Metallflagor vid oljebyte och överfyllning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Metallflagor vid oljebyte och överfyllning

Inläggav Linusp3 » 2012-04-09/09:24

Igår bytte jag olja på min Dakar 06:a som har gått 650 mil och har nu ett par frågor;

1. Det var såklart lite små spån på magneten men också något som gjorde mig fundersam; en "större" flaga som verkade komma från magneten själv. Ska detta vara en källa till oro? Se bilder...
IMAG0397.jpg
IMAG0393.jpg

2. Jag hade ingen momentnyckel, utan använde "huvudet" när jag drog fast alltsammans igen. Finns det någon som använder moment i hemmameket på "utsidan" av motorcykeln? Vore såklart bra att skaffa en sådan om man ska ge sig längre in i maskinen, men där är jag inte ännu...

3. Jag följde manualen när jag fyllde på oljan, först 2 liter och tomgång 30 sekunder sen 3 dl till. Jag lät hojen stå på tomgång ytterligare några minuter och gjorde sedan kontroll med oljestickan enligt "pre-ride checks", och oljenivån var då inte ens mätbar. Jag pytsade i lite till och det var fortfarande under mätstickan, men eftersom det klart och tydligt i manualen står att man inte ska överfylla vågade jag inte hälla i ännu mer. Efter ett par mils provkörning gjorde jag en ny koll och då var det väldigt välfyllt i behållaren så jag använde en spruta för att dra ut olja tills den nådde normalintervallet på mätstickan. Oron här är; hur lätt pressar man ut packningar om man överfyller? Har inte hunnit kolla efter läckage ännu...
Användarvisningsbild
Linusp3
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2010-04-08/07:50

Re: Metallflagor vid oljebyte och överfyllning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-09/09:46

Flagan från magnetpluggen skulle jag inte oroa mig för, i alla fall inte om den fanns kvar i sin helhet - troligast är väl, att "någon" tappat pluggen i golvet så det gått en flisa ur magneten.

Att dra oljepluggen med momentnyckel är nog en ganska bra rutin, även om jag får erkänna att jag fuskar med det ibland. Packningen är ju "engångs" av koppar eller aluminium, och ska komprimeras lagom mycket för att både täta och låsa pluggen så den inte gängar ur. Samtidigt är ju pluggen skruvad i lättmetall, och drar man för hårt.... ja, du fattar. Intervallet mellan "för löst" och "för hårt" är ganska smalt....

Beträffande oljemängden, är det nog ingen större fara. Motorn har ju torrsump, med förrådstanken uppe vid "vänster knä". Det som möjligen kan hända vid överfyllning, är väl att det trycks ut olja via oljetankens ventilationshål.
Det ÄR knepigt att få rätt nivå vid oljebyte, så det gäller att fylla på rätt mängd - kolla med sticka/nivåfönster är helt enkelt inte tillförlitligt, förrän man kört en rejäl vända.

Antar att Du är medveten om, att det finns tre avtappningspunkter för motoroljan vid oljebyte - förutom oljetanken och botten på vevhuset, ska ju oljefilterhuset dräneras - för det måste hojen stå upprätt, allt kommer inte ut om den står på sidostödet. Får man inte ut all olja, blir det ju svårt att veta hur mycket man ska fylla på sen.....

Och om Du inte redan känner till det, är http://www.f650.com "The Chain Gang" en guldgruva av information.
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2012-04-09/12:16, redigerad totalt 2 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Metallflagor vid oljebyte och överfyllning

Inläggav Marie » 2012-04-09/11:54

Ja inte hundan vågar man skruva i aluminiumgrejor som en motorcykel utan att ha momentnyckel. På mina två första Yamaha hittade jag alldeles för många skruvförband där gängorna var sönderdragna. Jag hade mycket pyssel med Helicoil innan saker satt som de skulle där.....

Den tredje Yaman, och BMWn har haft antingen skickligare eller noggrannare tidigare ägare, så där har jag inte behövt ta till Helicoil nånstans.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Metallflagor vid oljebyte och överfyllning

Inläggav Mimmi » 2012-04-09/12:06

Linusp3 skrev: ////2. Jag hade ingen momentnyckel, //Finns det någon som använder moment i hemmameket på "utsidan" av motorcykeln? Vore såklart bra att skaffa en sådan om man ska ge sig längre in i maskinen, men där är jag inte ännu...
//



Hej!

Visst gör det det! Det skulle aldrig falla mig in att inte momentdra oljepluggarna, eller några övriga delar av vital betydelse över huvudtaget.
Till sådana delar räknar jag framför allt hjul, framgaffelns skruvförband, avgassystem, tändstift, bromssystem (ok och luftnipplar), sido- och centralstöd, styre. Ja i princip allt på hela mc:n, där det är uppenbart att det inte behövs.
Jag är ju ingen amatör i yrket, så just därför vet jag hur noga det är med momentdragningen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Metallflagor vid oljebyte och överfyllning

Inläggav Linusp3 » 2012-04-09/15:55

Jag tror dig Mimmi :)

Någon som kan tipsa om vilken nyckel som är bra? Biltema, Jula eller annat? De verkar ju finnas i vissa spann, måste man ha två stycken (2-20 Nm och 20-100Nm typ)? Eller finns det en som tar allt?
Användarvisningsbild
Linusp3
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2010-04-08/07:50

Re: Metallflagor vid oljebyte och överfyllning

Inläggav Mimmi » 2012-04-09/16:19

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av momentnycklar från de inköpsställen Du nämner.
Olika fabrikat har olika spännvidd i möjlig momentinställning. Men som en grundregel kan man säga att för att uppnå största exakthet bör man helst arbeta något sånär i mitten, vid ytterlägena minskar noggrannheten.

För egen del har jag tre momentnycklar enligt följande:

1/4" 5-25 Nm
3/8" 19-110 Nm
1/2" 40-210 Nm

De är samtliga av fabrikat Teng Tools, ett halvdyrt fabrikat, (billigare än Gedore och Bacho, men dubbla priset gentemot Biltema exempelvis) inköpta i fackhandeln. I detta fallet Eskilstunaboden (järnhandeln) i Kinna.

Dessa täcker nästan alla de moment jag behöver. Jag skulle egentligen även ha en momentmejsel för moment < 5Nm.
Men de är väldigt dyra, och det är inte på många ställen de behövs, då får jag lita på fingertoppskänslan. ;)

Är Du intresserad av lite verktygstips och om skruvar, åtdragningsmoment med mera läs gärna det jag skrivit om det ämnet under rubriken "Blandat" välj sedan underrubriken "Verkstadsrapport".
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Metallflagor vid oljebyte och överfyllning

Inläggav Hubbikoff » 2012-04-09/16:32

Det finns momentnycklar med stort område men de är ofta mycket dyra. Det blir billigare att ha ett par-tre billigare. ;-) Använder ung. samma setup som Mimmi ovan. Jag har köpt billiga noname momentnycklar som är skräp men även billiga (fr. Louis) som har visat sig vara mycket bra.
Det som finns på Biltema, Jula m.m. är en chansning då de byter leverantör då och då. Om man undviker att använda dom i närheten av sina gränser är de dock fortfarande bättre än att dra på känn.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Metallflagor vid oljebyte och överfyllning

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-14/06:07

Jag har väl som Gunnar fuskat en del.
Men att införskaffa en momentnyckel är ju aldrig fel.
Den jag har är köpt på Biltema verkar inte finnas kvar längre i deras sortiment. Den är elektronisk och har ett stort område. Det kanske inte är optimalt, men samtidigt finns ju dokumentation som talar om vilken avvikelse instrumentet har, och det är testat innan leverans.
De som finns på Biltema nu kostar runt 500 kronor och har en avvikelse på max ca 3 - 4%. Om det är mycket får ex. Mimmi svara på, men för mig är det betydligt bättre en vad man har i fingrarna.

Sedan tror jag att en momentnyckels egenskaper ändras med åren. De mekaniska där man spänner åt rätt moment med fjäderkraft skall t.ex. mig veterligen släppas helt till 0 motstånd efter användande för att ej fjädern skall sträckas ut under förvaring och sedan ge felaktigt resultat.
Min skall jag ta till jobbet och jämföra med våra mekares grejer. och se om elektroniken är riktig.

Verktygen på Biltema håller för övrigt god kvalitet. Och det finns ingen anledning till att köpa dyrare verktyg då de inte är bättre alla gånger med kostar mera.
Gedore och Stahlwille är ju overkill för hemma fixare. Men namnen måste vattnas i munnen på Marie ;-)

Som exempel har jag tidigare sett verktyg av tidigare nämnt märke Teng Tools på Biltema med annat namn på bara. Exakt samma verktyg och förpackning, men med olika namn.

En kollega som är entreprenör hos oss jobbar även på andra tunga industrier. På ett av dem var den en debatt om Biltema vs Bacho gällande deras spärrskaft och vilket som var bäst.
Så genom ett ovetenskapligt test monterades dess fyrkants fäste fast i varsitt skruvstycke. Sedan satte man förlängningsrör på skaften och sedan drog de tills något verktyg gick sönder. Det gjorde Bacho.
Min far köper även in verktyg och annat till Verkstäderna inom Gbg Energi och är mekaniker innan det och han kan väl säga det att Bacho m.fl. tillverkare, inte är var den en gång var. Kvaliteten har dalat i och med att tillverkningen flyttats. Materialval och härdningar har i samband med det ändrats så många tillverkare av verktyg lever på gamla meriter och tar fortfarande betalt för det. Han får ju även vidarebefordra reklamationer.

Att det då sedan lever i minnet hos folk att det är kvalitet gör att det är svårt att förklara ett Biltema som har och har haft brister bland sina varor i de flesta fall har minst lika bra verktyg som dyrare tillverkare.
Även företag har börjat köpa verktyg hos Biltema.
För oss hemma pulare (ursäkta norrmän ;-) ) är det kanonverktyg till rätt pris.
De lämnar ju dessutom 10 års garanti på det mesta i verktygsväg. Så spara kvittot och lämna tillbaks om du lyckas sabba dem, om du lyckas. Jag hörde någon som haft sönder ett verktyg pga övervåld, och fick ett nytt utan knot, han var t.o.m. förvånad att de skulle ta det på garanti.

Så duger noggrannheten på momentnyckeln på Biltema och den har 10 års garanti. Köp inget annat dyrare. Det är mitt råd.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst