Inte jättesvårt, men det tar en stund och kräver en viss noggrannhet.
De delar Du behöver är nr 4, 5 och 6 på
denna bild, 2 av varje.
Börja med att palla upp cykeln så den står stadigt, med framhjulet fritt i luften.
Ta sedan bort bromsoket (låt bromsslangen sitta kvar och häng upp det hela med en ståltråd eller liknande), framhjulet och framskärmen + förstärkningsplåten mellan gaffelbenen.
Lossa sedan klämskruvarna på nedre (2 st) resp övre (1 st) gaffelkronan, och dra ur hela gaffelbenet nedåt.
Pilla bort tätningsmanschetten (nr 6) med en smal skruvmejsel. Lossa sedan låsringen (nr 5) med en spetstång.
Sedan kommer utmaningen, att få ur själva packboxen (nr 4) utan att skada inre gaffelröret.
Eftersom gaffelröret sitter ivägen, är "standardknepet" att borra ett litet hål på motsatta sidor i packboxen inte tillämpligt. Det man kan göra är att antingen ta en väldigt smal skruvmejsel (eller syl) och försiktigt knacka två hål i packboxens metallhylsa, så nära ytterkanten som möjligt - det är oerhört viktigt att inte skada inre gaffelrören!
Slå gärna en remsa silvertejp runt inre gaffelröret, ned mot packboxen, för att skydda det.
I varje håle kan man sedan dra i en lång, smal trä- eller plåtskruv, tills den "bottnar" mot distansringen under (nr 3). Därefter drar man växelvis ett varv på skruvarna, och på så vis dra upp packboxen. När den kommit en bit över kanten till det yttre gaffelröret, kan man övergå till att bända med en skruvmejsel.
När packboxen är ur, är det dags att noga syna inre gaffelröret så det inte har några skador/märken/fläckar. Små skador och "fastbränd" smuts kan man försiktigt putsa bort med Autosol, eller i värsta fall fin stålull och efterpolera med Autosol.
För att få i den nya packboxen, börjar man med att olja in den med gaffelolja. Föratt driva in den ska man helst ha ett rör med någon mm mindre ytterdiameter än packboxen - enklast är om det är så långt att det når över övre änden på inre gaffelröret, men även ett kortare rör funkar om man är försiktig och knackar "runt om" för att driva ned den nya packboxen. I nödfall kan man använda gamla packboxen och ett par hårda träbitar att försiktigt knacka ned packboxen i sätet. Därefter ska den nya låsringen och tätningsmanschetten monteras.
Passa på att byta gaffelolja när Du ändå har gaffelbenet löst, det sitter en avtappningsskruv i nederänden. Exakt mängd vet jag inte på rak arm, men det är viktigt att fylla på olja till exakt rätt nivå och med rätt viskositet.
Gör klart båda gaffelbenen, innan alltihop monteras ihop i omvänd ordning. Var noga med åtdragningsmomenten, särskilt på klämskruvarna i gaffelkronan, skruvarna till bromsoket och skruvarna till hjulaxeln.
Tips och "how-to" kan Du hitta på
http://www.f650.com.
Känner Du den minsta osäkerhet, eller saknar tillgång till en riktig momentnyckel - lämna bort jobbet!
Lycka till!