F650 GS: Hvordan få litt mer dreiemoment på lavt turtall?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650 GS: Hvordan få litt mer dreiemoment på lavt turtall?

Inläggav AndersFR » 2011-10-03/15:46

Etter drøyt 2 sesonger og 16000 km på min 2007 F650 GS er det en ting jeg ikke helt klarer å like på denne sykkelen: Den mangler bunndrag (dreiemoment (vridmoment?) på lavt turtall. Sånn som den er giret betyr det i praksis at jeg ikke kan kjøre langsommere enn 18 km/t i 1. gir uten å bruke clutchen hele tiden. Laveste mulige fart i 2. gir er 27 km/t. I tillegg er det svært slitsomt å kjøre på mer enn ca. 4000 o/min på 1. 2. gir. Det er vanskelig å kjøre mykt p.g.a. lett svinghjul (og bare én sylinder, selvsagt). Og så låter det stresset. Resultatet er at det bare er et bittelite fartsintervall mellom ca. 27 og 30 km/t som 1. og 2. gir overlapper.

Dette er litt slitsomt i bytrafikk. Jeg må gire opp og ned mellom 1. og 2. gir hele tiden, og girkassa klonker nokså hardt når jeg girer ned i 1.

Finnes det noen måte å forbedre dette på, så jeg kan kjøre langsommere uten å krype med clutchen, og få bedre overlapp mellom 1. og 2. gir?

Hvis jeg f.eks. skifter til et drev med færre tenner på girkassa kan jeg kjøre langsommere, men overlappen mellom girene blir jo ikke større av det. Eller?

Problemet er jo egentlig at tomgangen er på 1500 o/min og den kan ikke kjøres lavere enn 2500 o/min uten å hakke og gå dårlig. Dette kommer igjen av at det er en (relativt) høykomprimert, overkvadratisk, turtallsvillig ensylindret motor med svært lett svinghjul. Det går nok ikke an å få den til å gå langsommere rundt enn 1500 o/min.

Det jeg egentlig kunne ønske meg var et skikkelig svinghjul og lavere tomgang. Tomgang på 1000 og greit drag fra 1500 hadde hjulpet mye. Det ville gå på bekostning av aksellerasjon, men gi en mye mykere motor og mer avslappet bykjøring. Men dette lar seg ikke gjøre uten å endre motoren fundamentalt.

Til sammenlikning kan jeg kjøre min gode, gamle R80/7 helt ned i gangfart på 1. gir uten protester. Speedometeret går ikke lavere enn 20, men det er vel snakk om 6 - 8 km/t. Også på 2. gir kan jeg slippe den nesten helt ned i gangfart, så jeg trenger nesten aldri gire ned i 1. så lenge jeg ikke stopper. Det er motoren sin, det! Kunne bare F650-en vært sånn!

Noen andre som har det som meg, men som har klart å gjøre noe med det?

Hilsen Anders F. R.
AndersFR
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-08-25/09:42

Re: F650 GS: Hvordan få litt mer dreiemoment på lavt turtall?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-03/16:31

Du har redan själv besvarat Dina egna frågor(!). En modern, högkomprimerad och kortslagig stånka HAR dåligt bottendrag (tvärtemot myten), medan en gammal, långslagig dito har det bättre på just den punkten. <BR><BR>En given åtgärd är förstås att låta en välrenommerad BMW-verkstad se över motorn, så att funktionen är optimerad, men har Du redan gjort det, återstår nog bara omdrevning - som Du själv föreslår - eller byte till annan hoj. <BR><BR>"Ju fler cylindrar och ju lägre trimningsgrad, desto bättre lågvarvsegenskaper" är en god tumregel - en självklarhet, eftersom fler cylindrar ger fler kraftpulser per vevaxelvarv, medan låg trimningsgrad innebär, att toppeffekt offrats till förmån för låg- och mellanregister.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: F650 GS: Hvordan få litt mer dreiemoment på lavt turtall?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-03/17:31

Lite lustigt att Du upplever den encylindriga F650GS som "bråkig" på låga varv - och detta trots att Din hoj är en 07:a med dubbeltändning.
Min gamla, väl använda F650GS -02 har bara ett tändstift, och jag uppfattar den som ganska smidig på lågvarv, i alla fall på de två lägsta växlarna. Jag kör ofta på grusvägar och skogsbilvägar med hojen, och där om något behövs smidighet på låga varv. Jag tycker den är ganska "snäll" - den är inte särskilt stark förrän vid sådär 2500/min, men ryckig är den inte.
Det enda jag gjort är att serva hojen någorlunda, tanka 98 oktan när det finns - och, viktigast, så har jag monterat ett s.k. Iridium-tändstift av typen Denso IX24. Iridium-stiftet gjorde stor skillnad, framför allt så blev motorn betydligt mer lättstartad, och den slutade tjuvstanna i tid och otid.
Nu är det ju väldigt personligt hur man upplever en motor, och F650-motorn vibrerar och låter en hel del på alla varvtal - jag är inte så känslig för sådant, det får gärna skaka och bullra bara motorn gör ditt jobb, men jag kan förstå att man kan tycka motorn låter plågad.

Mitt tips är alltså Iridium-stift (2 st i Ditt fall), 98-oktanig bensin i tanken, och hörselskydd så Du slipper höra hur plågad motorn låter! Räcker inte det, kan som sagt ett kugg mindre framdrev hjälpa, med den nackdelen att motorn då varvar ännu mer i landsvägsfart.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650 GS: Hvordan få litt mer dreiemoment på lavt turtall?

Inläggav hebymats » 2011-10-04/05:59

Håller med Gunnar ang. Iridium-stift min 01 blev också mycket bättre.
Lättare att starta, bättre vrid (orginaldrevning), mjukare motorgång, mindre bränsleförbrukning.
Har även monterat Iridium-stift på min Citroen 2cv med gott resultat
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Jeg har montert iridiumplugger

Inläggav AndersFR » 2011-10-07/08:44

Aller først må jeg takke for gode innspill fra dere alle! Det er virkelig flott at dere tar dere tid til å dele erfaringer osv. Takk, takk!

I gåd kveld skrudde jeg ut de vanlige NGK-pluggene som satt der, DR8EB, og satte inn et par DR8EIX iridiumplugger i stedet. Derfor var det med en viss spenning jeg startet opp og kjørte til jobben i dag. Førsteinntrykket, etter 24 km på blandet vei, er at de nye pluggene gir en god forbedring av motorens gange ved lave turtall!

Før gikk motoren ikke pent under 2500 o/min, og jeg kunne bare unntaksvis kjøre den ned mot 2200 - 2300 o/min med veldig lett belastning. Måtte helst ligge over 2500, og stort sett over 3000 for at motoren skulle arbeide lett og jevnt også om jeg ga gass.

Nå, etter kun en kort tur, er førsteinntrykket at motoren går betydelig jevnere og penere ned til 2000 o/min, og på 1. og 2. gir kan jeg greit kjøre den ned mot 1700 - 1800 o/min uten særlige protester. I praksis betyr dette at jeg kan fortsette i 2. gir i mange situasjoner der jeg tidligere måtte hlt ned i 1. gir.

Dette er jo nettop det jeg ønsket meg! Det er jo helt supert! Sykkelen har endelig blitt mer som jeg mener deu skulle være. Derfor: Tusen takk for et meget godt råd om å prøve iridium-plugger! Det fungerer virkelig.

Jeg kan legge til litt om meg og sykkelen også:
Sykkelen er altså fra 2007 og har gått 26300 km. Har fått alle servicer, starter alltid lett uansett temperatur (har kjørt den fra 0 til 31 grader) og bruker lite bensin, mellom 0,30 og 0,36 l/mil avhengig av kjøring. Vanligvis nær 0,34. Jeg kjører mest på 95 oktan. Har prøvd med 98 oktan også, men merket ingen forskjell. Pluggene, derimot.... Skal prøve 98 oktan på neste tank også, og se om det gjør noe fra eller til nå.

Jeg er mest vant til å kjøre eldre sykler med motorer med tunge svinghjul og bra bunndrag, så det er klart at det spiller en stor rolle for hvordan jeg opplever F650-en. De syklene jeg har kjørt mest, og litt om dem:

1981 R80/7: Denne kanjeg kjøre i gangfart på 1. gir uten problem. Jeg kan også kjøre den ned i 25 km/t på 4. og 30 km/t på 5. gir. Det er en behagelig og fleksibel motor!

1956 R50 og 1953 Royal Enfield modell G (350 kubikk ensylindret, langslag): Begge disse to kan jeg slippe ned mot 450 o/min på tomgang, de har "blytunge" svinghjul og de har bunndrag som GS-en bare kan drømme om.

Med utgangspunkt i at jeg liker disse motorene, så burde jeg vel nesten ikke hatt F650 GS i det hele tatt. Problemet er bare at alle de nye boxerne til BMW er så unødvendig store og dyre. Jeg vil ikke ha 1200 kubikk og over 100 hk jeg. Ikke en sykkel som veier mer enn 225 kg fulltanket heller. Og da utgår vel egentlig alle boxerne BMW har produsert siden 1995. Hadde det vært en R800 R å få tak i, så hadde det vært noe for meg.

Det ble mye, beklager..... Men igjen: Takk for godt råd! Det hjalp!

Hilsen Anders F. Rudnå.
AndersFR
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-08-25/09:42

Re: Jeg har montert iridiumplugger

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-07/10:14

AndersFR skrev:Hadde det vært en R800 R å få tak i, så hadde det vært noe for meg.

DEN FINNS JU - nästan! R 850 R tillverkades, tills F 800 S kom (2005???) - och begagnade sådana annonseras stundtals ut till försäljning. Deras exteriör är till förväxling lik R 1100/1150 R, men den mindre motorn ger dels mjukare gång och dels "bara" 72(?) pållar.<BR><BR>R 850 R brukar beskrivas som bra begagnatköp, eftersom de i regel inhandlats av folk, som tar det lugnt (övriga köper större motorer), och som brukar vårda dem väl. <BR><BR>Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: F650 GS: Hvordan få litt mer dreiemoment på lavt turtall?

Inläggav AndersFR » 2011-10-07/11:30

Med forbehold om at jeg ikke har fulgt nøye med på R850 R av de siste årgangene, så har jeg vurdert denne tidligere og funnet den for stor og tung. Mener bestemt å huske at den veide i overkant av 240 kg (?). I hvert fall er den en del større i alle retninger enn min R80/7, så den falt ikke helt i smak den gangen. Og da jeg kjøpte GS-en i 2009 ville jeg ha noe nyere, men uten å sprenge mitt (egendefinerte) budsjett. F800 GS kunne vært noe, men den ble for dyr. Da var det F650 GS som gjensto.

I det store og hele er jo F650 GS en god sykkel. Med de nymonterte iridiumpluggene har den blitt enda bedre, og den eneste ulempen har blitt merkbart mindre. Og ikke minst: Selv om det er de dyreste temmpluggene jeg har kjøpt, så er det mye billigere enn ny sykkel.

afr.
AndersFR
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-08-25/09:42

Re: Jeg har montert iridiumplugger

Inläggav Kovlingen » 2011-10-07/12:25

Bror Gårdelöf skrev:R850 R brukar beskrivas som bra begagnatköp, eftersom de i regel inhandlats
av folk, som tar det lugnt (övriga köper större motorer), och som brukar vårda dem väl.

Har du några belägg för detta ? Det skulle betyda att den som köper en hoj med starkare motor
kör mer våldsamt och sköter den sämre ? ? En mindre motor får däremot slita mer .
I jämförelse med 1150 R så är det ingen stor skillnad . Kliver man däremot upp till 1200R så
blir det lite skillnad :=)
( Har bara provkört en gång och törs inte prova en gång till innan jag bestämmt mej för byte.)
Förlåt ! Nu är jag ute och OT:ar igen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Jeg har montert iridiumplugger

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-07/12:46

Kovlingen skrev:Har du några belägg för detta ? Det skulle betyda att den som köper en hoj med starkare motor kör mer våldsamt och sköter den sämre ? ? En mindre motor får däremot slita mer.

Mja - jag har inga hårda vetenskapliga/statistiska belägg, utan detta hamnar mera under avsnittet sunt förnuft. <BR>1. De flesta, som köper BMW-hojar, kör dem nog tämligen lugnt (Här undantas S 1000 RR ur diskussionen) i förhållande till, vad de kan prestera - men de, som ville gasa ordentligt, köpte knappast R 850 R. Alltså är det rimligt att anta, att R 850 R framför allt köptes av folk, som redan från början var inställda på att ta det förhållandevis lugnt. Jag har träffat på åtskilliga par, där damen ifråga kört R 850 R, medan mannen haft starkare doningar - och kvinnor har ju som bekant inte sällan en nyktrare syn på det där med hästkrafter och hastigheter, än vad vi förvuxna pojkar har. (En parallell är Honda Deauville, som med sin modesta effekt inte lockar hårdgasare, samtidigt som den är en synnerligen kapabel tourer - i alla fall så länge man inte regelmässigt kör med passagerare. En av mina färdkamrater åker Deauville, och så länge vi håller oss inom någorlunda lagliga farter i Sverige, har han aldrig några problem att hänga med, trots att vi andra har dubbla antalet kusar att tillgå. <BR>Även Deauville är en populär damhoj - i alla fall för dem, som har tillräckligt långa ben.) <BR>2. Huruvida BMW är dyra eller ej är en filosofisk fråga, men de kostar (eller har i alla fall tidigare kostat) en rejäl slant i jämförelse med konkurrenterna - dvs vi, som köper BMW, har i regel råd att köpa, vad vi vill ha, och behöver inte nöja oss med lågeffektversioner. <BR>3. Som jag fattat det, är de flesta komponenterna i R 850 R - utom motorn - identiska med dem i 1100-/1150-modellerna, vilket rimligen borgar för, att de håller länge, eftersom de är dimensionerade för kraftigare påfrestningar. <BR>4. Vad gäller "slita mer", kan det vara bra att dra sig till minnes, att på en motorcykel, som framförs i 100 km/h, utvecklar motorn i runda slängar 15 pållar - dvs det finns en hel del kvar att ta till, när man behöver accelerera, även om motorn "bara" har en toppeffekt kring 70 hästkrafter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: F650 GS: Hvordan få litt mer dreiemoment på lavt turtall?

Inläggav Kovlingen » 2011-10-07/14:42

Jag tror inte att det har med om det är kille eller tjej som kör hojen .
Jag känner flera killar som inte gillar att att ligga å blåköra utan gärna ligger i
100 - 120 på touring .
Däremot tror jag hellre att det är killen i familjen som ofta har styrt hojköpet .

Jo övervägande BMW-ägare kör nog "ganska" lugnt men inte alla enl. forumet :=)
Nu ger jag mej :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: F650 GS: Hvordan få litt mer dreiemoment på lavt turtall?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-07/15:32

AndersFR skrev:Med forbehold om at jeg ikke har fulgt nøye med på R850 R av de siste årgangene, så har jeg vurdert denne tidligere og funnet den for stor og tung.

Nu har Du ju fått fason på Din stånka, så nu är väl allt väl(?). Annars verkar nya F 650 GS - alltså parallelltwinnen på 800 nedtrimmade kubik - vara ungefär, vad Du söker. Lättare än R 850 R och rimligen smidig i låg fart.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

98 oktan bensin hjelper også!

Inläggav AndersFR » 2011-10-18/13:21

Nå har jeg kjørt ca. 400 km, dvs. en tank, med de nye iridiumpluggene. Forbedringen fra vanlige tennplugger er som nevnt betydelig. I går fylte jeg tanken igjen, denne gangen med 98 oktan i stedet for 95 oktan som vanlig. Jeg har prøvd dette tidligere, uten at det har hatt noen positiv effekt, men denne gangen merket jeg forskjellen.

Forskjellen kan beskrives slik:

Før: Standard 2007 F650 GS med vanlige plugger og 95-oktan på tanken. Ikke særlig kjørbar motor på turtall under 2500 o/min. på 4. og 5. gir knapt kjørbar under 3000.

Nå: Samme sykkel, men med iridiumplugger og 98 oktan på tanken: Smidig og grei motor ned til ca. 2000 o/min. På 1. og 2. gir helt ned mot 1800.

Dette sparer meg for masse giring i kø, kryss og rundkjøringer, gjør kjøringen mykere og gjør hele sykkelen til en bedre sykkel. Gjett hva jeg kommer til å fylle på tanken heretter.

På tanklokket står det "Min. 91 oktan". Likevel går altså sykkelen bedre på 98 enn på 95. 91 har jeg ikke tenkt å prøve en gang. Hvorfor kunne ikke BMW bare montere iridiumpluger som standard og anbefale 98 oktan med det samme? Da hadde det kanskje vært enda flere fornøyde F560 GS-eier der ute?

Takk takk, alle som har bidratt med gode tips her!

afr.
AndersFR
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-08-25/09:42


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst