Då har man blivit med x-moto

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Då har man blivit med x-moto

Inläggav skylt » 2012-03-15/22:58

Då har man skaffat en bmw stånka igen då - köpte en G 650 X-moto idag som komplement till R12s och det var riktigt kul att köra de 9 milen trots en temperatur på 5 grader. Vad ska man ha för däck på detta järn för maximal glädje?

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Då har man blivit med x-moto

Inläggav Peter Nordlund » 2012-03-16/00:14

Vill bara säga grattis! Kan inte hjälpa dig med din fråga dock.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?zinm4d
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Då har man blivit med x-moto

Inläggav Johan Weinö » 2012-03-16/07:00

Då jag körde KTM Duke 690 på både väg och bana så använde jag Metzeler Sportec M5. Tyckte de var bra i både torrt och vått och en lagom nivå på däck för ändamålen.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Då har man blivit med x-moto

Inläggav skylt » 2012-03-27/21:20

Ska köra slut på de pilot power 2ct som sitter och temperaturen på dessa under bankörningspremiären den 20 april för avgöra hur klistrigt det ska bli därefter. Jag kör med samma typ på boxern men det är betydligt lägre rekommenderat tryck i däcken på x-moton (2 & 2.2 mot 2,5 & 2,9 på den tyngre modellen)

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Då har man blivit med x-moto

Inläggav JErkers » 2012-03-27/23:35

skylt skrev:/.../ Vad ska man ha för däck på detta järn för maximal glädje?


Det beror väl på var du kör... Själv började jag på Metzeler Tourance för att gå till Michelin Anakee2, som är tämligen likvärdiga, men efter att dels ha varit med D6 på "I Svenska rallyts spår" på grus och därefter skaffat mig en liten Rosita (F650GS Dakar) så blir det Heidenau K60Scout på lillen nästa vecka. Fungerar dessa tillfredsställande så blir det samma däck på storingen (R1150GS) oxå. Då ska sägas att jag, som den nybörjare på MC jag är, kör mer och mer och hellre på krokiga grusvägar än raka, tråkiga asfaltsvägar. Har man andra prioriteringar vad gäller vägval - eller tom bana - kör man troligen på andra däck!
Senast redigerad av JErkers 2012-03-28/22:42, redigerad totalt 1 gång.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Då har man blivit med x-moto

Inläggav skylt » 2012-03-28/20:07

Nu kommer en riktigt korkad fråga: Kan jag sätta på skogsdäck på de fälgar jag har nu dvs slanglösa eller måste jag skaffa extrafälgar för att ge mig ut i gruset?

(har inte kört grus frivilligt sedan FMCK på 80-talet dvs Jawa - men är lite sugen)

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Då har man blivit med x-moto

Inläggav JErkers » 2012-03-28/23:05

skylt skrev:Nu kommer en riktigt korkad fråga: Kan jag sätta på skogsdäck på de fälgar jag har nu dvs slanglösa eller måste jag skaffa extrafälgar för att ge mig ut i gruset?

(har inte kört grus frivilligt sedan FMCK på 80-talet dvs Jawa - men är lite sugen)


Vad jag kan se så finns det slanglösa däck av t ex TKC80 som är ett vanligt grusdäck. Sen blir det ju lite jobbigt att lägga om däcken titt som tätt om man vill åka grus & asfalt omväxlande. Är du inte en alltför avancerad grusåkare kanske du kan lägga på sulor som fungerar skapligt på båda underlagen, t ex Heidenau K60 Scout. Om dessa finns i utförande för både slang & slanglöst har jag ingen aning om - vilket innebär att jag kan ha beställt fel till min lilla Dakar...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Då har man blivit med x-moto

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-29/08:07

Nu är jag inte helt klar över vilken dimension X-moto har på framhjulet, men med tanke på "motardstuket" på hojen skulle jag gissa att det är 17" i diameter. Plus att bakdäcket väl är ganska "fett".
Det gör utbudet av grusdäck högst begränsat, för att inte säga obefintligt.
Däremot utgör det knappast ett problem med "slanglösheten" - dels finns, som Jens skriver, många grusdäck i slanglöst utförande, dels går det oftast att ha slang även i hjul som är avsedda att gå slanglöst (bara ventilhålet sitter mitt i fälgbanan).
Och tar Du ett "snällt" grusdäck funkar det utmärkt på asfalt - Continental TKC80, Heidenau K60 Scout, Metzeler Sahara är utmärkta "allroad-däck" allihop.
Problemet är som sagt dimensionen - framdäck finns det gott om för 19" och 21" fälgdiameter, men 17"..... Kanske ett "smalt" bakdäck kan funka.

Eller så skaffar Du helt enkelt grusfälgar till hojen. Kan krävas viss modifiering för att få dit ett 19" fram, och har Du ABS på hojen kan det behövas en annan givarkrans fram.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Då har man blivit med x-moto

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-29/08:13

Till Jens: K60 Scout finns nog bara "slanglöst" tror jag, i alla fall bakdäcket. Går oftast utmärkt med slang i ett sånt däck (glöm bara inte att talka det invändigt - Apotekets barnpuder funkar bra).
Tvärtom är värre.... ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Sv: Då har man blivit med x-moto

Inläggav skylt » 2012-05-01/09:17

Har nu kört min X-moto både på Sturup Raceway och Knutstorp Ring. Den är ju hur kul som helst! Visst blir man lämnad på rakan på Knutstorp när tusenkubikarna blåser förbi men vilka tighta spår man kan ta på resten av banan och nästan helt utan ansträngning ;-)

En fantastisk cykel också i stadstrafik - jag har så kul med den att min R1200s står kvar i vinterförvaringen...

Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst