F650GS "slacken the locknut" Någon som har kunskap om detta?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650GS "slacken the locknut" Någon som har kunskap om detta?

Inläggav Ricard Hult » 2012-09-06/15:16

Jag skall byta motor på min BMW F650GS årsmodell 2000.

För att lossa motorn från övre delen av ramen, så skall man göra följande:
Remove screws securing cylinder head to frame. Use pin wrench, BMWNo. 11 6 661, to slacken the locknut.

Då är min fråga, hur lossar man "lås bulten" utan att behöva köpa det dyra BMW original verktyget, någon som har något tipps?

När jag skall montera fast den nya motorn, så står det följande:
Cylinder head to frame adjusting sleeve zero play max. 5 Nm. Vad menas med detta?

Vidare står det:
Cylinder head to frame locknut 100 Nm. Om jag ej har BMW originalverktyget, hur drar jag då fast motorn med 100 Nm.

PS. Jag har provat att lossa "lås bulten" med en 32mm fast nyckel (på fel sida av bulten) mellan ramen och cylindern, är det ok att göra så, och hur drar jag i så fall fast den igen med moment 100Nm, med en fast nyckel...

Hur fungerar igentligen denna "låsbult", är det en bult som är gängad i ramen och som låses med en mutter inne i ramen?

PS. När skall man byta lyft och bensin fitren på denna mc?

Om ni är osäkra på vad jag menar för "locknut" så bifogas två bilder enligt nedan:
Bilagor
frame locknut 2.jpg
BMW Verktyget.
frame locknut.jpg
Lås bulten som håller fast motorn i ramen (bilden föreställer en Dakar, men det är samma princip som på min mc).
Senast redigerad av Ricard Hult 2012-09-08/10:27, redigerad totalt 1 gång.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

F650GS "slacken the locknut"... Någon som vet hur man gör???

Inläggav Kalle Olsson » 2012-09-06/17:23

Satt och kollade lite på min egna 650 gs-02a, var inte klokare. Vete sjutton vad för nyckel man kan använda utöver bmw:s orginal.

Vart fick du tag på motorn föresten? Kul att veta :)

Tråkigt att man inte kunde var till hjälp, men är säker att det finns någon annan här som sitter på kunskapen.
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Re: F650GS "slacken the locknut" Någon som har kunskap om detta?

Inläggav Ricard Hult » 2012-09-08/10:33

Tack för din kommentar Kalle!
Motor köpte jag på bilskroten i Örebro, en 2500 milare från en Dakar 2002 för 6000:-

Men kom igen nu alla vänner på detta forum, Är det verkligen ingen som har kunskap om detta med bulten?
Tacksam för alla förslag och tipps! :?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: F650GS "slacken the locknut" Någon som har kunskap om detta?

Inläggav Thomas Stadin » 2012-09-08/10:40

Ricard Hult skrev:Tack för din kommentar Kalle!
Motor köpte jag på bilskroten i Örebro, en 2500 milare från en Dakar 2002 för 6000:-

Men kom igen nu alla vänner på detta forum, Är det verkligen ingen som har kunskap om detta med bulten?
Tacksam för alla förslag och tipps! :?


Åk till Biltema och köp en vanlig sexkanthylsa av passande storlek. Ta sedan fram vinkelslip och fil och baerbeta hylsan tills den passar. Den fungerar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: F650GS "slacken the locknut" Någon som har kunskap om detta?

Inläggav Ricard Hult » 2012-09-08/22:48

Tack för tippset "tstadin", jag skall prova det!

När man sedan skall montera tillbaka motorn, så står det:
Cylinder head to frame adjusting sleeve zero play max 5 Nm.

Vad menas med detta???

Betyder det att man skall bara dra (bulten med 18mm i diameter, och med sexkantskalle för fastnyckel 32mm) med 5Nm (det är väll i princip bara finger hårt), men att man skall dra låsmuttern sedan med hela 100Nm?

Är det rätt uppfattat?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst