av ErLi » 2012-04-06/10:26
Det är mycket möjligt att hojen går bättre, speciellt på lägre varv, då du satte på en extra ljuddämpning inför besiktningen. Insug, förgasare/insprut och avgassystem är ett system där alla delar måste matcha varandra för att hojen ska gå bra. Även om delarna matchar varandra så får man olika egenskaper beroende på hur man gjort.
Ett öppet system med lite restriktioner i insug och utblås, och med väl justerad förgasare/insprut (mer bränsle för att matcha den ökade luftmängden) har hög toppeffekt men förlorar på lägre varv.Dvs. det man vardagligt kallar "vrid" blir sämre.
Ett mer slutet system med restriktioner i insug och utblås, och givetvis förgasare/insprut justerat därefter fungerar bättre på lägre varv, dvs bättre "vrid".
Sätter man på ett mer öppet avgassystem utan att anpassa insug och förgasare efter det så får man oftast bara mer ljud eftersom det då är insuget som är begränsningen. Öppnar man insuget (eller om det redan är ganska öppet) får man en hoj som går sämre om man inte även justerar förgasare/insprut. Vill man få ut mer effekt (och inte bara ett bra ljud) av ett öppet avgassystem måste man ser över hela systemet, dvs även insug och förgasare/inprut.
/Erik