av Gunnar Elmgren » 2011-12-23/10:21
Jag har en av varje, en F650GS -02 som alltså är encylindrig och har 50 hk, och en F650GS -08 som är tvåcylindrig på 798 kubik och 71 hk.
Hojarna har två saker gemensamt: namnet och bromsoket bak. I övrigt är den nuvarande, tvåcylindriga F650GS en ny hoj i minsta detalj. Den gamla enstånkan såldes t.o.m. årsmodell 2007, från och med årsmodell 2008 är den tvåcylindrig.
Den nya är en bättre hoj i nästan alla avseenden - skillnaden är ganska stor i körupplevelse, prestanda och detaljkvalitet. "Gamlingen" är bättre på två punkter: Sadeln är bekvämare, och så har den ett vettigt skydd framför/under motorn som standard.
F650GS Twin (och samtliga F800-modeller, för den delen) har oljefilter och oljekylare i framkant av motorn, helt oskyddat för sprut och stenskott från framhjulet, för att inte tala om vad som kan hända om man kör fast på en dålig skogsväg....
Den gamla encylindriga 650:n har som Dennis nämnde fortsatt att tillverkas för vissa marknader, med en del ändringar, under namnet G650GS. Från 2011 finns den att köpa i Sverige, men jag tror bara det sålts enstaka exemplar.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24