Feil på bryteren i sidestøtta. F650 GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Feil på bryteren i sidestøtta. F650 GS

Inläggav AndersFR » 2011-10-03/15:18

Bryteren i sidestøtta, den som sørger for at motoren ikke starter (eller stopper igjen) når sykkelen står i gir og støtta er nede, har voldt mange problemer har jeg lest. Sykkelen stopper helt umotivert, vil ikke starte, kommer og går osv.

Nå har også min bryter sviktet, men heldigvis ikke på den brysomme måten: Jeg kan starte og kjøre som jeg vil, også med sidestøtta nede.

Dette er jo ikke noe stort problem i praksis, men det kan bli et sikkerhetsproblem hvis jeg glemmer støtta. Jeg kjører jevnlig også en sykkel med sidestøtte som spretter opp automatisk (ikke mulig å glemme å ta den opp, altså, bare mulig å glemme å sette den ned.....) samt et par gamle sykler som ikke har denne funksjonen, og det må innrømmes at jeg på disse to har glemt meg bort og subbet støtta i første fartshump e.l. Alt som har skjedd er heldigvis at støtta har klappet sammen, men det er korte, bratte støtter. Støtta på GS-en kan nok spenne mer fra seg om den går i bakken i innersving.

Det er fristende å bare la dette være sånn, men jeg bør vel fikse det. Noen som har vært borti denne feilen før? Hvordan fikse? Jeg har ikke brukt så mye tid på å feilsøke dette ennå, så det kan hende jeg finner det når jeg leter mer.

Uansett: Jeg setter den i hvert fall ikke på verksted å ber dem feilsøke og fikse. Det blir for dyrt. Og faren for å få igjen sykkelen med andre feil i bytte er for stor.....

afr.
AndersFR
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-08-25/09:42

Re: Feil på bryteren i sidestøtta. F650 GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-03/15:33

Hej!

Jag håller med, det är ett säkerhetsproblem om inte brytaren på sidostödet fungerar som den ska.
Min gissning är, att någon föregående ägare haft problem och gjort en "bypass", eller att brytaren helt enkelt kärvar så den fastnat i slutet läge.
Konstruktionen på själva brytaren är mycket enkel, det är bara en enpolig mikrobrytare - bör vara rimligt enkel att mäta upp med ett universalinstrument.
Lite info finns på The Chain Gang:s FAQ, hoppas det kan vara till hjälp!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst