Etter drøyt 2 sesonger og 16000 km på min 2007 F650 GS er det en ting jeg ikke helt klarer å like på denne sykkelen: Den mangler bunndrag (dreiemoment (vridmoment?) på lavt turtall. Sånn som den er giret betyr det i praksis at jeg ikke kan kjøre langsommere enn 18 km/t i 1. gir uten å bruke clutchen hele tiden. Laveste mulige fart i 2. gir er 27 km/t. I tillegg er det svært slitsomt å kjøre på mer enn ca. 4000 o/min på 1. 2. gir. Det er vanskelig å kjøre mykt p.g.a. lett svinghjul (og bare én sylinder, selvsagt). Og så låter det stresset. Resultatet er at det bare er et bittelite fartsintervall mellom ca. 27 og 30 km/t som 1. og 2. gir overlapper.
Dette er litt slitsomt i bytrafikk. Jeg må gire opp og ned mellom 1. og 2. gir hele tiden, og girkassa klonker nokså hardt når jeg girer ned i 1.
Finnes det noen måte å forbedre dette på, så jeg kan kjøre langsommere uten å krype med clutchen, og få bedre overlapp mellom 1. og 2. gir?
Hvis jeg f.eks. skifter til et drev med færre tenner på girkassa kan jeg kjøre langsommere, men overlappen mellom girene blir jo ikke større av det. Eller?
Problemet er jo egentlig at tomgangen er på 1500 o/min og den kan ikke kjøres lavere enn 2500 o/min uten å hakke og gå dårlig. Dette kommer igjen av at det er en (relativt) høykomprimert, overkvadratisk, turtallsvillig ensylindret motor med svært lett svinghjul. Det går nok ikke an å få den til å gå langsommere rundt enn 1500 o/min.
Det jeg egentlig kunne ønske meg var et skikkelig svinghjul og lavere tomgang. Tomgang på 1000 og greit drag fra 1500 hadde hjulpet mye. Det ville gå på bekostning av aksellerasjon, men gi en mye mykere motor og mer avslappet bykjøring. Men dette lar seg ikke gjøre uten å endre motoren fundamentalt.
Til sammenlikning kan jeg kjøre min gode, gamle R80/7 helt ned i gangfart på 1. gir uten protester. Speedometeret går ikke lavere enn 20, men det er vel snakk om 6 - 8 km/t. Også på 2. gir kan jeg slippe den nesten helt ned i gangfart, så jeg trenger nesten aldri gire ned i 1. så lenge jeg ikke stopper. Det er motoren sin, det! Kunne bare F650-en vært sånn!
Noen andre som har det som meg, men som har klart å gjøre noe med det?
Hilsen Anders F. R.