Avgassystem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Avgassystem

Inläggav hebymats » 2012-04-03/08:10

Jag har ett Leo Vince SBK system på min dakar som har ett härligt sound.
Igår när jag besktade som gick galant, så hade jag förlängt insatsen för att ljudet skulle bli lägre.
Konstigt nog så tyckte jag att det blev bättre vrid på lägre varv.
Kan det vara så eller ej? efter att ha modifierat insatsen med 1dm satt igen ändan och borrat 16 mindre hål i sidan på förlängningen,
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Avgassystem

Inläggav ErLi » 2012-04-06/10:26

Det är mycket möjligt att hojen går bättre, speciellt på lägre varv, då du satte på en extra ljuddämpning inför besiktningen. Insug, förgasare/insprut och avgassystem är ett system där alla delar måste matcha varandra för att hojen ska gå bra. Även om delarna matchar varandra så får man olika egenskaper beroende på hur man gjort.

Ett öppet system med lite restriktioner i insug och utblås, och med väl justerad förgasare/insprut (mer bränsle för att matcha den ökade luftmängden) har hög toppeffekt men förlorar på lägre varv.Dvs. det man vardagligt kallar "vrid" blir sämre.

Ett mer slutet system med restriktioner i insug och utblås, och givetvis förgasare/insprut justerat därefter fungerar bättre på lägre varv, dvs bättre "vrid".

Sätter man på ett mer öppet avgassystem utan att anpassa insug och förgasare efter det så får man oftast bara mer ljud eftersom det då är insuget som är begränsningen. Öppnar man insuget (eller om det redan är ganska öppet) får man en hoj som går sämre om man inte även justerar förgasare/insprut. Vill man få ut mer effekt (och inte bara ett bra ljud) av ett öppet avgassystem måste man ser över hela systemet, dvs även insug och förgasare/inprut.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Avgassystem

Inläggav Linusp3 » 2012-04-19/09:33

Apropå slipon... kan man slänga på vilket som helst som passar eller måste det vara specat för Dakaren? Vad händer annars?

//L
Användarvisningsbild
Linusp3
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2010-04-08/07:50

Re: Avgassystem

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-19/11:04

Linusp3 skrev:Apropå slipon... kan man slänga på vilket som helst som passar eller måste det vara specat för Dakaren? Vad händer annars?

//L



Mig veterligen är ett slip on bara en dum burk.
Det seplar ingen roll vilken du använder. Lambda givaren sitter oftast inte monterad i dämparen.

Det finns troligen många leverantörer som passar. Dock är det inte alla som ens ger en bråkdels effektvinst. En del kan t.o.m. ge en försämring mot original.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Avgassystem

Inläggav Kovlingen » 2012-04-19/11:29

Kanske kan likna det med som en gubbe sa ang. sprit:
Ha änt smaken ja ä ätter . Hä ä rusä .
Samma med dämparen :
Det är inte effektökning jag är ute efter . Det är ljudet :=)
( Jag har också funderat på samma sak ang byte av dämparen
men det har ingen hög prio. )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Avgassystem

Inläggav JErkers » 2012-04-19/12:28

Jag har ett Remus helsystem på min 1150 men... Ska snarast ersätta dämparen med originalet då jag inte ser någon som helst vinst med att ha Remusburken kvar.

Y-röret, som sitter i stället för katten, får dock sitta kvar. Den gör nytta genom både märkbart bättre effekt och lite lagom mer ljud.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Avgassystem

Inläggav Linusp3 » 2012-04-19/12:36

Jag funderar nämligen på att sätta dit en enkelpipa på hojen. Då slipper man nog några kilo, plus att man kan använda utrymmet under höger bakkåpa för något i denna stilen; http://www.thetooltube.com/MegaTube.html men i Skogatechdesign gjort av avloppsrör.
Bra som "verktygslåda" eftersom platsen under sadeln är extremt begränsad!
Användarvisningsbild
Linusp3
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2010-04-08/07:50

Sv: Re: Avgassystem

Inläggav skylt » 2012-05-01/08:57

Jerkers skrev:Jag har ett Remus helsystem på min 1150 men... Ska snarast ersätta dämparen med originalet då jag inte ser någon som helst vinst med att ha Remusburken kvar.

Y-röret, som sitter i stället för katten, får dock sitta kvar. Den gör nytta genom både märkbart bättre effekt och lite lagom mer ljud.


Så har jag gjort på min R1200s med mycket gott resultat - aningen dovare ljud (på tyska heter ju y-grenröret vorschall dämpfer) och bättre drag på topp

Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Sv: Avgassystem

Inläggav skylt » 2012-05-01/09:25

Satte nyss på ett Leo vince X3 system på min G650 X-moto och det var riktigt bra kvalitet och massor av fina tillbehör i kolfiber - mycket prisvärt och med 4 olika insatser.

Jag kör med det längsta röret som var monterat original och det låter lite men mycket bra! Det är godkänt enligt ett antal standards och låter 94db (har inte vållat problem på banan där jag blivit mätt 2 ggr senaste veckorna)

Hittade systemet i Tyskland för under 3000 sek.


Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Avgassystem

Inläggav niklas.r » 2012-08-13/20:57

Hej Jerker, det där låter onekligen intressant. En R1150RT låter ju lite trist. Vore bra att få lite bättre ljud och aningen bättre effekt. Så här skriver Ove Hedlund i Sandviken (känd av många, http://www.midland.se) i en annons:
"Demontera förljuddämparen (katten) mot ett Y rör eller H rör för trevligare ljud även med original ljuddämparen kvar, och en rappare motor. Och som bonus får du en 7 kg lättare maskin."

Niklas

Jerkers skrev:Jag har ett Remus helsystem på min 1150 men... Ska snarast ersätta dämparen med originalet då jag inte ser någon som helst vinst med att ha Remusburken kvar.

Y-röret, som sitter i stället för katten, får dock sitta kvar. Den gör nytta genom både märkbart bättre effekt och lite lagom mer ljud.
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron