Hål i godset vid tändstift

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hål i godset vid tändstift

Inläggav mirre » 2012-06-15/13:10

Tog idag och bytte till iridium-tändstift på min Funduro -97. Så här såg det ut när jag bort det gamla stiftet och min fråga är helt enkelt: ska det vara så? Alltså det där hålet till höger om stifthålet...

https://dl.dropbox.com/u/14012212/H%C3%A5l_vid_t%C3%A4ndstift.JPG

Tack på förhand för hjälp!
//Mirre
*Är det meningen så fixar det sig...*
Bandit 600 -98
Användarvisningsbild
mirre
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-06-10/18:59

Re: Hål i godset vid tändstift

Inläggav Håkan » 2012-06-15/16:27

Hej Mirre.
Det är en kanal för att dränera ut regnvatten och liknande som kan bli stående kvar runt det inre tändstiftet.
Inget att oroa sig över, med andra ord.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hål i godset vid tändstift

Inläggav mirre » 2012-06-16/16:19

Skönt att höra! :-)
Men det uppstod ett rejält problem efter bytet... De gamla tändstiften hade ingått en rostig symbios med tändhattarna, de satt riktigt hårt ihop. Med de nya stiften på plats (och de gamla tändhattarna hjälpligt rengjorda) går hojen - som turen innan bytet gick som en dröm! - helt urbota bedrövligt! Det rycker och hackar helt hysteriskt, den missar alltså big time, och under 3500 varv är det snudd på hopplöst att ta sig fram under 70 km/h (problemet minskar med högre varv och högre hastighet). Det blev värre idag, i ösregnet.
Jag kan inte tänka mig något annat än att det är tändhattarna som är problemet, tydligen en vanlig felkälla till ryckningar på denna modell. "Misstänk alltid senaste förändring" är ju dessutom en klassisk regel, även i min bransch (IT)... ;-) Synpunkter på den teorin, någon?
//Mirre
*Är det meningen så fixar det sig...*
Bandit 600 -98
Användarvisningsbild
mirre
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-06-10/18:59

Re: tändstift

Inläggav mirre » 2012-06-17/07:52

Nils-Erik Ringlander skrev: Jag köper definitivt teorin. Är heller ingen expert på din mc-modell men den första frågan jag ställde mig är om du dit 'rätt' tändstift ? Som du beskriver det är ju tändhattarna också något att kolla upp.
Har erfarenhet från lite äldre BMW där det bara skulle vara Bosch-stift. Trots överensstämmelse med översättningstabeller så fungerade inga andra fabrikat.


Tack för stöd och input! Det är rätt stift enligt rekommendationer och tabeller, men att prova med nya originalstift står också på felsökningslistan. Iridiumstiften har sagts göra "underverk" för många bumsar men det har främst varit enkelstiftare. Tändhattar är i alla fall införskaffade och kommer att bytas först. Inväntar lite uppehållsväder bara, eftersom mekandet sker utomhus... ;-)
//Mirre
*Är det meningen så fixar det sig...*
Bandit 600 -98
Användarvisningsbild
mirre
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-06-10/18:59

Re: tändstift

Inläggav mirre » 2012-06-17/20:11

Slutkläm: nya tändhattar (NGK XD05F) monterades, på ett par minuter, och löste problemet! Detta tillsammans med det nya framdrevet som har ett kugg mindre än standard (vilket monterades innan tändstiftsbytet), har gjort att jag nu har en hoj med grymt bottendrag på framförallt 2:an och 3:an, som är fullt körbar redan från 2500 varv. Att marscha 120 på motorväg är inte heller några problem. Nu ska här bli åka av! :-)
//Mirre
*Är det meningen så fixar det sig...*
Bandit 600 -98
Användarvisningsbild
mirre
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-06-10/18:59


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst