Styrlager Dakar -04

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Styrlager Dakar -04

Inläggav Claes Jonsson » 2012-06-03/21:44

Ska byta styrlager och undrar hur man får loss justerbrickan på bild.
Provade med ett dorn och hammare.
Behövs ett specialverktyg? Eller en extra stor polygrip kanske.

Någon som vet?
Bilagor
Resize of IMGP3326.JPG
Resize of IMGP3324.JPG
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Styrlager Dakar -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-03/22:30

När jag gjorde operationen på min f.d. F650GS -02 ("Gulingen") vill jag minnas att stora rörtången kom till heders.
Det där är knappast några särskilt ömtåliga prylar, och vad jag minns gjorde jag ingen momentdragning vid återmonteringen heller, utan följde "sunt förnuft-tipsen" jag hittade på "The Chain Gang".

Jag gick efter denna arbetsbeskrivning:
http://faq.f650.com/GSFAQs/GSSteeringHeadBearingReplacementFAQ.htm
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Styrlager Dakar -04

Inläggav Claes Jonsson » 2012-06-04/17:06

Tack Gunnar!

Har (långsamt) läst igenom beskrivningen.
Inte så bra på vissa engelska ord. Kan inte minnas att dom var med på engelskan i skolan i alla fall.
Skruvar, lager, insexnyckel mm...

Och i går kväll när jag kände på "knurled, black anodized adjustment nut" =justerbricka? kliade jag mig i huvudet.
Kunde inte då begripa att man skulle släppa på "counter bolt" = ???. Kan inte svenska ordet för den, men misstänkte att man ska skruva loss den först.
http://faq.f650.com/GSFAQs/Photos/Steer ... pe-480.jpg

Och när jag köpte lagersatsen fick jag med en skyddsbricka att montera i botten. Hade den varit monterad från fabrik hade lagret kanske hållt lite längre än bara 1500 mil.
Misstänker att det bara är det nedre lagret som är slut. Så var det på min Funduro -94 som hade gått närmare 8500 mil innan styrlagret behövde bytas.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Styrlager Dakar -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-04/18:08

Google Translate är ett tips för svåra ord på de flesta gångbara språk - -annars är "Knurled, black anodized adjustment nut" just den svarta, räfflade justermuttern på Din bild....
Det är tyvärr lite ont om bra anvisningar på svenska, så vill man fnula själv med hojen får man ofta kämpa sig igenom dom bra som finns på "utrikiska" (dvs i allmänhet tyska eller engelska).
Kontentan är i alla fall, att det inte är någon jättesvår operation med styrlagren. Har man väl fått loss muttern på styraxeln, är det enkelt att knacka ur se gamla lagren och få dit de nya. Jag använde en brädbit av ek som mellanlägg när jag knackade dit de nya.
Sen gäller det att sätta an justermuttern så lagren bottnar ordentligt, varefter man släpper på det hela så det är glappfritt utan att gå trögt. Det blir ungefär "dra åt tills det tar emot, och lossa sen ett kvarts varv". Momentangivelsen 50 Nm är knappast kritisk, bara man inte drar åt så lagren tar skada.
Skyddsbrickan nedtill är nog för övrigt en väldigt bra uppgradering.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Styrlager Dakar -04

Inläggav JAC » 2012-06-05/16:21

tool.jpg
tool.jpg (57.89 KiB) Visad 4379 gånger
Enligt manualen skall styrlagret dras med 25Nm och sedan backar man 60°. För att kunna dra med moment så tog jag en lämplig hylsa och svetsade fast två pinnar som passar i hålen på styrlagermuttern.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Styrlager Dakar -04

Inläggav Claes Jonsson » 2012-06-06/07:56

Nu är nya lager på plats.
Fick lite hjälp av Lars Arvidsson, men då hade jag redan klantat mig...

Och jag hade fel angående skyddsbrickorna. Det satt både uppe och nere, men man behövde minst en ny efter demontering. Speciellt den nedre blir så skev efter att man slår ur inre lagerbanan med dorn.

Och sen skulle man visst skruva tillbaka framskärmen lite mindre hårt än jag gjorde. Märkte efteråt att bultarna var loctitade. Jag skruvade och skuvade och fick inget direkt stopp. Det var bara segt så plasten blev tillplattad. Hade inte varit fel med små platta hylsor där.

Och sladdarna till ABS-kontakten uppe på styret lossade. Dom som är lödda direkt på strömbrytaren.
Det blir dumstrut på ett tag :oops:
Bilagor
Resize of IMGP3339.JPG
Resize of IMGP3333.JPG
Resize of dumstrut.jpg
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Styrlager Dakar -04

Inläggav Björn Färestad » 2012-06-06/10:04

Ingen dumstrut, det sker ofta misstag när man mekar, det är det som man lär sig av. Jag böt styrlager på min 800 själv, man tjänar ca 1500:- och strul slipper med tidsbokning, lev till och från mm. Dessutom blir man stolt när en mc som nästan var okörbar får en mjuk och följsam styrning.
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Styrlager Dakar -04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-06/23:15

Hmmmm......
Inte behöver Du dumstrut, Claes!
Ser på Dina bilder, att nedre inre lagerbanan såg ut som det gjorde på min "guling" - jag hade ett tydligt "hack" i rakt fram-läget, och det var rätt obehagligt att köra med. Klar felkonstruktion som jag ser det, och det verkar drabba alla hojar förr eller senare (mig hände det vid ca 4.000 mil).
Jag drar mig också till minnes, när jag ser bilderna, att jag använde de gamla lagerbanorna som "mellanlägg" när jag knackade i de nya - fast det är väl så dags att komma med nu, när Du redan löst det.......
Brickorna tror jag inte jag bytte, jag kunde få ut de gamla lagerbanorna utan att skada brickorna.

Ett tips jag fick var att kolla ansättningen av lagret efter något tiotal mil, när det hela "satt sig". Det visade sig vara bra, för det behövde sättas åt lite till - plus att jag då passade på att packa lagren rejält med fett, för att i möjligaste mån hindra vatten och smuts att tränga in (troligen fåfängt, men ändå....)

Kablarna till brytarna för handtagsvärme och ABS är ett sorgligt kapitel - Du är inte ensam, jag lödde nog om dom minst 5 gånger. Till sist tröttnade jag, och skarvade på en bit kabel plus kontaktstycken, så det gick att ta loss brytarpanelen och lägga den åt sidan medan man höll på att meka - det var ganska ofta det behövdes.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Styrlager Dakar -04

Inläggav Björn Färestad » 2012-06-07/06:26

Styrlagren verkar vara underdimisionerade, på min Husaberg 450 är dom betydligt grövre, visserligen är påfrestningarna på en Enduro större, men den väger å andra sidan mycket mindre.
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Styrlager Dakar -04

Inläggav Claes Jonsson » 2012-06-07/17:01

Nu har jag varit ute en sväng, och vilken skillnad med nya styrlager.

Men jag fortsatte vingla i början i låg fart. Tills jag kom på att det inte behövdes.
Ungefär som en häst som fortsätter halta även när den blir frisk.

Jag skruvade långt in på kvällen så jag kunde åka med till Kinnekulle och se på blommor.
Bland annat Guckusko.
Bilagor
r1200c.JPG
guckusko.JPG
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst