Avbrott

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Avbrott

Inläggav Torsten Partell » 2012-10-09/15:38

Hej.
Kärestan köpte hoj för två år sedan, en F650CS från 2003. Övningskörde och tog körkort i juni.

I mitten av september gick utgående axeln av!!! Under normal körning. Konstigt tyckte vi.

Bilden visar axelbrottet. Någon som kan gissa något om orsaker?

/Torsten
Bilagor
P1100095.jpg
Användarvisningsbild
Torsten Partell
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-04-01/18:08

Re: Avbrott

Inläggav Håkan » 2012-10-09/16:34

Hej.
Jag har hört talas om minst en till F650 med samma typ av brott på utgående axeln.
Orsaker?
Min första tanke var för spänd kedja, se kom jag på att CS´n har rem. Kan det vara för spänd rem? :?:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avbrott

Inläggav Torsten Partell » 2012-10-09/20:23

Tack för svar!

Utmattningsbrott ... efter omväxlande drag och tryckspänning ... låter väl som att det skulle kunna hända med för hårt spänd rem ...

Men jag är varken metallkunnig eller mekaniker :-)

Lite mer info, hojen har nu gått ca 3000 mil. Ny rem monterades av MC-verkstad vid 2300 mil efter att den gamla gick av under normal körning. Efter haveriet undersöktes hojen av annan auktoriserad BMW-verkstad där man efter samråd mekanikerna emellan försäkrade oss att om remmen varit för hårt spänd skulle lagret ha tagit stryk och havererat innan axeln går av.

Men vem kan veta?

Vi hoppas på fler förslag och argument från forumkunskapen!

Kan det vara värt att försöka hitta en metallspecialist för att undersöka brottet?

/Torsten
Användarvisningsbild
Torsten Partell
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-04-01/18:08

Re: Avbrott

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-09/20:51

Om den gamla remmen gått av, finns det ju en möjlighet att axeln fick sig en smäll och kröktes lite i samband med det. Med en kastande utgående axel ligger inte utmattningsbrottet långt borta....
Fast det är bara teorier, det är nog närmast omöjligt att leda i bevis i det här läget.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Avbrott

Inläggav Thomas Stadin » 2012-10-09/21:37

Syns det någon typ av åverkan på remmen eller bakre remskivan?

Det skulle ju kunna vara så att en sten kommit in mellan remmen och någon av remskivorna och krökt din axel. Detta är enbart gissningar men så mycket närmare kommer du nog inte om du inte hittar några bevis på övriga delar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Avbrott

Inläggav Torsten Partell » 2012-10-10/18:31

Tack för fler förslag, och visst det kan förstås inte bli mer än gissningar utan närmare undersökning.

Jag lade ut tråden mest för att se om det kan finnas förklaringar utöver materialfel vid tillverkningen.

Man skulle också kunna spekulera kring krökningsradier i svarvade hörn och annat kul men då hamnar man i att tro att man skulle vara en bättre ingenjör än den som gjorde konstruktionen. Det kan kanske vara sant men är meningslöst, axlarna sitter där i alla motorer och nästan alla har inte gått av ... ännu. :-o

Med era kommentarer i åtanke får vi ta en funderare på om vi ska försöka få något bidrag till reparationen från BMW eller firman som bytte rem.

Tack så länge! /T
Användarvisningsbild
Torsten Partell
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-04-01/18:08


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst