Förrförra helgen skulle jag ut en sväng med "enstånkan" för att reka lite inför vårens grusturer.
Jag kom en halvmil, sen dog motorn.....
Det började med att den ryckte, och varvräknaren slog mellan 0 och aktuellt varvtal.
Efter ytterligare några km dog den helt, varvräknaren ramlade ner på 0 (trots att motorn forfarande snurrade) och jag blev stående. Försökte starta om, och några gånger gick den i några sekunder innan den dog - sambandet att varvräknaren trillade ner på 0 när den dog var tydligt. Till slut var batteriet dött, och jag fick rekvirera hjälp och hämta hojen på kärra.
(Det här är första gången någonsin jag blivit stående med en MC eller bil, utan att kunna fixa igång den på plats, sedan jag tog MC-kort för bra precis 40 år sedan!)
Eftersom tändspolen och varvräknaren får sina pulser från samma anslutning på Motronic-boxen, kollade jag om det kommer gnista när jag kör på startmotorn. Det gör det inte. Inte heller bränslepumpen får spänning. Första misstanken var att sidostöds-kontakten givit upp, så att tändningen bryts - så är inte fallet, alla säkerhetsbrytare (sidostöd, frilägeskontakt, dödarknapp och kopplingskontakt) fungerar klanderfritt, och det finns spänning fram till Motronicboxen på alla ställen där det ska.
Nu har jag kommit så långt, att det egentligen finns två möjliga felkällor: den induktiva impulsgivaren på vevaxeln, eller själva Motronic-boxen.
Tyvärr hittar jag ingenstans hur man kan mäta impulsgivaren, men enligt vad jag hittat är det en induktiv givare - såvitt jag förstår borde den ha en mätbar resistans, men den bär sig istället åt som en kondensator när man ohm-mäter över den (den leder ström först, men sen går resistansen upp på oändlig tills man mäter "åt andra hållet" och då bär den sig likadant åt).
Tyvärr har jag ingen utrustning tillgänglig att mäta om den ger ifrån sig pulser, så jag är lite ställd för tillfället.
Är det någon som vet, om det går att kolla givaren på något enkelt sätt? Vill inte gärna köpa en ny på chans, den kostar nämligen dryga 2000 kr.
Eller kanske någon med en likadan hoj (F650GS alt Dakar 00-03 med enkelstiftsmotor) skulle kunna tänka sig att ohm-mäta sin fungerande givare, och se om den bär sig likadant åt? Det är enkelt att komma åt, man kan lossa den stora pluggen från Motronic-boxen under sadeln, och mäta mellan stift 8 och 18 i pluggen (se schemat i länken nedan).
Det ska vara ofarligt att lossa pluggen när tändningen är avslagen, då finns ingen spänning någonstans på boxen.
BMS.pdf
(26.08 KiB) Nerladdad 325 gånger