Hej på er!
Har ni några tips på en bra motorolja till enstånkan?
Tack på förhand
Inget större fel på den oljan, jag har med gott resultat använt den i flera lite äldre bilmotorer.Konsument skrev:Jag kör med Biltemas 5-40W i alla fordonen (2 bilar och en enstånka F650) sedan några år med bra resultat. Bl.a. hade jag tidigare ventilknack i min ena "long life"-olje-bil men det har blivit i princip helt borta nu. Bekvämt att ha samma olja i alla fordon.
(http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... W40-36909/)
Matta skrev:Halloj,
kapar denna tråden lite.
Kan inget om moderna oljor. I min instruktionsbok står det att min F650GS från 2002 helst vill ha semi-syntetisk olja, jag trodde att hel-syntetisk är bättre?
Gunnar, du körde med gott resultat din på helsyntetisk så då gör jag det också.
Om inte Motuls 7100 är tokmycket dyrare än 5100 så får det bli den.
Men som sagt, varför säger BMW att det ska vara semi-syntetisk?
Peace
/M.
SAE-klassningen definierar inte oljans kvalitet. Kvalitetsklassning av olja kräver ett antal undersökningar av olika slag både i laboratorier och under praktiska förhållanden. De utförs i samarbete mellan bil- och maskintillverkare och oljebolag. På basis av undersökningsresultaten fastställs kraven på smörjoljor och de kvalitetsklasser som ligger till grund för oljerekommendationer för bilar och maskiner. I API-klassificeringen fastställs motoroljans kvalitet genom motortester där man bland annat kontrollerar slitage och föroreningar i cylinderväggar, kolvringar, lager och ventilmekanism, sot- och slaggbildning, korrosion och oljeförsurning. Observera att API-klassificeringen bara definierar baskraven på olja. Olika oljemärken inom samma API-klass kan i praktiken ha olika egenskaper som överträffar klassificeringen.
SE:Typiskt krav för bensinmotorer av årsmodell 1972-1980.
SF: Typiskt krav för bensinmotorer av årsmodell 1980-1988.
SG: Kräver bättre egenskaper vad gäller slitage, renhet, sotbildning och livslängd än tidigare klassningar. Från och med 1989 kvalitetskrav i många bilar.
SH: Motorer från 1996 och äldre. Motortest och gränser samma som i SG-klassen, men mycket strikt definierade och övervakade testmetoder gör den betydligt mer krävande.
SJ: Motorer från 2001 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SH-klassen, men med krav på lägre avdunstning och lägre fosforhalt.
SL: Motorer från 2004 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SJ-klassen, men med hårdare krav vad gäller avlagringar på grund av höga temperaturer och på lägre bensinförbrukning.
SM: Kvalitetsklass som började användas 2004. För alla motorer som är i bruk. I denna klassificering har oljeförsurnings-, förbruknings- och fällningsförebyggande egenskaper förbättrats, liksom prestanda vid låga temperaturer samt bränsleekonomin. Vissa oljor i klassificeringen kan även uppfylla det senaste ILSAC GF-kravet på bränslebesparing. I bensinmotorer kan man alltid använda olja av högre kvalitet än den som tillverkaren rekommenderar. Det är självklart att det för äldre motorer inte har krävts kvalitetsklasser som inte har tillkommit förrän senare. Det finns bara fördelar med att använda en modern olja av bättre kvalitet.
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst