Framdrevet lossnade

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Framdrevet lossnade

Inläggav Delphos » 2011-11-15/19:33

Ska kanske inte avslöja mina brister som mc-mek men på nåt sätt lossnade framdrevet efter byte av drivpaket. Förstår inte hur det kunde ske då jag var noga med att vika ner låsbrickan. Måste väl ha slarvat med momentet (vilket ska det vara förresten?) Undrar nu om det går bra med en standardmutter (originalet ligger nog på vägen någonstans) Ser att det ska vara M20x1,5. Kan man fixa någon egen låsning också eller är det bara original som gäller?
Delphos
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2011-05-08/20:08

Re: Framdrevet lossnade

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-11-15/19:48

Vilken hoj har Du?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Framdrevet lossnade

Inläggav Delphos » 2011-11-15/19:55

GS 650
Delphos
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2011-05-08/20:08

Re: Framdrevet lossnade

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-11-15/20:14

Ok, det var ju inte så specifikt, men om vi gissar att det rör sig om en F650GS av någon årsmodell mellan 2000 och 2007, så ska muttern vara en M20x1,5 (fingänga) i hållfasthetsklass 12.9. Under den ska det sitta en vikbricka för att låsa det hela. Vikbrickan ska aldrig återanvändas, den tål bara att vikas en gång!

Jag skulle nog rekommendera att Du köper muttern hos BMW, eftersom Du troligen måste dit ändå för att köpa vikbrickan....
Muttern har artikelnummer 23 00 2 343 475, vikbrickan heter 23 00 2 343 472. Pris tillsammans 60-70 kronor. Beställa kan Du göra hos vilken BMW-handlare som helst - har Du långt till en BMW MC-handlare kan närmaste BMW bilhandlare ta hem grejorna, reservdelssystemet är nämligen gemensamt för bil och MC.
Åtdragningsmomentet ska vara 140 Nm, och muttern ska låsas med Loctite 243 (plus vikbrickan).
En hel del matnyttigt finns på http://faq.f650.com/main.html - åtdragningsmomenten hittar Du på http://faq.f650.com/GSFAQs/TighteningTorquesGS.htm.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Framdrevet lossnade

Inläggav Dennis Johansson » 2011-11-15/20:21

Det sitter ett sådant brick elände på min Suzuki med tror jag.
En väl billig och primitiv lösning.
På Hondan jag hade trädde man drevet på Splinesen och sedan vred man drevet en liten bit och fortsatte på spliensen om jag inte minnsfel Sedan drogs drevet fast med två skruvar .
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Framdrevet lossnade

Inläggav Delphos » 2011-11-15/20:28

Ok, tack för det. Att brickan bara kan användas en gång förklarar ju saken.
Delphos
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2011-05-08/20:08

Re: Framdrevet lossnade

Inläggav ErLi » 2011-11-21/13:37

Gunnar Elmgren skrev: ... Vikbrickan ska aldrig återanvändas, den tål bara att vikas en gång! ...


Viktigt att tänka på att den inte tål att vikas flera gånger på samma ställe. Jag har återanvänt min men då vikt upp en annan kant.

Nu borde vikbrickan inte vara så dyr så man kan gott byta den då man byter drev men om man glömmer att köpa en ny (som jag gjorde) så går den gamla att återanvända om man tänker sig för.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Framdrevet lossnade

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-11-21/15:09

ErLi skrev:Viktigt att tänka på att den inte tål att vikas flera gånger på samma ställe. Jag har återanvänt min men då vikt upp en annan kant.

Nu borde vikbrickan inte vara så dyr så man kan gott byta den då man byter drev men om man glömmer att köpa en ny (som jag gjorde) så går den gamla att återanvända om man tänker sig för.

Bra tänk!
Ett litet krux kan vara, om det gjorts med samma bricka innan - det kan ju vara svårt se. Man får inspektera bricka noggrant.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst