G650 Xchallenge vilken hoj.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-08-20/18:20

Delarna passade.

Dock verkar det som om att moto har lite grövre framaxel. Men det var inget hinder. Jag köpte även skrapskydd till fotpinnarna och även de passade.
Bilagor
Xmotoskydd.jpg
BMW original skrapskydd
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-08-27/19:23

Bo Rönnbäck skrev:Hej Lon.
Inga specialverktyg behövdes för att pressa in i nållagren. Jag förde dom helt enkelt på plats med en hammare påträdda på den gamla befintliga axeln som dom skulle lagra. Ingen uppvärmning av kåpan behövdes, busenkelt ! Jag lutade hojjen mot väggen så att ingen olja skulle läcka ut. Allt var monterat och klart på 15min.


Hur fick du i övre nållagret och hur gjorde du med "brickorna" till skruvarna? Jag får fasen inte bort mina..
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-08-28/00:36

God kväll Lon.
Som sagt jag trädde på nållagren (en i taget) på den gamla axeln och knacka i dom med en vanlig hammare direkt på den gamla axeln. (man får knacka rätt hårt) Sist monterade jag packboxen och E-ringen. Det går inte att få dit E-ringen förän båda nållagren är fullständigt nerknackade. När allt sätts på plats så får du kolla att du använder nya kuggar på axeln. Du ser vilka tre/fyra som är slitna. Du skall ha mycket otur om du hamnar på samma tre igen av det kanske tio kuggarna på axeln. Är du med på vad jag menar? Bilden visa två använda blanka kuggar. Så det finns många nya oanvända att slita på.
Bild
Var sitter brickorna som du inte får bort?
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-08-28/04:57

Nedre nållagret träde jag på axeln och knackade i med hjälp utav splinsen. Men det övre lagret och större och axeln gå rakt igenom. Som jag förstår det så vill man använda något slags "don" som täcker de yttre kanterna utav lagret.

Brickorna ska enligt verkstadsmanualen och MAX-mc(se nr8 på bild") sitta på skruvarna som håller fast kåpan på motorn. Det kanske fungerar utan dom?

Bild
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-08-28/08:32

Är just nu på Isle of man och kollar på http://www.manxgrandprix.org/.
Förutom skuvar så sitter det styrhylsor i vissa hål. Men dom behövde jag inte flytta över. Kanske de i mitt fall satt kvar i nästa kåpa. Jag kan kolla på min galma kåpa när jag kommer hem på söndag.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-08-28/15:03

Nu blev jag lite avis på dig!

Jag beställde samma prylar som du så det borde ju vara samma. På advrider.com var det någon som sa att man borde värma upp kåpan samt frysa lagerna för att det ska gå smidigare. Som sagt det lilla lagret sitter där det ska tror jag.

Ska ge mig på det i helgen igen!
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-08-31/06:25

Nu var det fixat! Valde att inte lägga någon energi på "brickor" då jag inte kunde se några på gamla kåpan.

Proceduren vara att värma den nya kåpan i ugnen c:a 100 grader samt frysa lagerna. Det nedre lagret trädde jag på axeln och knackade ner med den. Det övre samt packboxen var lite svårare. Fick leta upp ett don som var hade samma diameter som lagret, exempelvis en hylsa eller baksidan på ett borr. Packboxen knacka ner med ett litet don.

Jag har läst att folk har haft problem att få i clipset. Detta beror säkerligen på att de inte har knackat i lagerna nog. Lagerna måste bottna!

Valde även att byta olja samtidigt. Jag vet att BMW rekommenderar Castrol 15w50, men jag provar med "OK SBK Racing" helsyntet 10W50 och håller tummarna att det funkar!

P.S Hojen har nu gått c:a 700mil :D
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-09-07/19:34

Någon som har erfarenhet angående att uppgradera fjädringen, framförallt stötdämparen?

Hyperpro och Wilbers verkar poppis ute i övriga världen. På Hyperpro verkar det dock svårt att hitta prisvärda återförsäljare inom EU. Wilbers och Öhlins finns ju i Sverige. Jag har snurrat i på just Wilbers då de enligt utsago bygger dämparen enligt beställning så som vikt och körstil. De verkar även prisvärda...

http://ebutik.nccr.se/wilbers-suspension-3/wilbers-mc/wilbers-bmw/bmw-600-900cc/bmw-g-650/bmw-g-650-x-challenge-e-65-x/

http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=4&NU=15&M=75&Ct=KA

http://www.ohlins.uk.com/products/motorcycle/dual-sport/bm-636.html
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-09-07/20:18

Jajjemen, jag satt på Touratech's variant på Öhlins. Det är något special i förhållande till den vanliga, men vad det är kan jag inte svara. Den positiva effekten är påtaglig som så många säger. Man kan väl inte säga annat när man pyntat drygt 9000kr

1. Den fjädrar den ihop länge. Detta är inga problem så länge man inte har en X-tank. Och det har jag. Bakdrevet tar i tanken vid mycket hård körning. Att montera tjockare "bump gummi" kostar 1200kr. Hela dämparen måste demonteras och vakuumsugas mm. Så det fick bli tre bitar av vanlig 4mm gumiduk. Jag formade dessa som "C" och trädde dessa på kolvstången.

2. Den är längre i utfjädrat läge. Detta gör att kjedjan blir väldigt slapp. Jag har för att råda bot på min oro monterat Touratech kedjestyrnig. Det känns tryggt nu, kedjan lär nog inte hoppa av nu hoppas jag.

3. Man slipper luftdämparen tryckhöjning när dämparen blir varm. Samt att man inte behöver oroa sig för haveri på bälgen.

4. Körupplevelsen, jag upplever den som mer komfortabel trotts att den är betydligt fastare i dämpning. Jag kör på fabriksinställningen i komp och retur. Nersjunkningen har jag ställt till knappt 1/3 när jag sitter på.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-09-10/04:30

Efter massa googling så får jag fram det till att Öhlinarna säljs stadandard och att man får bygga om den i efterhand.

Wilbers byggs enligt din beställning. Men jag tycker dock att det låter grymt jobbigt med hög & lågfarts comp. framför allt är det väll priset som får det att luta åt Wilbers. Tycker ni att det låter dumt?


Vart kan man köpa vikt anpassade fjädrar till framgaffeln?
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Thomas Stadin » 2014-09-10/09:09

Lon skrev:Vart kan man köpa vikt anpassade fjädrar till framgaffeln?


Här: http://racetech.com
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-09-10/15:00

Thomas Stadin skrev:
Här: http://racetech.com


Enligt deras kalkulator bör jag ha fjädrar motsvarande 0,88kg/mm. Den starkaste som dom saluför är 0,49kg/mm vilket även är standard enligt sidan. Det känns dumt att byta från 0,49 till 0,49.. Får kanske ta och maila runt lite.
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-09-27/05:48

Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-02/22:30

Lon skrev:Någon som har tröttnat?

Det var det, och hojen står numera i mitt garage! ;)

Ska bli kul att se vad den går för, det står en grus-rekningstur på programmet i helgen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-10-03/16:41

Grattis Gunnar! Där gjorde du ett kap. Då ses vi på GS-meeting nästa år på våra XC hoppas jag.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-10-04/05:24

Grattis! Då är vi 3st aktiva Xchallenge åkare nu då!
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-04/06:21

Lon skrev:Grattis! Då är vi 3st aktiva Xchallenge åkare nu då!

Tack! Fast vi är minst 4, troligen 5 - jag vet åtminstone två till som kör XChallenge!

Bo Rönnbäck skrev:Grattis Gunnar! Där gjorde du ett kap. Då ses vi på GS-meeting nästa år på våra XC hoppas jag

Tack Bo! Vi ses nog både på GS Meeting och i andra sammanhang. Själv ska jag ut och testa underverket senare idag!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-10-04/07:57

Efter turen förra helgen så jag att det hade runnit kylarvätska på motorn..

Jag fick då syn på att kylarslangen från vattenpumpen till cylindern låg emot grenröret. Antar att det smällt hål på slangen.

Jag har försökt att vrida på grenrör och slangen men det ligger som bäst 5mm från slangen..

Vad kan det bero på?
Bilagor
DSC_0064.JPG
DSC_0063.JPG
DSC_0062.JPG
1.JPG
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-04/15:13

Har inget svar på vad det beror på, men det är lika trångt mellan avgaskröken och kylslangen på min hoj...
IMG_7967.JPG

IMG_7968.JPG

Man får nog hålla koll på slangen, helt enkelt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-04/15:30

Har nu varit ute och premiärkört min "nya" XChallenge, en grusrunda på ca 12 mil.
Först blev jag nästan lite besviken, det här var väl inget märkvärdigt? :cry:
Sen kom jag in på lite skogsvägar, med gräs, mossa, pinnar och sten - och då lossnade det! Krävs såklart mer tillvänjning - detta är definitivt ingen nybörjar-hoj! - men ju mer man står på, ju mer märker man att hojen kan en hel del. Riktigt skoj, med andra ord! Får dock vänta med att utmana "på riktigt", tills jag får sällskap; när man är ensam mitt i skogen är det inte så smart att testa gränserna.... :mrgreen:

Jag har gjort några observationer, får fundera på om det är någon punkt som behöver åtgärdas:
* Hojen är hög - på riktigt. Med rätt "häng" inställt får jag tänka mig för, så jag når ner till backen med fötterna....
* Sittmusklerna blir rejält mörbultade - sadeln är stenhård, och allt annat än bekväm!
* Hojen känns "svampig" bak - kan vara så enkelt som att returdämpningen behöver ökas.
* Broms- och växelpedal sitter för högt - måste lyfta foten för att bromsa/växla ner, i alla fall vid sittande körning.
* Remus-dämparen (slipon) låter väl mycket, och någon originaldämpare fick jag inte med. Vill någon byta sin standard-ljuddämpare mot ett relativt fräscht Remus slipon, är jag intresserad!

G650X_1.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-10-04/16:50

Hojen är jobbigt hög, i synnerhet vid lite enduro körning. Har vält några gånger. Vadderade cykelbyxor har jag alltid på mig under stället för att sadeln är jäkligt hård.

Jag rekommenderar att du byter till TT kedjestyring, drevar ner ett kugg fram samt skaffar styrhöjare.

Bromspedal samt växelpedal justerat man ju som vanligt.

Framgaffeln är original ställd för landsväg åkning vilket kan upplevas som hård. Jag har justerat ner kompressionen 8-9klick från original. Returen har jag inte kommit underfund med ännu, men jag tror att den är ställd ett par klick mjukare än original.
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-10-04/17:23

Gunnar Elmgren skrev:Har inget svar på vad det beror på, men det är lika trångt mellan avgaskröken och kylslangen på min hoj...
IMG_7967.JPG

IMG_7968.JPG

Man får nog hålla koll på slangen, helt enkelt!


Verkar var fler som har samma problem..'

http://www.michaelbense.de/g650x/forum/viewtopic.php?f=5&t=1803&sid=e75d41a585e1d9dc9b156d4cf4cba24e
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-10-04/23:04

Kul att du Gunnar är med i tråden på allvar.
Första gången jag testade XC'n när den kom 2007 så blev det en kort asfaltstur kring Carlbarks i Kumla. Denna gång blev jag inte så imponerad. När jag till slut blev ägare till min XC av ren nyfikenhet och fick köra den på det sätt den var tänk så var jag såld.

Några kommentarer på Gunnars synpunkter.
* Svampigheten på bakdämparen även i läget hårt upplevde jag inte som något negativt på körningen. Även Öhlinaren är mjuk framförallt i kompressionen. (jag kör med fabriksinställningen) Så även den fjädrar ner mycket långt i djupa dälpor.

* 11 + 11 klick på komp och retur på framgaffelns inställningar funkar inte för mig. Jag kör med 5 + 5 klick från fullt inskruvade justerskruvar. Då minskar framhjulsstudsen på ojämnt underlag. Det är ingen id'e med små justeringar då det inte händer så mycket per klick.

* Det sägs ju att det finns masonit som är skönare än XC'n sadel. Men jag tycker att den är helt OK efter en hel dags körning. Men jag står en hel del så då får skinkorna vila lite emellanåt.

* Bromspedalens excenter är helt klart för liten, så även på nedersta läget är pedalen för hög. Men jag har vant mig. En enkel grej att tillverka en egen.

* Hög sadelhöjd. Jag resonerar och gör så här... Riktigt bra däck, och då menar jag att typ MT21 är ett minimum av offroad/grus grepp. Ännu bättre med Endurodäck för hårt underlag. Jag kör med ~1kg fram och lite mer bak. Då behöver man inte nå ner till backen för att "stötta" och jag kan lita mer på greppet. Den höga sadelhöjden spelar då mindre roll för mig i alla fall.

* Ljuddämparen som jag har är original och den är bra. Kanske är den några kilo för tung men den är tyst. Det uppskattar säkert de som jag/vi försiktigt passerar ute i skogen.

Ett råd från en Messerschmitt.
Innan oturen är framme och hojen dör av spänningsbrist ute i skogen. Demontera tänningsnyckeln och fixera de två lödda kablarna så att dessa inte går av pga. vibrationer. Ett vanligt fel sägs det.

[url]Bild[/url]
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-05/11:17

Tackar för tips och råd!

Konstaterade just, att luftfjädringen bak har två lägen för inställning av dämpning; mjuk och hård. Min stod givetvis på mjuk, har ändrat den till hård så får vi se om det blir mindre gungigt bak.

Dämpningen i framgaffeln känns mycket riktigt ganska hård. Jag har inte kollat hur den är inställd, men det kan ju vara värt att prova med 5 klick istället för 11.

Sadeln måste åtgärdas, på något vis - enligt uppgift ska sadeln från X-moto passa, och vara både lite lägre och mjukare. Ingen som har en liggande...???

Bromspedalen ska nog gå att justera till någorlunda lämplig höjd. Det går att justera på tryckstången vid bromscylindern, och den är nästan max utjusterad nu. Har inte kollat om stoppet sitter på själva pedalen, eller om det sitter i bromscylindern - sitter det på pedalen, får man kanske modifiera lite.
Växelpedalen är nog bara att vinkla ner ett "hack".

Får kika på det där med kedjestyrning och ned-drevning, och se över det där med kablarna till tändningslåset.
Styrhöjare vill jag nog inte ha, höjden på styret kändes perfekt för stående körning.

Någon av er som har åsikter om bagagehållare eller andra anordningar för att få med lite bra-att-ha-prylar (typ verktygstub och reservdunks-hållare)? Behöver skaffa något, vill undvika att behöva ha alla prylar i ryggsäck på utflykterna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-10-05/14:02

Har för mig att original inställning på gaffeln är enligt instruktionsboken 11-klick från fullt inskruvat läge.

Jag kör alltså då med 20 klick från fullt inskruvat på kompressionen samt 15 klick på returen.

Det finns en enkel guide för kompressions inställning på ADVrider. Han menar på att man bör ha den så pass mjukt ställd så att den använder hela fjädringsvägen. Enklast kan man kolla det med hjälp ut av ett buntband på ena gaffelbenet.

Returinställningen har jag förstått det som är en upplevelse frågan, dvs. individuellt hur man känner responsen.

Fjädrarna i gaffeln är som vanligt anpassade enligt en förare med "normal" vikt. Jag har läst att BMW valt en fjäder för en förare på c:a 75kg

Xchallenge tråden på advrider http://advrider.com/forums/showthread.php?t=335086
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-05/20:45

Det tycks som att det redan sitter en Touratech kedjestyrare på min hoj?
IMG_7989.JPG


Nu fattar jag förresten det där med justering av bromspedalen - stoppet är i form av en excenter, och den har nog för lite justermån för att få ner bromspedalen tillräckligt. Justeringen på cylinderns tryckstång räcker nog till, däremot.

Hittade för övrigt en standard-ljuddämpare på tyska Ebay för en rimlig summa, så den är på väg med DHL.
(Någon som vill köpa en snygg Remus, som dônar som ett bättre åskväder??) ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-10-05/21:30

Gunnar du har ju koll på hur saker fungerar. Om du justerar tryckstången för mycket så fylls tryckcylindern inte. Detta resulterar då i att slitaget på skiva och belägg inte automatiskt kompenseras. Du har säkert koll.

Skall vi försöka få till ett litet XC-meeting för våra udda hojar i vår? I Örebrotrakten kan jag guida.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-05/21:36

Bo Rönnbäck skrev:Gunnar du har ju koll på hur saker fungerar. Om du justerar tryckstången för mycket så fylls tryckcylindern inte. Detta resulterar då i att slitaget på skiva och belägg inte automatiskt kompenseras. Du har säkert koll.

Jo, det hoppas jag att jag har - koll, alltså. Justeringen får givetvis göras på både excentern och på tryckstången, så att bromskolven hamnar rätt när pedalen går mot stoppet. Det jag menade var, att tryckstången verkar ha betydligt mer justermån än excentern som utgör stopp - det är "bara" att tillverka en lite större excenter, så utökas det möjliga justeringsområdet!

Bo Rönnbäck skrev:Skall vi försöka få till ett litet XC-meeting för våra udda hojar i vår? I Örebrotrakten kan jag guida.

Vore skoj! Som sagt, minst 5 hojar bör vi kunna få ihop. :D :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-10-06/02:53

Gunnar Elmgren skrev:Det tycks som att det redan sitter en Touratech kedjestyrare på min hoj?
IMG_7989.JPG


(Någon som vill köpa en snygg Remus, som dônar som ett bättre åskväder??) ;)


Det stämmer! När jag testade endurobanan så fastnade jag i en grop med bakhjulet vilket medförde att kedjan hoppade av innåt och rappade runt.... Detta var med original kedjestyrning.

Jag kan vara intresserad av remuset!

Jag är också intresserad ut av ett meet!
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Thomas Stadin » 2014-10-06/09:46

Gunnar Elmgren skrev:Sadeln måste åtgärdas, på något vis - enligt uppgift ska sadeln från X-moto passa, och vara både lite lägre och mjukare. Ingen som har en liggande...???


Det är något fel här Gunnar, du skriver X-moto, sadel och mjuk i samma mening. Det går inte! Sadeln på XM är stenhård och jag tvivlar på att du skulle bli nöjd med den. Hur den är relativt XC-sadeln vet jag inte men som sagt, stenhård är ordet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-06/11:56

Thomas Stadin skrev:Det är något fel här Gunnar, du skriver X-moto, sadel och mjuk i samma mening. Det går inte! Sadeln på XM är stenhård och jag tvivlar på att du skulle bli nöjd med den. Hur den är relativt XC-sadeln vet jag inte men som sagt, stenhård är ordet.

Tror inte Du har provat XChallenge-sadeln, Thomas.... ;) Allt är mjukare än den!!
Skämt åsido, så har jag det från en som provat båda - han hävdar att XMoto-sadeln är både mjukare och lite lägre. Värt ett försök....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Thomas Stadin » 2014-10-06/12:13

Gunnar Elmgren skrev:
Thomas Stadin skrev:Det är något fel här Gunnar, du skriver X-moto, sadel och mjuk i samma mening. Det går inte! Sadeln på XM är stenhård och jag tvivlar på att du skulle bli nöjd med den. Hur den är relativt XC-sadeln vet jag inte men som sagt, stenhård är ordet.

Tror inte Du har provat XChallenge-sadeln, Thomas.... ;) Allt är mjukare än den!!
Skämt åsido, så har jag det från en som provat båda - han hävdar att XMoto-sadeln är både mjukare och lite lägre. Värt ett försök....


OK! Håller tummarna!
X-Countrymodellens sadel verkar annars vara bred och mjuk men passar antagligen inte eftersom tankdummyn ej har samma form. Den är antagligen ej heller bra vid stående körning.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Isb » 2014-10-08/21:16

Får ansluta till Xchallenge gänget, är mitt uppe med processen att registrerings besiktiga en hoj importerad från England. Hade en för ett par år sedan som tyvärr såldes..
Sadeln är en riktig träbänk, förmodligen är enda lösningen för en bekvämare sadel att lämna den till någon för ombyggnad. I Xchallenge tråden på Advrider finns några sådana exempel om jag inte minns fel.
En träff låter skoj :)
GS1200 Adv-11
R90S-74
Isb
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-03-15/19:04

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-10-09/04:54

Skoj, isb!

Jag tycker att det är för lite bilder i den här tråden!
Mer bilder på hojens dagsform uppskattas :D
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-09/08:13

OK!

Från första turen i lördags:
G650X_1.jpg


Just hemkommen efter inköp:
IMG_0205.JPG
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Isb » 2014-10-09/18:09

Så här såg den ut när den var utannonserad på MCN i UK. Just nu på service och en liten ombyggnad innan regbesiktning nästa vecka. Har rullat ca 400 mil med en ägare sedan ny.
Bilagor
BMW-G-650-X-CHALLENGE.jpg
BMW-G-650-X-CHALLENGE.jpg (45.01 KiB) Visad 25930 gånger
GS1200 Adv-11
R90S-74
Isb
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-03-15/19:04

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-09/18:51

Så, nu sitter standard-ljuddämparen på!
Det saknas ett bakre värmeskydd, har beställt ett från Touratech (kostar knappt hälften mot BMW original, och lite pimpning är väl inte fel...?)

Ljuddamp1.jpeg


Några smårepor baktill står jag ut med, ljudnivån är väsentligt lägre (och så råkar jag tycka att det inte är fel att ha katalysator på hojen).

Ljuddamp2.jpeg



Detta innebär, att Remus-dämparen jag just plockat bort är till salu.
Lägger in en annons under säljes, med bilder.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-10-09/20:20

Bilder från sommaren i Baltikum.

En gammal väg, vi fick ge upp och vända.
Bild


Detta var kul.
Bild


XC'n bor på fint hotell.
Bild

Mera igenvuxna vägar.
Bild


Nästan 300mil och nio dagar. 95% offroad. Perfekt för en XC.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-10-09/20:36

Inför ett ev. XC-meeting.
Var ligger den geografiska mittpunkten för intresserade XC ägare. Det är ju tur att det är en hoj som går att klämma mil på om man får vila rumpan då och då. Fyll på kartan så får vi se vart centrum vi hamnar.
Om det blir i Örebrotrakten så fixar jag guidningen, här finns det massor av fint åka.

Lika bra åka som i riktiga GS-meeting. Men inte den fina organisationen och omfattningen.

[url]Bild[/url]
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-09/20:54

Jag bor vid den stiliga A-bubblan.
GunnarKarta.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Isb » 2014-10-09/21:19

Finns en bit nedanför Gunnars bubble, utanför Gislaved.
GS1200 Adv-11
R90S-74
Isb
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-03-15/19:04

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-09/21:42

Apropå träbänken till sadel... tror jag har rett ut det hela nu.
Originalsadeln till XChallenge är blå till färgen, och har artikelnr 52537696756 hos BMW.
Sedan finns det en låg blå till XChallenge, artikelnr 71607710844.

Och så finns motsvarande till Xmoto - det är exakt samma sadlar, fast med svart/grått överdrag.
Artikelnr 52537697023 för standard (hög), 71607710845 för den låga.
De låga sadlarna är markant bekvämare, enligt dom som provat - plus att dom är ca 30 mm lägre.
Tyvärr är båda de låga "NML" (Nicht Mehr Lieferbar, alltså utgångna) hos BMW, så att köpa en ny kan man glömma. Vill ha en, så det blir väl att jaga begagnat.... Eller köpa en komfortsadel från t ex Kahedo:
http://shop.kahedo.com/product_info.php?language=EN&products_id=14
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Isb » 2014-10-09/22:33

I den här tråden finns mycket att läsa om att bygga om Xchallenge, bl a om en firma i Holland som bygger om originalsadeln. Mycket att läsa...

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=524638
GS1200 Adv-11
R90S-74
Isb
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-03-15/19:04

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Janne P » 2014-10-10/18:03

Hej

Visst vore det skoj med en träff. Jag bor en bit söderut i Älmhults kommun.
Känner väl igen problemen med sadeln. På min första Säfsenträff körde jag ca150 mil,
och konstaterade att den trycker på alldeles fel ställen. Stod och körde största
delen av de 50 milen hem.
Lämnade sadeln till en duktig tjej som renoverar möbler och bad henne hyvla av ca 1 tum
av stoppningen och sy ett nytt överdrag.
Det gjorde att sittytan blev plan och mycket bredare. Fastän stoppningen nu är tunnare
känns sadeln mycket bekvämare. Inga problem med baken längre.
Snyggt blev det också som du ser.

MVH

Janne P
Bilagor
Sadel.jpg
Janne P
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2007-12-13/19:26

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-10-11/06:04

Just nu så är det kanske trakterna kring Nässjö/Eksjö som är XC centrum.

[url]Bild[/url]
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2014-10-11/15:27

Några bilder från den gångna säsongen :mrgreen: Jag bor i Kalmar!
Bilagor
bmwk3.jpg
bmwk4.jpg
bmwk2.jpg
bmwk1.jpg
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2015-03-16/18:41

Hej igen!

Nu har jag installerat PCV samt UNI pre-filter :D
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Bo Rönnbäck » 2015-03-16/21:35

Hejsan.
Då hoppas jag att detta filter fungerar bättre än original papp filerna som jag hittills envisas med. Jag brukar inte ligga först i kön då vi är ute och kör grus på Närkesäten. Så det dammar en hel del och fint stenmjöl samlas innanför filtret i luftburken. Detta blandas sedan med oljedimman från vevhusventilationen och lägger sig som en brun smet i spjällhuset och på gasspjället. Inte bra.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2015-03-17/06:30

Bo Rönnbäck skrev:Hejsan.
Då hoppas jag att detta filter fungerar bättre än original papp filerna som jag hittills envisas med. Jag brukar inte ligga först i kön då vi är ute och kör grus på Närkesäten. Så det dammar en hel del och fint stenmjöl samlas innanför filtret i luftburken. Detta blandas sedan med oljedimman från vevhusventilationen och lägger sig som en brun smet i spjällhuset och på gasspjället. Inte bra.


Kombinationen av de båda Uni-filterna är framtagna av Uni i Australien för ökenrally. De rekomenderas starkt på Advirider. De är av skum, det ena sitter ner i luftboxen och pre-filtret ersätter locket över luftfiltret. Dock får den ganska mycket friare luftvägar då luftfilterboxen har öppnats upp. Så luftfilter i kombination med Remuset gjorde att jag valde att köpa en power commander.

Pre-filtret måste beställas från Australien c:a 500kr inkl frakt. tog en vecka. Det andra filtret finns att beställa på touratech.
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

Inläggav Lon » 2015-04-11/06:57

Ligger ett par fina Xchallenge ute på blocket nu :o

Min ambition är att åka majgruset med D10, hade varit skoj om det dök upp några fler Xchallenge då!

Jag kommer eventuellt boka hotell i Trollhättan och utgå där ifrån. Uppfattar det som om att starten går ifrån lilla Edet.
Användarvisningsbild
Lon
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-01-25/11:59

FöregåendeNästa

Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst