Farmor Anka skrev:Svar till Gabbe.
Problemet med kopplingen är att den klistrar i lamellerna. Om man har hojen uppställd på centralstödet och kör med växel i , så fortsätter den att driva när man frikopplar. Sätter man foten mot bakhjulet ganska hårt så stannar det. Jag tror då att lamellerna klistrar. Kan inte vara bra för växellådan heller.
Mvh Farmor Anka
Farmor Anka skrev:Svar till Gabbe.
Problemet med kopplingen är att den klistrar i lamellerna. Om man har hojen uppställd på centralstödet och kör med växel i , så fortsätter den att driva när man frikopplar. Sätter man foten mot bakhjulet ganska hårt så stannar det. Jag tror då att lamellerna klistrar. Kan inte vara bra för växellådan heller.
Mvh Farmor Anka
Farmor Anka skrev:Svar till Gabbe.
Problemet med kopplingen är att den klistrar i lamellerna. Om man har hojen uppställd på centralstödet och kör med växel i , så fortsätter den att driva när man frikopplar. Sätter man foten mot bakhjulet ganska hårt så stannar det. Jag tror då att lamellerna klistrar. Kan inte vara bra för växellådan heller.
Mvh Farmor Anka
Gabbe skrev:Ingen annan som har upplevt att era F650 tenderar att tappa greppet vid fullgas?
Jag tycker det är tidigt att byta koppling vid 2000 mil och hoppas på att det kan vara oljebetingat.
Ska se om det blir bättre efter oljebyte i vår, men har inte riktigt kommit fram till vilken olja som ska i...
Gunnar Elmgren skrev:Gabbe skrev:Ingen annan som har upplevt att era F650 tenderar att tappa greppet vid fullgas?
Jag tycker det är tidigt att byta koppling vid 2000 mil och hoppas på att det kan vara oljebetingat.
Ska se om det blir bättre efter oljebyte i vår, men har inte riktigt kommit fram till vilken olja som ska i...
Förstår jag Dig rätt, om det bara är på 3:ans växel kopplingen "tappar greppet"? Det låter underligt, minst sagt - kan det inte vara så att växeln helt enkelt hoppar ur? Kan vara en justeringssak - eller avhjälpas med bra olja.
Beträffande olja, har min F650GS -02 varit väldigt nöjd med Motul 5100 10W50 - det är märkbar skillnad i koppling/växellåda jämfört med Castrol-olja (har provat med Castrol Power1, och tidigare med Castrol GPS). Plus att det inte slamrar vid kallstart med Motul-oljan, som det ibland gör med Castrol Power 1.
Gabbe skrev:Antar att du skrev som ett svar till mig ErLi?
Mitt problem är att det bara har hänt i vad kommer ihåg som 3:ans växel, vilket kan tyckas väldigt märkligt. Jag har 28 år som bilmek i ryggen och borde kunna förstå det själv, men har inte lyckats lista ut var det brister. Möjligen är det på det varvtalet som motorn har mest kraft som kopplingen släpper och min körning kanske är sådan att jag inte varvar ut på samma sätt i andra växlar.
Får helt enkelt se till våren när jag har fått i ny olja.
Farmor Anka skrev:.... så hade dom aldrig bytt någon koppling på en 650 Gs.Så det är stadiga saker.
Farmor Anka skrev:Jodå, förutom ny olja efter byte av lameller och stålskivor så tog det ett visst antal timmar att få ihop maskinen igen. Jag skulle vilja se mannen som konstruerat oljeröret i ögonen. Att få bort det tog ett tag men att få dit det så behövdes tre armar, tur att ägarinnan till hojen har extra armar att låna ut. Men kontentan av allt är att nästa gång så kan man detta.
Farmor Anka skrev:Nu äntligen är problemet med kopplingen löst. Jag beslöt att riva ner kopplingen,och då fick man sig en funderare på hur konstruktörerna har tänkt eller inte tänkt. Bara att få bort motorsidan så man kommer åt kopplingen var inte det enklaste. Men skam den som ger sig, isär fick jag det. Efter att ha delat på lameller och stålskivor så mätte jag upp det hela. Det visade sig vara 2 stålskivor som var skeva c:a 0.6 mm vardera. I med ett nytt lamellpaket ( BMW har slutat sälja lösa stålskivor ) och trockla ihop grejorna igen . Tur man är ensam i garaget så ingen hör. Fick allt på plats, ny olja i motorn, starta och allt lirar som det ska. Inget mer drivande när det är frikopplat. Hade varit lättare med bara oljebyte, men nu kan man ju även detta. Jag fick även en nöjd hustru.
Gabbe skrev:Då var även min koppling utbytt!
Olieröret er et problem men jeg savede det over om samlede det med et samlestykke til 12 mm kobberrör.
Der var let og funker. Lidt silverfarvet spray og det ser originalt ud
Jag satte i lameller och förstärkta fjädrar från Addemoto utanför Lund (http://www.addemoto.se)
Viss förvirring uppstod när jag insåg att originalkopplingen hade en lamell som skiljer sig från de andra och satt en "kugge" förskjuten mot de andra, men jag kunde inte fatta vad det skulle göra för skillnad om de sitter i rad... dessutom är de hjälpsamma när man ringer dit.
Oljeröret från helvetet gör jobbet ca. dubbelt så tidsödande och ett tag såg det ut som att jag skulle behöva släppa motorn från ramen, men när jag släppte avgasröret i framkant så löste det sig till slut.
Jag är långt ifrån säker på att lamellerna var tvungna att bytas. De kan ha varit utsatta för felaktig olja under längre tid och när jag fick vattenläckage från vattenpumpen så var det lika bra att ta tag i kopplingen samtidigt eftersom allt rivs i den sidan ändå.
Kunder med dåliga erfarenheter nämner oftast Castrol, vilket låter hemskt då detta är vad som rekommenderas av BMW. De säljer Motul där, men jag gick på Bel Ray som deras kunder har gett bäst feedback på och som dessutom var en slant billigare.
Kanske man skulle fixa boxern nu också... i detta vädret kan man lika gärna stå i verkstaden.
Gabbe skrev:Då var även min koppling utbytt!
Olieröret er et problem men jeg savede det over om samlede det med et samlestykke til 12 mm kobberrör.
Der var let og funker. Lidt silverfarvet spray og det ser originalt ud
Jag satte i lameller och förstärkta fjädrar från Addemoto utanför Lund (http://www.addemoto.se)
Viss förvirring uppstod när jag insåg att originalkopplingen hade en lamell som skiljer sig från de andra och satt en "kugge" förskjuten mot de andra, men jag kunde inte fatta vad det skulle göra för skillnad om de sitter i rad... dessutom är de hjälpsamma när man ringer dit.
Oljeröret från helvetet gör jobbet ca. dubbelt så tidsödande och ett tag såg det ut som att jag skulle behöva släppa motorn från ramen, men när jag släppte avgasröret i framkant så löste det sig till slut.
Jag är långt ifrån säker på att lamellerna var tvungna att bytas. De kan ha varit utsatta för felaktig olja under längre tid och när jag fick vattenläckage från vattenpumpen så var det lika bra att ta tag i kopplingen samtidigt eftersom allt rivs i den sidan ändå.
Kunder med dåliga erfarenheter nämner oftast Castrol, vilket låter hemskt då detta är vad som rekommenderas av BMW. De säljer Motul där, men jag gick på Bel Ray som deras kunder har gett bäst feedback på och som dessutom var en slant billigare.
Kanske man skulle fixa boxern nu också... i detta vädret kan man lika gärna stå i verkstaden.
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst