popeofdenim skrev:Jag gillade verkligen den och började googla lite och hittade xchallenge. En hoj jag helt missat. Igår köpte jag en som gått 1000mil.
Ska bli riktigt kul att ta den på en runda i veckan.
Fläkten på min är trasig. Nån som har erfarenhet av det??
Grattis, och välkommen i XChallenge-träsket!
Jag har min kvar och använder den en hel del. Det är ingen insmickrande hoj, utan den kräver lite tillvänjning innan man lär sig uppskatta den fullt ut. Då inser man, att XChallenge är den bästa offroad-hoj BMW någonsin gjort. Hög som attan är den, så är man inte väldigt långbent får man träna på- och avsittning.....
Fläkten har då funkat på min, men det är knappast någon raketvetenskap att felsöka; det troligaste är väl, att säkringen gått. Näst troligast är någon sten eller annat föremål som blockerar fläktvingen.
Är det inte det kan ju själva fläktmotorn vara trasig, eller så kan det vara kabelbrott (eller att en anslutning lossnat).
Minst troligt är fel på fläktstyrningen, fläkten får sin matning från motorns styrbox (som i sin tur får data från sensorn för kylvätsketemperatur).
Jag har gjort ett par modifieringar på min; dels har jag bytt ut luftstötdämparen bak mot en ställbar Wilbers, dels har jag bytt vänster motorkåpa mot en med ipressad stålbussning för kopplingsaxeln. Och så har jag bytt hjulaxeldistanserna till rostfritt stål - originalen är av mjuk aluminium, som snabbt slits ned vid körning "i skiten" så det blir ett djupt spår där axeltätningens läpp ligger an, och smuts/vatten kan komma in till hjullagren. De rostfria håller!
Har också satt ett buntband (bredaste modellen) runt kylslangen på vänster sida av motorn, och dragit ner den mot kopplingsvajerns hylsa. Slangen ligger väldigt nära avgaskröken, och många har råkat ut för att det gått hål på slangen när den hamnat mot avgasröret - förebyggs enkelt med nämnda buntband!
En sak jag
inte gjort är att byta ut växelspaken (som är i gjuten aluminium) mot en i stål - det borde göras, för om originalet kröks det minsta kan den hamna i konflikt med motorkåpan, och försöker man böja tillbaka den går den av.
Sadeln är inte den bekvämaste jag suttit på - det är som att sitta på en "tvåtum fyra" träregel (på högkant!), och det är svårt att hitta något bekvämare tyvärr - "komfortsadeln" som fanns att få från BMW är utgången sedan länge, men ärligt talat är den nästan lika obekväm den också. Man får försöka stå upp och köra så mycket som möjligt, helt enkelt!
Stort lycka till med hojen!