Jag skall byta motor på min BMW F650GS årsmodell 2000.
För att lossa motorn från övre delen av ramen, så skall man göra följande:
Remove screws securing cylinder head to frame. Use pin wrench, BMWNo. 11 6 661, to slacken the locknut.
Då är min fråga, hur lossar man "lås bulten" utan att behöva köpa det dyra BMW original verktyget, någon som har något tipps?
När jag skall montera fast den nya motorn, så står det följande:
Cylinder head to frame adjusting sleeve zero play max. 5 Nm. Vad menas med detta?
Vidare står det:
Cylinder head to frame locknut 100 Nm. Om jag ej har BMW originalverktyget, hur drar jag då fast motorn med 100 Nm.
PS. Jag har provat att lossa "lås bulten" med en 32mm fast nyckel (på fel sida av bulten) mellan ramen och cylindern, är det ok att göra så, och hur drar jag i så fall fast den igen med moment 100Nm, med en fast nyckel...
Hur fungerar igentligen denna "låsbult", är det en bult som är gängad i ramen och som låses med en mutter inne i ramen?
PS. När skall man byta lyft och bensin fitren på denna mc?
Om ni är osäkra på vad jag menar för "locknut" så bifogas två bilder enligt nedan: