigerad av julius 2011-10-16/17:16, redigerad totalt 1 gång.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Gabbe » 2011-10-16/07:57

Som jag har fattat saken så är Biltemas batteri oftast bra, men våra cyklar med ABS ställer högre krav på batterier än vanligt speciellt vid starten. Bara för att batteriet har rätt siffra Amperetimmar (Ah) så betyder det inte att det orkar hålla rätt spänning vid startning.

Men visst... nog kan kvalitén variera mer med billiga produkter.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-10-17/00:52

julius skrev:Njaaa det är väl som så att det finns en spänningsregulator som begränsar spänningen till en fastsälld nivå. Däremont så ökar strömmen om batteriet är dåligt/ har hög inre resistans men det kan väl knappast skada elektroniken. Det är mera generator, regulator (beroende på konstruktionstyp) och batter som kan ta skada av ett konstant högt strömuttag.

Spänningsregulatorn på en mc är inte speciellt avancerad och ofta är den av på/av-typ. Att lita på att den skulle hålla spänningen låg om batteriet föll bort är nog lite för mycket att hoppas på.

Jag har grillat en del elektronik i en Ford Granada genom att koppla in en batteriladdare på ett dåligt batteri (det gillades inte av hastighetsmätaren). Nu har batteriladdare ofta ingen spänningsreglering alls så exemplet är inte klockrent men det tyder på att bil/mc-elektroniken inte alltid har fullständiga skydd mot överspänning.

/Fredric

PS. Hur skulle hög inre resistans på ett batteri öka strömmen?
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: VARNING !! Kolla polerna på nytt batteri !! Biltema batteri

Inläggav Peter Ö » 2011-10-17/10:41

Man väljer ju själv hur mycket det får kosta att hojen fungerar i alla lägen. I Afganistan har FN Odyssey på alla sina fordon och det är väl inte helt utan anledning. Jag själv har bytt mitt orginalbatteri till ett Odyssey på min R1200GSA-10 eftersom jag tyckte att startmotorn stönade för mycket. På BMW i solna tyckte dom att allt var OK med kommentaren "att den startar ju". Till R1200GS kostar ett Odyssey 1403kr.
http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/ody ... pc535.html
Användarvisningsbild
Peter Ö
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1995-09-19/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron