Ekerfälgar på F650 sjunger falskt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ekerfälgar på F650 sjunger falskt

Inläggav Peter_E » 2012-07-03/10:55

Hej,
Tack för ett fantastiskt bra forum, så mycket kunnande samlat på ett ställe.

Är ganska ny GS-ägare och undrar hur mycket falsksång man kan accepterar från sina ekerfälgar?
Har en F650 GS från 2005 som gått under 3000 mil.

Om jag väljer att rikta fälgen, vad kan man förvänta sig att det kostar (i Linköpingsområdet).

Mvh
Peter
F800GS 2012 (tidigare F650GS 2005)
Peter_E
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-06-12/07:22

Re: Ekerfälgar på F650 sjunger falskt

Inläggav Lars Levén » 2012-07-03/22:40

Antar att du menar att ekrarna är olika spända? Skevar hjulen? Kolla med närmsta crossverkstad, de brukar vara duktiga på dessa frågor. Jag ekrade om ett hjul med nya ekrar för några år sedan och det kostade en bit över 1 000:- komplett med allt om jag minns rätt.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Ekerfälgar på F650 sjunger falskt

Inläggav Peter_E » 2012-07-05/23:38

Ja, det var precis det jag menade. Nej, hjul skevar inte.. skulle bara vara "duktig" och kolla läget.

Var och hälsade på hos den lokala BMW-handlaren och snackade med mekkillen, han tyckte inte man skulle ta det så allvarligt då ekrar spelade lite olika. Trots detta så var han hygglig och kollade på hojen och tyckte inte det var någon fara på taket.

Nu sitter det ett K 60 SCOUT på bakhjulet vilket jag för övrigt beställde från mx-power.eu och fick skiftat av Pelles Däck.

/Peter
F800GS 2012 (tidigare F650GS 2005)
Peter_E
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-06-12/07:22

Re: Ekerfälgar på F650 sjunger falskt

Inläggav Roger Gross » 2012-07-06/05:46

Att ekrarna i ett trådekerhjul inte har exakt samma ton när man knackar på dom med t ex en skruvmejsel får man nog stå ut med.<BR>
Vill här gärna förmedla ett tips som kan vara vägledande om man vill vara noggrann och ha fin ordning på grejorna:<BR>
- Om den ton ekern avger låter<BR>
ZING...ekern för hårt spänd. Justera ner till ZANG-ton<BR>
ZANG...ekerspänning ok.<BR>
ZONG...ekern bör spännas upp till ZANG-ton.<BR>
Om du uttalar orden ZING, ZANG resp ZONG förstår du vad jag menar...<BR>
Om inte fälgarna är nya är det lämpligt att dagen före ev skruvande på ekernipplarna sätta en droppe krypande olja (typ WD-40) i varje nippel. En fastkorroderad nippel kan annars resultera i en avdragen eker.<BR>
Pratar vi om boxerns slanglösa ekerhjul så har varje nippel en liten insex låsskruv i nippeln. Glöm inte lossa denna låsskruv före ev justering.<BR>
Vi som är extra petiga sätter en droppe WD-40 i varje nippel direkt när hojen är ny - förhindrar framtida bekymmer...<BR>
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron