Gunnar Elmgren skrev:Söker Du en fabriksny hoj, eller är det begagnat som gäller? Prisklass? Räcker Dina ben till för en hög hoj, eller behövs låg sitthöjd?
Gunnar Elmgren skrev:En av de smidigare och trevligare hojarna för stadskörning är "doldisen" F650GS Twin, med 800-kubiks tvåcylindrig Rotax-motor (samma som i F800-modellerna, men nedtrimmad till 71 hk). Modellen kom 2008, som ersättare till den encylindriga F650GS som fanns 2000-2007.
Vi har en i familjen (mest min sambo som kör den), den är inne på femte säsongen och den har gått helt felfritt i 3000 mil. Det är väldigt mycket "mer" hoj än den gamla encylindriga, men den är precis lika smidig - och Du bör kunna hitta ett bra exemplar med ganska få mil för 55-60.000 kr. Funkar utmärkt för "snällare" grusbus, särskilt med lite grövre däck.
Är Du ute efter en mer kompetent grushoj, kan F800GS vara aktuell - jag har skaffat en sån nu i år, och den är grym!
F800GS är i grunden samma hoj som F650GS Twin, men med 85 hk, ekerhjul, större/smalare framhjul och längre fjädringsväg med betydligt högre markfrigång.
G650X-maskinerna kan ju vara ett alternativ - de delar motor och en hel del teknik med den äldre encylindriga F650GS, men de är svårare att få tag på och inte lika mångsidiga - plus att "enstånkan" är ganska bråkig jämfört med den tvåcylindriga. G650X fanns bara ett par år, 08-09 i tre utföranden. Den ganska extrema (och höga!) G650 X-challenge som är en grus/endurohoj (inget för stadspendling, alltså), G650 X-moto med "motardstuk", och G650 X-country som är en smidig "nakenhoj" och den i sällskapet som troligen funkar bäst för pendlingsbruk.
Dock är det ganska få G650X som har ABS, det gick inte ens att få på alla modeller/årsmodeller.
Sedan 2010 finns också G650GS, som i allt väsentligt är den "gamla" encylindriga F650GS med moderniserad design på kåpor, lyse och instrumentering. Har sålts i ytterst få exemplar i Sverige, prisskillnaden upp till den tvåcylindriga har varit för liten för att göra den attraktiv. Hittar Du en begagnad till bra pris kan den vara ett bra köp!
Från i år finns G650GS Sertao, ett mer offroad-vänligt utförande - i princip den gamla F650GS Dakar.
En annan bra och smidig hoj är F800R, med lite tuffare framtoning och vassare maskin - samma 800-kubikstwin som i F650GS Twin, men med 85 hk. Fast den är nog inte så kul till grusbus......
CLU skrev:Jag delar inte riktigt Gunnar Elmgrens uppfattning om G 650 XChallenge.
CLU skrev:
När det gäller försäkring betalar jag 3053 kr om året. Är det verkligen dubbelt så dyrt som de andra hojarna?
tstadin skrev:För att få reda på premien gick jag in på IFs hemsida och och klickade mig vidare till MC-förs och sedan in på BMW-fliken. Där går det att få reda på premien mha modellbeteckning. Testa!
Har för mig att min GSA -11 kostar ca 4400kr/år så 8.200 känns lite för mycket för en liten 650
Gunnar Elmgren skrev:tstadin skrev:För att få reda på premien gick jag in på IFs hemsida och och klickade mig vidare till MC-förs och sedan in på BMW-fliken. Där går det att få reda på premien mha modellbeteckning. Testa!
Har för mig att min GSA -11 kostar ca 4400kr/år så 8.200 känns lite för mycket för en liten 650
Du är medveten om att if ger 50% rabatt på den billigaste hojen, om man har flera?
[/url]
tstadin skrev:Ja. IF tillåter också att man har hojen utomhus nattetid på hemmaplan utan att chockhöja premien. Dessutom har de en överlägsen maskinskadeförs samt att man tillåts köra i shorts och sandaler om man av någon anledning skulle vilja göra det.
tstadin skrev:Dessutom har de en överlägsen maskinskadeförs
Gunnar Elmgren skrev:tstadin skrev:Ja. IF tillåter också att man har hojen utomhus nattetid på hemmaplan utan att chockhöja premien. Dessutom har de en överlägsen maskinskadeförs samt att man tillåts köra i shorts och sandaler om man av någon anledning skulle vilja göra det.
Stämmer att if inte har krav på inlåsning nattetid, och inte heller krav på personlig skyddsutrustning.
Maskinskadeföräkringen är likvärdig (6 år/10.000 mil) i BMW märkesförsäkring hos if, och i nya klubbförsäkringen i Svedea - utom att if har 3000 i självrisk mot 1000 kr i klubbförsäkringen.
På vagnskadeförsäkringen är skillnaden i självrisk ännu större - 6.000 kr hos if, 1.500 kr hos Svedea (2.500 för hoj utan ABS).
Har Du kollat vad premien skulle bli med klubbförsäkringen hos Svedea?
skylt skrev:Bra val och grattis!
Bakhjulet har en ryckutjämnare i form av gummibussningar i hjulet bak och jag upplever inga ryck med min. Kolla nästa gång du byter däck så att allt ser ok ut. Med tanke på fjädringsvägen så ska kedjan ha rätt mycket spel...
Andreas
Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2
tstadin skrev:Efter att ha läst om Accelerator Cable så har jag nu beställt en sådan för ca 400:- trots att jag är skeptisk till billiga hokus-pokus-prylar
Jag är iofs med på att hojen verkar gå snålt och vill ha mer bränsle. Ska bli intressant att testa den lilla prylen som lurar insprutningen att fylla förbränningsrummen med mer bränsle vid acc.
Alternativet till Acc.cable är PC-V + mapping vilket kostar ca 7.000:-
Kalle Olsson skrev:tstadin skrev:Efter att ha läst om Accelerator Cable så har jag nu beställt en sådan för ca 400:- trots att jag är skeptisk till billiga hokus-pokus-prylar
Jag är iofs med på att hojen verkar gå snålt och vill ha mer bränsle. Ska bli intressant att testa den lilla prylen som lurar insprutningen att fylla förbränningsrummen med mer bränsle vid acc.
Alternativet till Acc.cable är PC-V + mapping vilket kostar ca 7.000:-
Har alltid undrat om det förbättrar, hör gärna av dig när du har testat !
tstadin skrev:Kalle Olsson skrev:tstadin skrev:Efter att ha läst om Accelerator Cable så har jag nu beställt en sådan för ca 400:- trots att jag är skeptisk till billiga hokus-pokus-prylar
Jag är iofs med på att hojen verkar gå snålt och vill ha mer bränsle. Ska bli intressant att testa den lilla prylen som lurar insprutningen att fylla förbränningsrummen med mer bränsle vid acc.
Alternativet till Acc.cable är PC-V + mapping vilket kostar ca 7.000:-
Har alltid undrat om det förbättrar, hör gärna av dig när du har testat !
Idag låg det två st Accelerator Cables innanför dörren. En för R1200GSA och en för G650X. Skyndade mig att montera och provköra på min G650X.
Om 90% är placeboeffekt så är den ändå att rekommendera. Hojen känns mycket mjukare vid acceleration, nästan som en förgasarhoj nu efter montering. Alla små ryck och tveksamheter verkar vara borta. Motorn blev silkeslen och man kan gå på med gasen tidigare i kurvorna eftersom resonsen är mjukare. Nu kan man även ligga på 5an i 60 och ge gas utan att motorn rycker och hostar.
Det var ca 15C och uppehåll när jag provkörde. Vet mao ej hur den beter sig i kyla/värme eller på hög höjd mm.
Ska bli intressant att testa även på R1200an.
tstadin skrev:Här: http://www.sol2.be/Performance/ENG/Home/index.html
Jag valde extended version så att tempgivaren kan monteras så att den mäter tempen på luft som ej värmts av motorn.
Gunnar Elmgren skrev:Jag har satt Accelerator Cable i både sambon F650GS Twin -08 och i min egen F800GS -12.
Som sagts tidigare är det ingen dramatisk skillnad, men körbarheten förbättras avsevärt på låga varv. Man får en betydligt mjukare reaktion på gaspådrag, och motorn "storknar" inte alls lika lätt vid lågfartsmanövrer.
I praktiken blir det nästan så, att man kan ligga en växel högre i de flesta lågfarts-situationer.
Bränsleförbrukningen tycks inte påverkas så det är mätbart i praktiken, 650:n drar väl 0,40-0,45 l/mil och 800:an ligger mellan 0,45 och 0,50 beroende på körning - de siffrorna gäller med en person, alla packväskor och fullt semesterbagage, i någorlunda lagliga hastigheter.
Om det drar lite mer soppa med Accelerator Cable, kompenseras det troligen av att man kan ligga en växel högre i många lägen.
Kabeln går bara att köpa från ett ställe: http://www.sol2.be/Performance/ENG/Home/index.html#
Gunnar Elmgren skrev:...Man får en betydligt mjukare reaktion på gaspådrag, och motorn "storknar" inte alls lika lätt vid lågfartsmanövrer.
I praktiken blir det nästan så, att man kan ligga en växel högre i de flesta lågfarts-situationer.
Bränsleförbrukningen tycks inte påverkas så det är mätbart i praktiken, 650:n drar väl 0,40-0,45 l/mil och 800:an ligger mellan 0,45 och 0,50 beroende på körning - de siffrorna gäller med en person, alla packväskor och fullt semesterbagage, i någorlunda lagliga hastigheter.
Om det drar lite mer soppa med Accelerator Cable, kompenseras det troligen av att man kan ligga en växel högre i många lägen.
...
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst