Ja, är det MC-proffsen som konstaterat att det är från motorn det läcker, så är det nog riktigt - de är väldigt kompetenta och erfarna på BMW. Och det tycks ju som de gjort de rätta felsökningsåtgärderna också, så jag tror Du kan utgå från att det är som dom säger.
Det FINNS en möjlighet att det är i vattenpumpen läckaget finns - pumpaxeln och dess tätning har en tendens att bli dåliga, och då läcker det där. Om nu inte MC-proffsen har lokaliserat läckan till topplock/topplockspackning förstås, för då är det bara att bita i det sura äpplet....... Läckaget upptill på kylaren, som Du nämnde tidigare, förbryllar lite då kylaren är provtryckt och tät. Det kan mycket väl vara kylarlocket som läcker, det är ett ganska vanligt fel!
Har Du tur kan Du alltså komma undan med renovering av vattenpumpen, och ett nytt kylarlock.
För vattenpumpen behöver Du nr 5 och 6 på
den här bilden, det kan MC-proffsen fixa hem åt dig för några hundringar.
Att bara skifta motor är egentligen inte särskilt svårt, men Du kan behöva en medhjälpare. Passa på att byta tändstift och kolla vattenpumpen medan Du har motorn lös, det är tusan så mycket enklare än att göra det när motorn sitter på plats! Ta i så fall gärna ett s.k. Iriduim-stift , typ Denso IX24 - det gör underverk för lågrvarvsegenskaper och startvillighet! Byt gärna också packning, axel och tätning till vattenpumpen, det är snabbt gjort att byta när Du har det loss och då slipper Du besväret när (inte om!) det börjar sippra från pumpaxeln.
Och så bör Du såklart hälla i ny olja och sätta i nytt oljefilter, för någon olja lär det inte finnas i "nya" motorn och den Du har i oljetanken på hojen behöver Du ändå tömma ut när Du gör motorbytet. Själv förordar jag Motul 5100 (alt 7100 om Du vill lyxa till det) i 650-maskinen.
Kolla också kedjekransen på utgående växellådsaxeln - bäst är nog att flytta över den från gamla motorn, som har "slitits ihop" med kedjan.
Det kan också vara idé att inspektera gas- och kopplingsvajer, när Du ändå håller på - är de det minsta misstänkta, är det lika bra att byta när Du ändå är där och river.
Packboxen på framgaffeln är inte mycket att gnälla om, tycker jag - den är en slitdetalj, och både enkel och ganska billig att byta (byt bägge när Du ändå håller på, för den andra lär snart ge sig också!).
Till sist - tycker absolut Du ska kontakta säljaren, och berätta om läckaget. Juridiskt sett har Du nog inte mycket att komma med, men är säljaren "schysst" kan ni kanske komma överens om en viss prisreduktion. Vägrar ha, kan Du förvisso stämma honom, men chansen att få rätt är obefintlig om Du inte kan visa att han vetat om felet, och "mörkat" det för Dig.
Håller tummarna för att det löser sig!