Stendöd F650GS -02

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Stendöd F650GS -02

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-03/21:20

Förrförra helgen skulle jag ut en sväng med "enstånkan" för att reka lite inför vårens grusturer.
Jag kom en halvmil, sen dog motorn.....
Det började med att den ryckte, och varvräknaren slog mellan 0 och aktuellt varvtal.
Efter ytterligare några km dog den helt, varvräknaren ramlade ner på 0 (trots att motorn forfarande snurrade) och jag blev stående. Försökte starta om, och några gånger gick den i några sekunder innan den dog - sambandet att varvräknaren trillade ner på 0 när den dog var tydligt. Till slut var batteriet dött, och jag fick rekvirera hjälp och hämta hojen på kärra.
(Det här är första gången någonsin jag blivit stående med en MC eller bil, utan att kunna fixa igång den på plats, sedan jag tog MC-kort för bra precis 40 år sedan!)

Eftersom tändspolen och varvräknaren får sina pulser från samma anslutning på Motronic-boxen, kollade jag om det kommer gnista när jag kör på startmotorn. Det gör det inte. Inte heller bränslepumpen får spänning. Första misstanken var att sidostöds-kontakten givit upp, så att tändningen bryts - så är inte fallet, alla säkerhetsbrytare (sidostöd, frilägeskontakt, dödarknapp och kopplingskontakt) fungerar klanderfritt, och det finns spänning fram till Motronicboxen på alla ställen där det ska.

Nu har jag kommit så långt, att det egentligen finns två möjliga felkällor: den induktiva impulsgivaren på vevaxeln, eller själva Motronic-boxen.
Tyvärr hittar jag ingenstans hur man kan mäta impulsgivaren, men enligt vad jag hittat är det en induktiv givare - såvitt jag förstår borde den ha en mätbar resistans, men den bär sig istället åt som en kondensator när man ohm-mäter över den (den leder ström först, men sen går resistansen upp på oändlig tills man mäter "åt andra hållet" och då bär den sig likadant åt).
Tyvärr har jag ingen utrustning tillgänglig att mäta om den ger ifrån sig pulser, så jag är lite ställd för tillfället.

Är det någon som vet, om det går att kolla givaren på något enkelt sätt? Vill inte gärna köpa en ny på chans, den kostar nämligen dryga 2000 kr.
Eller kanske någon med en likadan hoj (F650GS alt Dakar 00-03 med enkelstiftsmotor) skulle kunna tänka sig att ohm-mäta sin fungerande givare, och se om den bär sig likadant åt? Det är enkelt att komma åt, man kan lossa den stora pluggen från Motronic-boxen under sadeln, och mäta mellan stift 8 och 18 i pluggen (se schemat i länken nedan).
Det ska vara ofarligt att lossa pluggen när tändningen är avslagen, då finns ingen spänning någonstans på boxen.

BMS.pdf (26.08 KiB) Nerladdad 325 gånger
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav Konsument » 2011-12-05/21:25

Ser inget om att du kontrollerat alla säkringar men det tar jag för givet.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-05/21:34

Konsument skrev:Ser inget om att du kontrollerat alla säkringar men det tar jag för givet.

Jo, säkringarna är såklart kollade och dubbelkollade. Jag är nog inne på att det är impulsgivaren på vevaxeln som är boven, men jag behöver som sagt få det verifierat med någorlunda säkerhet innan jag beställer en ny.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav Lars Levén » 2011-12-05/22:21

Hör av dig när du passerar Landvetter nästa gång så kan du få mäta vad du vill å min hoj! Står varmt och skönt i friggeboden :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-05/22:24

Lars Levén skrev:Hör av dig när du passerar Landvetter nästa gång så kan du få mäta vad du vill å min hoj! Står varmt och skönt i friggeboden :-)

Tack, Lars! Jag hör av mig!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav Gabbe » 2011-12-11/10:39

Hur gick det här egentligen?
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Stendöd F650GS -02

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-11/10:43

Fortfarande stendöd. Kontrollmätte precis allt igen igår, och teorierna kvarstår; antingen är det vevaxelgivaren som givit upp, eller så är Motronic-enheten (BMS-C) trasig.
Har talat med Kenneths MC-service om saken, ska åka dit med hojen (på kärra!) och koppla in servicedatorn så visar det sig.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-18/15:22

Blev påmind av några kamrater, att jag borde berätta hur det gått med "den stendöda F650GS:en".

Jag mätte som sagt upp allt - precis allt - minst tre gånger.
Kunde ganska raskt konstatera, att varken bränslepump, bränslespridare, tändspole eller varvräknare fick någon som helst signal. Kunde också konstatera, att alla anslutningar (28 st!) till elektronikboxen (BMS-C kallas den, för den som är nyfiken) verkade vara OK - mätte på kontaktstiften, ett och ett, och på motsvarande anslutning i "andra änden" på respektive kabel. Full kontakt överallt.
För att utesluta själva BMS-boxen, tog jag med den hem till Lars Levén (Tack, Lars!) och monterade in den i hans F650GS Dakar - den visade sig fungera perfekt. Puh!
Mätte också upp alla givare, brytare, reläer och ventiler - allt var OK och såg normat ut (spjälläges-givare, sidostödskontakt, kopplingskontakt, dödarknapp, tändspole, spridarventil, lambdasond, varvräknare, temperaturgivare (3 st), startrelä, avlastningsreläer (2 st), bränslepump och impulsgivaren på svänghjulet). Allt normalt. Provade att byta batteri (det var ändå dåligt och moget för byte) - ingen skillnad......
Det enda jag kunde tänka mig var, att impulsgivaren inte gav de signaler den skulle. Den är visserligen induktiv (dvs det är en simpel spole av koppartråd) och den hade "rätt" resistans, men det var liksom det enda som verkade någorlunda logiskt.
Hittade en på ebay i USA för $35 + frakt, och fick den hemskickad för en totalkostnad av $45 (med en USD-kurs på knappa 7 SEK, blev det ca 300 kr). Tyvärr var det fel givare, det hade blivit någon missuppfattning så den jag fick var till F650GS 2-cyl, och den passar till i princip alla nyare BMW-motorer utom just den encylindriga 650:n.....
Iddes inte skicka tillbaka den, så om någon behöver, har jag en sprillans ny impulsgivare (hallgivare) till hojar som F800-modellerna, R1200-modellerna och K1200/1300 med tvärställd motor.

Letade då upp en av rätt utförande på ebay i Tyskland, fick hem den och monterade..... men hojen var lika stendöd som innan. (Finnes alltså även en felfri sådan, om någon behöver).
Nu började jag bli desperat, eftersom jag också hade tre spekulanter på hojen.
Började nagelfara elschemat igen, och hittade ett par felaktigheter i det på köpet - det hade ingen påverkan på mitt problem, dock. Upprepade mätningar på alla kablar och anslutningar var lika nedslående som innan - allt, precis allt, verkade vara helt.... Av en tillfällighet råkade en jag en sen kväll vrida på den stora anslutningspluggen till BMS-boxen, medan jag mätte på "ständig +12V", stift 25. Jag noterade då, att spänningen försvann ibland och kom tillbaka när jag vickade lite på det hela!
Provade då att "tjuvkoppla" +12V direkt från batteriet till stift 25, och ser man på - motorn startade direkt!

Den fortsatta undersökningen visade, att koppartrådarna i just kabeln med +12V till BMS-boxen var av - inuti isoleringen, som såg helt oskadad ut! När pluggen satt ansluten i boxen, drogs trådarna isär och det var ingen kontakt.
Då jag lossade pluggen och vred upp den för att mäta kontaktstiften, rörde det sig så pass att koppartråds-ändarna gjorde kontakt......
Brottet är oförklarligt. Den skadade kabeln är en av 28 kablar, innesluten i en vävd skyddsstrumpa. Brottet satt ca 10 cm fråm konkaktpluggen, på ett ställe där kabelstammen går helt fritt, sitter alldeles stilla och absolut inte kan bli utsatt för mekanisk påverkan under körning (under sadelns framkant). Inga buntband i närheten som skaver heller (vanlig orsak till kabelbrott på F650GS), och inga skador på vare sig skyddsstrumpa eller någon av de andra 27 kablarna. Trådarna i den brustna kabeln såg "friska" och rena ut frånsett att de var av, ingen oxid, inga "brända" ändar, ingen smält isolering eller andra tecken på att kabeln brunnit av av överbelastning.
Jag tog helt enkelt och lödde ihop ändarna, isolerade allt med krympslang och monterade tillbaka - hojen startar nu hur snällt som helst, och ska levereras till sin nya "husse" så snart tillfälle ges.
Dubbelkollade såklart alla andra kablar i kabelstammen för säkerhets skull, och allt verkar helt och oskadat och fungerar som det ska.

Har någon en teori om vad som kan ha hänt? Jag fattar ingenting, absolut ingenting.
De enda teorier jag kan komma på är
1) att kabeln haft ett fabrikationsfel (en "skarv" mitt i ledaren, som med åren glidit isär), eller
2) att kabeln legat så olyckligt, att den vibrerat till utmattningsbrott (en "enstånka" skakar ju en del).

BMS-box.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav ICU » 2012-02-18/16:34

Hej Gunnar!

Hade samma problem på en Ford Transit. En morgon gick den inte att starta och lämnade den på Ford och de hittade ett kabelbrott på huvudstammen under instrumentpanelen. Bussen var under ett år gammal och det gick efter mycket om och men på garantin. Deras förklaring var precis som du misstänker, att det är ett fabrikationsfel vid skarvning från kabelfabriken. Finns säkert fler som har råkat ut för detta. Mycket irriterande när man inte hittar felet och alla reservdelar är dyra. Glad att det löste sig för dig, även om du sålde den sen.

Mvh

Jerry
/Jerry
ICU
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-08-10/16:10

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav Magnus Jinstrand » 2012-02-18/17:08

Spännande!
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-18/17:37

Jag håller med.
Man kan inte vara tappad bakom en vagn för att klara av en sådan felsökning.
Det krävs ju att man vet hur man skall mäta på diverse givare etc.

Dock låter det trist att det liknande felet på en ett år gammal bil skall kräva massa energi för att det skall gå på garanti....
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Stendöd F650GS -02

Inläggav Roger Gross » 2012-02-18/17:37

Så bra att "brottet" är uppklarat... :-)
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst