Sida 3 av 3

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-04-11/08:03
av Bo Rönnbäck
Ja det ligger ju hela tre stycken ut just nu på Blocket, det har väl inte hänt nån gång tidigare?
I dag blir det premiär tur tillsammans med min övningskörande dotter. Det blir andra gången ute i trafiken för henne och Hondan. Vi har tränat mycket på stormarknadsparkeringarna men det är en helt annan sak att samsas med övriga trafikanter och trafikregler.

Jag hoppas att D10 får rätt väder. Typ en kort regnskur på natten och solsken på dagen.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-05-11/22:05
av Lars Levén

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-05-18/05:08
av Lon
I helgen var jag nere hos Aspenryd i Bjuv och fick hojen mappad och bänkad.

Min bas-setup var Unifilter + pre-filter samt PCV.

Min Xchallenge leverarade på hjulet:
- med Remus slipon 51hk vid c:a 6200rpm och 63Nm vid c:a 5700rpm
- med Original slipon 49,5hk vid c:a 6500rpm och 63Nm vid c:a 4500rpm

Det är ganska intressant hur den levererar nästan fullt vrid(över 60Nm) redan från 2000rpm det är bara en lite puckel vid respektive topp precis innan den tappar.
Bänkmannen tyckte även att effektkurvan så bättre/jämnare ut med original slipon. Det ökade vridet förklarar han med den öppnade luftboxen i kombination med PCV.

Frågan är om det är värt att byta till Remuset för att eventuellt tjäna 1hk på varvtal som man ändå inte använder?

Enligt bikepsecs så levererar G650X 53hk respektive 60Nm från fabrik. Om de mäter det på veven så är det ju helt ok utveckling..

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-05-18/12:24
av Bo Rönnbäck
Kommer du till GS meeting så kan du testa min 100% original som jämförelse.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-05-19/04:50
av Lon
Tyvärr inte GS-träffen. Är på Rohdos då..

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-05-25/22:05
av Bo Rönnbäck
Nu har min XC tjänstgjort som Touring hoj, Örebro Feringe ToT. Det blev totalt ca 100 mil till ett mycket välordnat evenemang. Jag och Gunnar E pratade en hel del XC'n och hur man förbättrar kopplingens funktion (slippa draget vid frikoppling) med en ny lamellkåpa.
Här är länken till lösningen http://advrider.com/forums/showpost.php?p=23876975&postcount=6027

Listan är lång men man behöver bara beställa förutom kåpan de två nållagerna och packboxen förutsatt att resten ser just ut.
Jag vill minnas att det hela gick på ca 1700kr.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-05-25/22:05
av Bo Rönnbäck
Nu har min XC tjänstgjort som Touring hoj, Örebro Feringe ToT. Det blev totalt ca 100 mil till ett mycket välordnat evenemang. Jag och Gunnar E pratade en hel del XC'n och hur man förbättrar kopplingens funktion (slippa draget vid frikoppling) med en ny lamellkåpa från årsmodell -09.
Här är länken till lösningen http://advrider.com/forums/showpost.php?p=23876975&postcount=6027

Listan är lång men man behöver bara beställa förutom kåpan de två nållagerna och packboxen förutsatt att resten ser just ut.
Jag vill minnas att det hela gick på ca 1700kr.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-05-27/13:30
av Timmy
Är på jakt efter en fin XC, så om någon känner sig manad att sälja sin är jag intresserad :D

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-06-28/05:07
av Lon
XC'n funkar även på bana :D
Körde på Knutstorp i fredags med Sydskåne.

Luftbälgen pumpade jag upp till 140psi vilket gav c:a 2,5cm "racehäng", samt vred jag till hård inställning.
Gaffeln har jag valt att sätta kompressionen på 7 klick +, samt returen tror jag är satt på 5-6 klick + från original.

Jag kör med drevning 16-47(samma som Xmoto) med 15-47(Xchallenge original) räcker inte riktigt växlarna till på rakan. Efter att ha analyserat GPS-data verkar det som om att 15-47 är mer lämplig trots allt..

Bästa tid enligt min GPS blev 1:19, var svårt att få fria varv, det går säkert att kapa några sekunder till med lite bättre körställning och spårval. Det största hindret för mig var att kraften inte riktigt räckte till för göra säkra omkörningar, samt att jag blev omkörd på rakan utav samma som jag kört om innan.

Bland det roligaste var att veta att ändamålsenliga hojar, hade problem att hänga av mig med en hoj som har knappt 50hk och är byggd mer eller mindre för att köras i skog och sten :D

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2015-07-04/21:18
av Lon
Några varv på gokartbanan..
https://www.youtube.com/watch?v=UM6FOmYWSbs

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-03-24/20:19
av Lars Levén
Jag är ute efter en höger kåpa/kylarvinge, se "Köpes" och "Övrigt" här på forumet.

G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-03-27/16:23
av Gunnar Elmgren
Idag blev det en rejäl provtur (15 mil), efter uppgraderingarna på hojen.

1)
Bytt kopplingskåpa + tillhörande småplock. Nu funkar kopplingen perfekt, den "tjuvdrar" ingenting längre.
(Se tidigare inlägg i tråden).

2)
Bytt bakstötdämpare, till en Wilbers 640 Adjustline.
Wow! Det blev som en helt ny hoj! Luftdämparens "hissande" är helt borta, och hojen känns både stabilare och mer följsam. Var ute på rätt så skumpiga, spåriga och mjuka skogsvägar, och skillnaden är markant.
Och så är det skönt att veta, att dämparen inte "pumpar upp sig" vid hård körning - när luftdämparen blev varm, ökade trycket i den och hojens bakände gick till väders. Spännande när man stannar, och helt plötsligt inte når ner till backen.... :P

Nu märks det att framgaffeln inte riktigt hänger med istället, men även där har jag en uppgradering på gång.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-03-27/22:15
av Bo Rönnbäck
Hej Gunnar. Jag är så nyfiken på vad du har för uppdatering på gång på gaffeln. Själv har jag nu monterat avluftare för att minska friktionen hos packboxarna. Det är nog mest en placeboeffekt om jag skulle märka någon skillnad.
Förra vintern blev det 7.5W olja i gaffel. Jag tror att det skall vara 5W som standard. Jag märkte ingen större skilnad.
Gör man något mellan två säsonger är det svårt att värdera små skillnader.
Ditt byte av bakdämparen märker du även om det gått 10år mellan bytet eller hur.

Bosse.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-03-27/22:59
av Gunnar Elmgren
Framgaffel-uppgraderingen är en Marzocchi 45 mm Shiver, med ställbar både kompressions- och returdämpning i bägge benen (kompression upptill, retur nedtill).
Gaffelbenen överensstämmer i längd och diameter med originalet, det som skiljer är fjädrarnas hårdhet (gör inget då jag ändå tänkt byta till hårdare), samt bromsokets fäste där jag får göra någon adapter - alternativt byta ok, får se hur det går att lösa.
Gaffeln kommer f ö från en G450X.
Gaffeloljans viskositet och nivå är något som måste utforskas.

Bytet av bakdämpare märks direkt - jag var ute en sväng dagen innan jag bytte, så jag hade det färskt i minnet.
Enorm skillnad, helt enkelt - och dämparen var inte avskräckande dyr, heller (ca 4.500 SEK).

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-04-11/05:40
av Linusp3
Gunnar Elmgren skrev:Framgaffel-uppgraderingen är en Marzocchi 45 mm Shiver, med ställbar både kompressions- och returdämpning i bägge benen (kompression upptill, retur nedtill).
Gaffelbenen överensstämmer i längd och diameter med originalet, det som skiljer är fjädrarnas hårdhet (gör inget då jag ändå tänkt byta till hårdare), samt bromsokets fäste där jag får göra någon adapter - alternativt byta ok, får se hur det går att lösa.
Gaffeln kommer f ö från en G450X.
Gaffeloljans viskositet och nivå är något som måste utforskas.

Bytet av bakdämpare märks direkt - jag var ute en sväng dagen innan jag bytte, så jag hade det färskt i minnet.
Enorm skillnad, helt enkelt - och dämparen var inte avskräckande dyr, heller (ca 4.500 SEK).


Intressant! Hur blir det med helfordonsgodkännandet om du byter ut gaffeln?

G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-04-11/06:12
av Gunnar Elmgren
Gissar att Bilprovnigen har rätt begränsade kunskaper i ämnet... Å andra sidan är det väl inte förbjudet att byta stötdämpare på en bil, så varför skulle det vara det på en hoj?

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-05-12/22:01
av Anders Kangemo
Hej,

Ni som bytt kopplingskåpa, fungerar det bra? Fundera på att byta då min driver rätt bra när den är varm.

//Anders

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-05-12/22:08
av Gunnar Elmgren
Anders Kangemo skrev:Hej,
Ni som bytt kopplingskåpa, fungerar det bra? Fundera på att byta då min driver rätt bra när den är varm.
//Anders


Mitt byte av kopplingskåpa gjorde underverk! Det smäller förvisso fortfarande till i kedjan när man lägger i ettan stillastående med motorn igång, men den drar ingenting och det går lätt och smidigt att få i friläget.
Bytet gick på ca en halvtimme. Klart värt både pengarna och besväret! :D

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-05-13/07:01
av Anders Kangemo
Gunnar Elmgren skrev:
Anders Kangemo skrev:Hej,
Ni som bytt kopplingskåpa, fungerar det bra? Fundera på att byta då min driver rätt bra när den är varm.
//Anders


Mitt byte av kopplingskåpa gjorde underverk! Det smäller förvisso fortfarande till i kedjan när man lägger i ettan stillastående med motorn igång, men den drar ingenting och det går lätt och smidigt att få i friläget.
Bytet gick på ca en halvtimme. Klart värt både pengarna och besväret! :D


Ok, Beställde du från KFM också?
/Anders

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-05-14/12:49
av Bo Rönnbäck
Hej, jag beställde från KFM. Enkelt och smidigt men se till att du får med allt så som nållager och packboxar mm. Det småsaker går ju som bekant inte att demontera och flytta över.

Kuggaxel och kuggstång var i mitt fall i bra skick och kunde återanvändas men kolla upp dessa lite extra noga. Är kuggaxeln sliten så kan den ju roteras i splince'n så att de oanvända kuggarna få jobba.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-05-14/18:43
av Gunnar Elmgren
Jag beställde också från KFM. Snabb och korrekt leverans till bra pris (har beställt mycket delar därifrån).
Precis som Bo kunde jag återanvända kuggaxel och kuggstång, de var i gott skick.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-05-26/15:12
av Anders Kangemo
Nu har mina delar till kopplingen kommit. Skall byta vid tillfälle.

//Anders

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-11-01/21:24
av Foppie
Tjena på er.
Janne heter jag och är ny på Bmw.
Köpte en xchallenge för ett tag sedan och är nöjd med den. Kul alltiallo-hoj.
Funkar till det mesta verkar det som.

Jag förstår att det är en del som byter kopplingskåpa och grejor.
Har samma symptom på min. Driver på tomgång och ettan i.
Verkar vara bra idé att byta käpa med tillbehör.

Ni som har erfarenhet av hojen.
Är det fler mods som är bra att göra?
bakfjädern behöver vi inte avhandla. Den fnukar men har sina för och nackdelar.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-11-15/16:02
av Lars Levén
- Säkra att skyddet mot bakhjulet inte skaver på luftfjädringen.
- Skaffa en rejäl hasplåt om du ska ut i skogen.
- Handtagsskydd givetvis.
- Accelerator Cable.
- Ska du köra mycket i skogen kan du fundera på en kugge mindre fram.
- Kolla att kylslangen har distans mot avgasröret på vänster sida vid "slangkröken".
- Iridiumstift är aldrig fel.
- Lite högre "ruta" än standard gör att du slipper få allt sprut på bröstet/ansiktet.
- "Mjukare" växelspak, standard är för stark och kan ge skador om du vurpar på vänster sida.
- Vissa serier har problem med att starta när de är varma. Hör av dig om det gäller din hoj.

Kolla också på ex.vis http://advrider.com/index.php?threads/b ... ex.335086/

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2016-11-16/18:09
av Bo Rönnbäck
Grattis Foppie du kommer ha mycket kul med denna hoj. Jag håller med Lars i allt han skriver. Vill bara tillägga att du skall hålla ett öga på kylätskenivån. Hojen är snart 10 år och tätningarna i vattenpumpen kan ge upp. Själv har jag bara behövt bytt kopplingskåpan och startmotor-kopplingen (sprag clutch).

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2017-04-18/12:38
av popeofdenim
Hej, kul att läsa denna tråd och försöker väcka den till liv igen. Har ni kvar era hojar?

Jag har en 2016 R1200GS och köpte nyligen en Xcounty till min fru att övningsköra på. Jag gillade verkligen den och började googla lite och hittade xchallenge. En hoj jag helt missat. Igår köpte jag en som gått 1000mil.
Ska bli riktigt kul att ta den på en runda i veckan.

Fläkten på min är trasig. Nån som har erfarenhet av det??

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2017-04-18/17:42
av Gunnar Elmgren
popeofdenim skrev:Jag gillade verkligen den och började googla lite och hittade xchallenge. En hoj jag helt missat. Igår köpte jag en som gått 1000mil.
Ska bli riktigt kul att ta den på en runda i veckan.

Fläkten på min är trasig. Nån som har erfarenhet av det??

Grattis, och välkommen i XChallenge-träsket!
Jag har min kvar och använder den en hel del. Det är ingen insmickrande hoj, utan den kräver lite tillvänjning innan man lär sig uppskatta den fullt ut. Då inser man, att XChallenge är den bästa offroad-hoj BMW någonsin gjort. Hög som attan är den, så är man inte väldigt långbent får man träna på- och avsittning..... :mrgreen:

Fläkten har då funkat på min, men det är knappast någon raketvetenskap att felsöka; det troligaste är väl, att säkringen gått. Näst troligast är någon sten eller annat föremål som blockerar fläktvingen.
Är det inte det kan ju själva fläktmotorn vara trasig, eller så kan det vara kabelbrott (eller att en anslutning lossnat).
Minst troligt är fel på fläktstyrningen, fläkten får sin matning från motorns styrbox (som i sin tur får data från sensorn för kylvätsketemperatur).

Jag har gjort ett par modifieringar på min; dels har jag bytt ut luftstötdämparen bak mot en ställbar Wilbers, dels har jag bytt vänster motorkåpa mot en med ipressad stålbussning för kopplingsaxeln. Och så har jag bytt hjulaxeldistanserna till rostfritt stål - originalen är av mjuk aluminium, som snabbt slits ned vid körning "i skiten" så det blir ett djupt spår där axeltätningens läpp ligger an, och smuts/vatten kan komma in till hjullagren. De rostfria håller!
Har också satt ett buntband (bredaste modellen) runt kylslangen på vänster sida av motorn, och dragit ner den mot kopplingsvajerns hylsa. Slangen ligger väldigt nära avgaskröken, och många har råkat ut för att det gått hål på slangen när den hamnat mot avgasröret - förebyggs enkelt med nämnda buntband!
En sak jag inte gjort är att byta ut växelspaken (som är i gjuten aluminium) mot en i stål - det borde göras, för om originalet kröks det minsta kan den hamna i konflikt med motorkåpan, och försöker man böja tillbaka den går den av.

Sadeln är inte den bekvämaste jag suttit på - det är som att sitta på en "tvåtum fyra" träregel (på högkant!), och det är svårt att hitta något bekvämare tyvärr - "komfortsadeln" som fanns att få från BMW är utgången sedan länge, men ärligt talat är den nästan lika obekväm den också. Man får försöka stå upp och köra så mycket som möjligt, helt enkelt!

Stort lycka till med hojen!

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2017-04-19/13:20
av popeofdenim
Hej Gunnar!
Tack för ett genomarbetat och informativt svar. Jag ska hem och kika på dessa detaljerna efter jobbet. Ny fläkt beställdes på ebay igår så den bör snart komma. Jag hoppas jag växer in i hojen så man kan spara lite på sin GS i skogen... ;)

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2017-04-19/13:40
av Thomas Stadin
Många ex av G650X var svårstartade då de var varma. Problemet var att pysventilen inte fungerade som förväntat.
BMW åtgärdade problemet för de som gnällde, men såvitt jag förstått är inte alla ex åtgärdade.
Om du har problem med varmstart så tala med din verkstad. Får du ingen hjälp där så kan du enkelt byta ut startkablagen till kraftigare kablar från tex Biltema.

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2017-04-19/15:53
av popeofdenim
Thomas Stadin skrev:Många ex av G650X var svårstartade då de var varma. Problemet var att pysventilen inte fungerade som förväntat.
BMW åtgärdade problemet för de som gnällde, men såvitt jag förstått är inte alla ex åtgärdade.
Om du har problem med varmstart så tala med din verkstad. Får du ingen hjälp där så kan du enkelt byta ut startkablagen till kraftigare kablar från tex Biltema.


Den har varit på gerts i ängelholm och de har konstaterat att fläkten är trasig. så jag hoppas det stämmer nu!

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2017-04-19/17:39
av Gunnar Elmgren
Thomas Stadin skrev:Många ex av G650X var svårstartade då de var varma. Problemet var att pysventilen inte fungerade som förväntat.
BMW åtgärdade problemet för de som gnällde, men såvitt jag förstått är inte alla ex åtgärdade.
Om du har problem med varmstart så tala med din verkstad. Får du ingen hjälp där så kan du enkelt byta ut startkablagen till kraftigare kablar från tex Biltema.

Det är inte alla hojar som är drabbade. Det som händer är att dekompressionsventilen inte fungerar vid varm motor - den ska hålla ena avgasventilen öppen under ca halva kompressionsslaget, så att det inte går så tungt att dra runt motorn.
Dekompressionsmekanismen består av en excenter med centrifugalvikt i änden på avgaskamaxeln. Problemet fixas med en ny modell av excenter och noggrann ventiljustering (görs med shims). Är det inte alltför illa, kan det räcka med en noggrann ventiljustering till "minimispel".
Om "dekompressionen" inte funkar som den ska, tar det emot väldigt och startmotorn orkar helt enkelt inte dra runt motorn - det här händer när motorn är varm, dels för att ventilspelet ökar och det därmed blir mindre "lyft" på ventilen, dels för att kompressionstrycket blir högre med varm motor. Problemet förstärks av, att batterikablarna (både plus och minus) är i klenaste laget och ger ett rejält spänningsfall, när startmotorn belastas hårt och drar "för mycket" ström. Är batteriet sedan inte i toppskick, är det bara att ta en kopp kaffe och vänta till motorn svalnat så pass, att dekompressionen fungerar igen....

(Att "springa" igång hojen är utsiktslöst. Även med fungerande dekompression är en 650-kubiks enstånka ett monster att dra runt, och med full kompression (den är hög!) låser den bakhjulet även på femte växeln. Tro mig, jag har provat!!)

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2018-02-12/19:16
av k1322
Hej G650X-ägare.

Jag har försökt lösa att köpa loss en importerad hoj från Storbritannien, med en trasslig importhistorik. Det verkar dock omöjligt att lösa pga att Transporstyrelsen inte bara nöjer sig med exportcertifikaten numera, så jag kommer inte köpa hojen (om det inte sker något underverk hos Transportstyrelsen eller en originalhandling lyckas lokaliseras).

Kortfattat:
Säljaren lyckas inte registrera in den i Sverige pga att han saknar ett komplett registreringsbevis (V5C). Hojen är inte stulen, all dokumentation/köpeskontrakt finns som styrker detta. Registreringsbeviset försvann i samband med att hojen lämnades in på ett försäljningsuppdrag där firman skulle ombesörja inregistrering. Men firman gick i konkurs och registreringsbeviset försvann i den röran. Pga att den redan är exporterad från UK så hamnar man i en limbo mellan myndigheter. Mer detaljer importärendet finns att läsa på https://www.sporthoj.com/forum/showthre ... ost6364250

För den som redan har en G650X skulle detta kunna vara lite av ett kap. Dels för fälgar, motor, reservdelar och eftermarknadstillbehör. Hade jag själv redan haft en så hade jag nog köpt den för bara delarna.

Kortfattat:
* 2007:a.
* ~1000 svenska mil (mätaren är i miles, men ställs tydligen om enkelt).
* En del Touratech + Acerbis-godis.
* Remus-system.
* I gott skick, men lite smutsig och mest stått still sedan 2014.
* Finns i Uppsala.

Säljaren hade den ute på Blocket för 20k. Med tanke på att den aldrig lär kunna rulla väg i Sverige så lär pris nog vara en öppen fråga.

Kan förmedla kontakt till säljaren och ni själva får givetvis verifiera alla uppgifter. Han fick annonsen på Blocket raderad för att cykeln inte är inregistrerad i Sverige (...). Kontakta mig via direktmeddelande om ni vill ha kontaktuppgifter, jag är ingen frekvent besökare på detta forum (trots en F650GS i garaget).

Re: G650 Xchallenge vilken hoj.

InläggPostat: 2018-06-10/17:16
av k1322
Föregående inlägg ej längre relevant.