Pendlarhoj

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-08-13/17:40

Jag letar pendlarhoj för stadstrafik och tänker mig en hoj som är smal och smidig att hantera mellan bilköerna och som tål att stå utomhus stora delar av året. Elstart, ABS och långa serviceintervall är också önskvärt. Någon modell ur BMWs G-serie kan vara vad jag söker. Jag såg att det fanns en G650X-moto och X-challenge tidigare men de verkar ha försvunnit från butikerna redan efter något år.

För ett antal år sedan körde jag en Honda XR650R med två uppsättningar hjul - både offroad och supermotardhjul. Det var en kul hoj, men väldigt få av kriterierna ovan uppfylldes med den :) Finns det någon version av G650 som kan hjälpa mig? Vad rekommenderas som grusbushoj/supermotard/pendlarfordon?
Senast redigerad av Thomas Stadin 2012-08-13/17:49, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Pendlarhoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-13/17:47

Söker Du en fabriksny hoj, eller är det begagnat som gäller? Prisklass? Räcker Dina ben till för en hög hoj, eller behövs låg sitthöjd?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-08-13/17:53

Gunnar Elmgren skrev:Söker Du en fabriksny hoj, eller är det begagnat som gäller? Prisklass? Räcker Dina ben till för en hög hoj, eller behövs låg sitthöjd?


Priset är inte viktigt men eftersom det främst 'är ett nyttofordon ska den ej vara ny men ändå inte sliten. Säg 07- 10 med få mil på mätaren.
Benen? Jag kör R1200GSA på fritiden och har sadeln i den högre positionen... Den ska inte vara för låg.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Pendlarhoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-13/18:16

En av de smidigare och trevligare hojarna för stadskörning är "doldisen" F650GS Twin, med 800-kubiks tvåcylindrig Rotax-motor (samma som i F800-modellerna, men nedtrimmad till 71 hk). Modellen kom 2008, som ersättare till den encylindriga F650GS som fanns 2000-2007.
Vi har en i familjen (mest min sambo som kör den), den är inne på femte säsongen och den har gått helt felfritt i 3000 mil. Det är väldigt mycket "mer" hoj än den gamla encylindriga, men den är precis lika smidig - och Du bör kunna hitta ett bra exemplar med ganska få mil för 55-60.000 kr. Funkar utmärkt för "snällare" grusbus, särskilt med lite grövre däck.
Är Du ute efter en mer kompetent grushoj, kan F800GS vara aktuell - jag har skaffat en sån nu i år, och den är grym!
F800GS är i grunden samma hoj som F650GS Twin, men med 85 hk, ekerhjul, större/smalare framhjul och längre fjädringsväg med betydligt högre markfrigång.

G650X-maskinerna kan ju vara ett alternativ - de delar motor och en hel del teknik med den äldre encylindriga F650GS, men de är svårare att få tag på och inte lika mångsidiga - plus att "enstånkan" är ganska bråkig jämfört med den tvåcylindriga. G650X fanns bara ett par år, 08-09 i tre utföranden. Den ganska extrema (och höga!) G650 X-challenge som är en grus/endurohoj (inget för stadspendling, alltså), G650 X-moto med "motardstuk", och G650 X-country som är en smidig "nakenhoj" och den i sällskapet som troligen funkar bäst för pendlingsbruk.
Dock är det ganska få G650X som har ABS, det gick inte ens att få på alla modeller/årsmodeller.

Sedan 2010 finns också G650GS, som i allt väsentligt är den "gamla" encylindriga F650GS med moderniserad design på kåpor, lyse och instrumentering. Har sålts i ytterst få exemplar i Sverige, prisskillnaden upp till den tvåcylindriga har varit för liten för att göra den attraktiv. Hittar Du en begagnad till bra pris kan den vara ett bra köp!
Från i år finns G650GS Sertao, ett mer offroad-vänligt utförande - i princip den gamla F650GS Dakar.

En annan bra och smidig hoj är F800R, med lite tuffare framtoning och vassare maskin - samma 800-kubikstwin som i F650GS Twin, men med 85 hk. Fast den är nog inte så kul till grusbus......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-08-13/18:48

Gunnar Elmgren skrev:En av de smidigare och trevligare hojarna för stadskörning är "doldisen" F650GS Twin, med 800-kubiks tvåcylindrig Rotax-motor (samma som i F800-modellerna, men nedtrimmad till 71 hk). Modellen kom 2008, som ersättare till den encylindriga F650GS som fanns 2000-2007.
Vi har en i familjen (mest min sambo som kör den), den är inne på femte säsongen och den har gått helt felfritt i 3000 mil. Det är väldigt mycket "mer" hoj än den gamla encylindriga, men den är precis lika smidig - och Du bör kunna hitta ett bra exemplar med ganska få mil för 55-60.000 kr. Funkar utmärkt för "snällare" grusbus, särskilt med lite grövre däck.
Är Du ute efter en mer kompetent grushoj, kan F800GS vara aktuell - jag har skaffat en sån nu i år, och den är grym!
F800GS är i grunden samma hoj som F650GS Twin, men med 85 hk, ekerhjul, större/smalare framhjul och längre fjädringsväg med betydligt högre markfrigång.

G650X-maskinerna kan ju vara ett alternativ - de delar motor och en hel del teknik med den äldre encylindriga F650GS, men de är svårare att få tag på och inte lika mångsidiga - plus att "enstånkan" är ganska bråkig jämfört med den tvåcylindriga. G650X fanns bara ett par år, 08-09 i tre utföranden. Den ganska extrema (och höga!) G650 X-challenge som är en grus/endurohoj (inget för stadspendling, alltså), G650 X-moto med "motardstuk", och G650 X-country som är en smidig "nakenhoj" och den i sällskapet som troligen funkar bäst för pendlingsbruk.
Dock är det ganska få G650X som har ABS, det gick inte ens att få på alla modeller/årsmodeller.

Sedan 2010 finns också G650GS, som i allt väsentligt är den "gamla" encylindriga F650GS med moderniserad design på kåpor, lyse och instrumentering. Har sålts i ytterst få exemplar i Sverige, prisskillnaden upp till den tvåcylindriga har varit för liten för att göra den attraktiv. Hittar Du en begagnad till bra pris kan den vara ett bra köp!
Från i år finns G650GS Sertao, ett mer offroad-vänligt utförande - i princip den gamla F650GS Dakar.

En annan bra och smidig hoj är F800R, med lite tuffare framtoning och vassare maskin - samma 800-kubikstwin som i F650GS Twin, men med 85 hk. Fast den är nog inte så kul till grusbus......


Tack för bra svar!

Eftersom pendlingsavståndet endast är ca 15km och trafiken tät så lutar det åt en 1-cyl.
X-serien är intressant men jag undrar varför X-challenge har nästan dubbelt så dyr förs.premie som övriga i X-serien på IF.

G650X 4271
G650Xcountry 4271
G650Xmoto 4271
G650Xchallenge 8197
G650GS 3066
G650GSsertao 3066
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Pendlarhoj

Inläggav CLU » 2012-08-14/11:23

Jag delar inte riktigt Gunnar Elmgrens uppfattning om G 650 XChallenge. Jag kör en sådan varje dag till och från jobbet i Stockholm. Bättre pendalrhoj har jag svårt att tänka mig. Den är snabb och smidig. Den bangar inte heller för att forcera vägarbeten, refuger, kanter, diken eller vägbulor. Ju stökigare det är i trafiken desto mer utvecklas mitt leende när jag kör denna hoj.

På helgerna blir det ibland lite grus- och stigåka. Då byter jag däck till lite mer knottriga varianter. Det går smidigt, men idealet vore så klart att ha två uppsättningar hjul.

När det gäller försäkring betalar jag 3053 kr om året. Är det verkligen dubbelt så dyrt som de andra hojarna?

Eventuellt kan denna hoj vara till salu på grund av kommande utlandsjobb.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Pendlarhoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-14/12:02

CLU skrev:Jag delar inte riktigt Gunnar Elmgrens uppfattning om G 650 XChallenge.

Nja, nog tror jag den funkar bra till pendling, men den är mer optimal för grusbus, om man så säger!
Packutrustning finns knappt (inte från BMW i alla fall, det enda är en liten softbag till "pakethållaren"), den är väldigt hög och oftast har man väl grovmönstrade grusdäck på den för grusåkats skull - och de däcken greppar dåligt på våt asfalt, låter mycket, och slits fort på asfalt.
Däremot är ju Xchallenge en formidabel grushoj, med sin låga vikt, fina chassi och råstarka motor!
Tyvärr är väldigt få exemplar ABS-utrustade, av någon anledning har grus/offroadåkare inte velat ha sådant.....

Att försäkringen är dyr på rena offroad-hojar är inte så konstigt - det vurpas helt enkelt mer "i skogen" än på vanlig landsväg och i stan! Min F800GS är nästan dubbelt så dyr att försäkra som sambons F650GS, fast hojarna är nästan identiska i grunden.

En hoj jag annars tror skulle motsvara Dina önskemål är "gamla" 1-cylidriga F650GS i Dakar-utförande. Den fanns fram till och med 2007, och gör inte bort sig vare sig i skogen eller i stan. Välj i så fall en "facelift" av årsmodell 2004 eller senare, den har ganska många förbättringar jämfört med de tidigare hojarna.
Eller så försöker Du hitta en "nästan ny" G650GS Sertao, det är inget annat än en uppsnofsad Dakar!

P.S. Glöm det jag skrev tidigare om årsmodeller på X-hojarna - X-challenge och X-moto fanns bara som modellår 2007, X-country fanns även 2008.
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2012-08-14/12:12, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Pendlarhoj

Inläggav Kalle Olsson » 2012-08-14/12:08

Kör en bmw 650 gs från 2002( gunnar elmgrens gamla hoj) till & från jobbet varje dag. Jobbar inne i vid nk, galant pendlar hoj. Smidig i trafiken samt drar väldigt lite soppa.

Är 20 år och betalar ca 5000 om året, är till salu för övrigt :)
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-08-14/21:25

CLU skrev:
När det gäller försäkring betalar jag 3053 kr om året. Är det verkligen dubbelt så dyrt som de andra hojarna?



För att få reda på premien gick jag in på IFs hemsida och och klickade mig vidare till MC-förs och sedan in på BMW-fliken. Där går det att få reda på premien mha modellbeteckning. Testa!
Har för mig att min GSA -11 kostar ca 4400kr/år så 8.200 känns lite för mycket för en liten 650 :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Pendlarhoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-14/21:43

tstadin skrev:För att få reda på premien gick jag in på IFs hemsida och och klickade mig vidare till MC-förs och sedan in på BMW-fliken. Där går det att få reda på premien mha modellbeteckning. Testa!
Har för mig att min GSA -11 kostar ca 4400kr/år så 8.200 känns lite för mycket för en liten 650 :)

Du är medveten om att if ger 50% rabatt på den billigaste hojen, om man har flera?

Rekommenderar också att kolla den rykande färska klubbförsäkringen i Svedea.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-08-14/21:52

Gunnar Elmgren skrev:
tstadin skrev:För att få reda på premien gick jag in på IFs hemsida och och klickade mig vidare till MC-förs och sedan in på BMW-fliken. Där går det att få reda på premien mha modellbeteckning. Testa!
Har för mig att min GSA -11 kostar ca 4400kr/år så 8.200 känns lite för mycket för en liten 650 :)

Du är medveten om att if ger 50% rabatt på den billigaste hojen, om man har flera?
[/url]


Ja. IF tillåter också att man har hojen utomhus nattetid på hemmaplan utan att chockhöja premien. Dessutom har de en överlägsen maskinskadeförs samt att man tillåts köra i shorts och sandaler om man av någon anledning skulle vilja göra det.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Pendlarhoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-14/22:02

tstadin skrev:Ja. IF tillåter också att man har hojen utomhus nattetid på hemmaplan utan att chockhöja premien. Dessutom har de en överlägsen maskinskadeförs samt att man tillåts köra i shorts och sandaler om man av någon anledning skulle vilja göra det.

Stämmer att if inte har krav på inlåsning nattetid, och inte heller krav på personlig skyddsutrustning.
Maskinskadeföräkringen är likvärdig (6 år/10.000 mil) i BMW märkesförsäkring hos if, och i nya klubbförsäkringen i Svedea - utom att if har 3000 i självrisk mot 1000 kr i klubbförsäkringen.
På vagnskadeförsäkringen är skillnaden i självrisk ännu större - 6.000 kr hos if, 1.500 kr hos Svedea (2.500 för hoj utan ABS).
Har Du kollat vad premien skulle bli med klubbförsäkringen hos Svedea?
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2012-08-14/22:06, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Pendlarhoj

Inläggav Duvskog » 2012-08-14/22:04

tstadin skrev:Dessutom har de en överlägsen maskinskadeförs


Gunnar hann före....:(
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-08-14/22:16

Gunnar Elmgren skrev:
tstadin skrev:Ja. IF tillåter också att man har hojen utomhus nattetid på hemmaplan utan att chockhöja premien. Dessutom har de en överlägsen maskinskadeförs samt att man tillåts köra i shorts och sandaler om man av någon anledning skulle vilja göra det.

Stämmer att if inte har krav på inlåsning nattetid, och inte heller krav på personlig skyddsutrustning.
Maskinskadeföräkringen är likvärdig (6 år/10.000 mil) i BMW märkesförsäkring hos if, och i nya klubbförsäkringen i Svedea - utom att if har 3000 i självrisk mot 1000 kr i klubbförsäkringen.
På vagnskadeförsäkringen är skillnaden i självrisk ännu större - 6.000 kr hos if, 1.500 kr hos Svedea (2.500 för hoj utan ABS).
Har Du kollat vad premien skulle bli med klubbförsäkringen hos Svedea?


Det verkar vara en bra försäkring.
Vi försökte få in våra hojar hos Svedea tidigare men de var inte alls intresserade av min Fireblade och efter det beskedet är jag inte alltför intresserad av Svedea.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Pendlarhoj

Inläggav CLU » 2012-08-15/11:46

Som sagt, jag betalar 3053 kr för min BMW 650 XChallenge. Det tycker jag är helt ok.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Sv: Pendlarhoj

Inläggav skylt » 2012-08-15/22:51

Sedan jag skaffade en beg G650x-moto i våras så blir min R12s mest stående - att det kan vara så kul med enstånka!

Jag gissar att den låga vikten, manöverbarheten och överblicken i trafiken (den är 900mm hög!) hjälper till.

Mkt fina komponenter och fullt justerbar fjädring skadar inte heller

Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-08-25/23:56

Det blev en G650X-Moto ABS -07 utt -09 med 248 mil på mätaren. Kul hoj med härligt chassie som passar fint i stadstrafiken.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Pendlarhoj

Inläggav Kalle Olsson » 2012-08-26/07:05

Kul! Hoppas du blir nöjd :)
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Pendlarhoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-26/08:31

Grattis till en riktigt kul och smidig hoj!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-08-27/21:08

Tack!

Pendlarhojen X-Moto hade sin första tjänstgöringsdag idag och den utmärker sig i stadstrafiken genom att vara oerhört kvick och smidig med en stark motor. En upprät körställning gör att det är lätt att vrida på huvudet och ha uppsikt bakåt. Dessutom sitter man högt och får en bra överblick åt alla håll. Man lär väl även synas ganska bra på en hög hoj.
Enda lilla problemet är att kedjan rycker och hackar lite vid körning i jämn låg hastighet. Kan tänka mig att bakhjulet saknar ryckutjämnare. Kedjespänningen påverkar väl också. Antagligen är kedjeryckandet inget att bry sig om men man letar ju alltid efter problem/fel på en nyinköpt hoj.

Nästa steg blir att hitta grushjul till den. Hjul från BMW G650X-Challenge eller X-Country kanske kan passa.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Sv: Pendlarhoj

Inläggav skylt » 2012-08-27/21:30

Bra val och grattis!

Bakhjulet har en ryckutjämnare i form av gummibussningar i hjulet bak och jag upplever inga ryck med min. Kolla nästa gång du byter däck så att allt ser ok ut. Med tanke på fjädringsvägen så ska kedjan ha rätt mycket spel...

Andreas

Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Sv: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-08-29/20:38

skylt skrev:Bra val och grattis!

Bakhjulet har en ryckutjämnare i form av gummibussningar i hjulet bak och jag upplever inga ryck med min. Kolla nästa gång du byter däck så att allt ser ok ut. Med tanke på fjädringsvägen så ska kedjan ha rätt mycket spel...

Andreas

Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2


Nu har jag hunnit köra ca 30 mil och det är nog så att det handlar om att välja rätt växel :)

Har du testat att dreva om? Upplever att den är väldigt högt växlad och stegen mellan växlarna är lite väl stora. Detta är enkelt fixat med ett mindre framdrev.
dB-killern sitter fortfarande i och den drar ej helt jämt. Hade samma problem med min Fireblade men efter en mappning försvann problemet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-09-07/16:52

Efter att ha läst om Accelerator Cable så har jag nu beställt en sådan för ca 400:- trots att jag är skeptisk till billiga hokus-pokus-prylar :)
Jag är iofs med på att hojen verkar gå snålt och vill ha mer bränsle. Ska bli intressant att testa den lilla prylen som lurar insprutningen att fylla förbränningsrummen med mer bränsle vid acc.
Alternativet till Acc.cable är PC-V + mapping vilket kostar ca 7.000:- :(
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Pendlarhoj

Inläggav Kalle Olsson » 2012-09-07/18:22

tstadin skrev:Efter att ha läst om Accelerator Cable så har jag nu beställt en sådan för ca 400:- trots att jag är skeptisk till billiga hokus-pokus-prylar :)
Jag är iofs med på att hojen verkar gå snålt och vill ha mer bränsle. Ska bli intressant att testa den lilla prylen som lurar insprutningen att fylla förbränningsrummen med mer bränsle vid acc.
Alternativet till Acc.cable är PC-V + mapping vilket kostar ca 7.000:- :(


Har alltid undrat om det förbättrar, hör gärna av dig när du har testat :)!
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-09-10/22:00

Kalle Olsson skrev:
tstadin skrev:Efter att ha läst om Accelerator Cable så har jag nu beställt en sådan för ca 400:- trots att jag är skeptisk till billiga hokus-pokus-prylar :)
Jag är iofs med på att hojen verkar gå snålt och vill ha mer bränsle. Ska bli intressant att testa den lilla prylen som lurar insprutningen att fylla förbränningsrummen med mer bränsle vid acc.
Alternativet till Acc.cable är PC-V + mapping vilket kostar ca 7.000:- :(


Har alltid undrat om det förbättrar, hör gärna av dig när du har testat :)!


Idag låg det två st Accelerator Cables innanför dörren. En för R1200GSA och en för G650X. Skyndade mig att montera och provköra på min G650X.
Om 90% är placeboeffekt så är den ändå att rekommendera. Hojen känns mycket mjukare vid acceleration, nästan som en förgasarhoj nu efter montering. Alla små ryck och tveksamheter verkar vara borta. Motorn blev silkeslen och man kan gå på med gasen tidigare i kurvorna eftersom resonsen är mjukare. Nu kan man även ligga på 5an i 60 och ge gas utan att motorn rycker och hostar.
Det var ca 15C och uppehåll när jag provkörde. Vet mao ej hur den beter sig i kyla/värme eller på hög höjd mm.

Ska bli intressant att testa även på R1200an.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Pendlarhoj

Inläggav Kalle Olsson » 2012-09-10/22:14

tstadin skrev:
Kalle Olsson skrev:
tstadin skrev:Efter att ha läst om Accelerator Cable så har jag nu beställt en sådan för ca 400:- trots att jag är skeptisk till billiga hokus-pokus-prylar :)
Jag är iofs med på att hojen verkar gå snålt och vill ha mer bränsle. Ska bli intressant att testa den lilla prylen som lurar insprutningen att fylla förbränningsrummen med mer bränsle vid acc.
Alternativet till Acc.cable är PC-V + mapping vilket kostar ca 7.000:- :(


Har alltid undrat om det förbättrar, hör gärna av dig när du har testat :)!


Idag låg det två st Accelerator Cables innanför dörren. En för R1200GSA och en för G650X. Skyndade mig att montera och provköra på min G650X.
Om 90% är placeboeffekt så är den ändå att rekommendera. Hojen känns mycket mjukare vid acceleration, nästan som en förgasarhoj nu efter montering. Alla små ryck och tveksamheter verkar vara borta. Motorn blev silkeslen och man kan gå på med gasen tidigare i kurvorna eftersom resonsen är mjukare. Nu kan man även ligga på 5an i 60 och ge gas utan att motorn rycker och hostar.
Det var ca 15C och uppehåll när jag provkörde. Vet mao ej hur den beter sig i kyla/värme eller på hög höjd mm.

Ska bli intressant att testa även på R1200an.


Bara det känns bättre, även om stor del möjligtvis är placebo som du säger så känns det iaf bättre.

Var köpte du den ?

/ kalle
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-09-10/22:49

Här: http://www.sol2.be/Performance/ENG/Home/index.html

Jag valde extended version så att tempgivaren kan monteras så att den mäter tempen på luft som ej värmts av motorn.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Pendlarhoj

Inläggav Kalle Olsson » 2012-09-11/08:11

tstadin skrev:Här: http://www.sol2.be/Performance/ENG/Home/index.html

Jag valde extended version så att tempgivaren kan monteras så att den mäter tempen på luft som ej värmts av motorn.

ok, beställer en jag med. Berättar resultat efter jag fått en.
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Re: Pendlarhoj

Inläggav ErLi » 2012-09-11/08:12

Låter intressant. Jag tror på iden, eftersom soppamängden påverkas av lufttemperaturen så verkar det rimligt att man kan lura elektroniken med lämpligt motstånd i en kabel -- billigt hokus-pokus men med en intressant effekt. 8-)

Hur mycket påverkas bensinförbrukningen?
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Pendlarhoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-09-11/08:24

Jag har satt Accelerator Cable i både sambon F650GS Twin -08 och i min egen F800GS -12.

Som sagts tidigare är det ingen dramatisk skillnad, men körbarheten förbättras avsevärt på låga varv. Man får en betydligt mjukare reaktion på gaspådrag, och motorn "storknar" inte alls lika lätt vid lågfartsmanövrer.
I praktiken blir det nästan så, att man kan ligga en växel högre i de flesta lågfarts-situationer.

Bränsleförbrukningen tycks inte påverkas så det är mätbart i praktiken, 650:n drar väl 0,40-0,45 l/mil och 800:an ligger mellan 0,45 och 0,50 beroende på körning - de siffrorna gäller med en person, alla packväskor och fullt semesterbagage, i någorlunda lagliga hastigheter.
Om det drar lite mer soppa med Accelerator Cable, kompenseras det troligen av att man kan ligga en växel högre i många lägen.

Kabeln går bara att köpa från ett ställe: http://www.sol2.be/Performance/ENG/Home/index.html#
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Pendlarhoj

Inläggav Kalle Olsson » 2012-09-11/09:00

Gunnar Elmgren skrev:Jag har satt Accelerator Cable i både sambon F650GS Twin -08 och i min egen F800GS -12.

Som sagts tidigare är det ingen dramatisk skillnad, men körbarheten förbättras avsevärt på låga varv. Man får en betydligt mjukare reaktion på gaspådrag, och motorn "storknar" inte alls lika lätt vid lågfartsmanövrer.
I praktiken blir det nästan så, att man kan ligga en växel högre i de flesta lågfarts-situationer.

Bränsleförbrukningen tycks inte påverkas så det är mätbart i praktiken, 650:n drar väl 0,40-0,45 l/mil och 800:an ligger mellan 0,45 och 0,50 beroende på körning - de siffrorna gäller med en person, alla packväskor och fullt semesterbagage, i någorlunda lagliga hastigheter.
Om det drar lite mer soppa med Accelerator Cable, kompenseras det troligen av att man kan ligga en växel högre i många lägen.

Kabeln går bara att köpa från ett ställe: http://www.sol2.be/Performance/ENG/Home/index.html#


Såg det, han var dock på semseter tills den 21 :(
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Re: Pendlarhoj

Inläggav ErLi » 2012-09-11/11:44

Gunnar Elmgren skrev:...Man får en betydligt mjukare reaktion på gaspådrag, och motorn "storknar" inte alls lika lätt vid lågfartsmanövrer.
I praktiken blir det nästan så, att man kan ligga en växel högre i de flesta lågfarts-situationer.

Bränsleförbrukningen tycks inte påverkas så det är mätbart i praktiken, 650:n drar väl 0,40-0,45 l/mil och 800:an ligger mellan 0,45 och 0,50 beroende på körning - de siffrorna gäller med en person, alla packväskor och fullt semesterbagage, i någorlunda lagliga hastigheter.
Om det drar lite mer soppa med Accelerator Cable, kompenseras det troligen av att man kan ligga en växel högre i många lägen.
...


Tack Gunnar, precis det jag undrade över. Det låter perfekt för att slippa ryckigheten som Dakaren visar vid körning i lågfart.
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Pendlarhoj

Inläggav BoinK » 2012-09-11/19:29

Vad skiljer denna och boosterplug. Är det samma sak men olika tillverkare?

http://www.boosterplug.com/
Användarvisningsbild
BoinK
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-13/17:12

Re: Pendlarhoj

Inläggav Fredrik J » 2012-09-11/20:25

Skiljer i pris, annars samma produkt.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Pendlarhoj

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-09-11/20:36

Ingen aning om vilken verkan BoosterPlug har i "verkliga livet", men det tycks vara exakt samma idé.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Pendlarhoj

Inläggav Thomas Stadin » 2012-10-08/19:37

Projekt grushjulskonvertering har startat.

Begagnade hjul från en G650X-Country (19" fram 17" bak) tillsamanns med drevhub och skivor med ABS-givare inhandlades från skroten. Jag tänker mig att köra på Heidenau K60 Scout men först ska utväxlingen ändras och anpassas för grusväg.
Vilka innerslangar rekommenderas?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Pendlarhoj

Inläggav Konsument » 2012-10-13/20:22

Glöm inte iridiumstiften...
"heavy duty" enduroslangar pallar det mesta du kan tänkas råka ut för.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst