Svårstartad G650X när det är kallt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Anders Kangemo » 2012-12-09/21:23

Hej,

Har varit ute idag på en tur på någon timme eller så. Ca 8 - 10 grader kallt. Stannde till vid ett tillfälle i ca 5 -10 minuter och när jag skulle åka iväg ville den inte starta. Fick hålla på en bra stund tills den helt plötsligt hoppade igång och gick hur bra som helst igen. Någon som vet vad det kan bero på?
Senast redigerad av Anders Kangemo 2012-12-28/22:23, redigerad totalt 2 gånger.
//Anders
BMW R1200 GS -13
Anders Kangemo
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-12-09/22:57

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-12-09/21:39

Dom där enstånkorna kan vara lite tjuriga efter att ha varit avstängda en kort stund, alldeles oavsett utetemperatur. Känsliga för tändstift - Denso Iridium brukar förbättra både startvillighet och gasrespons/motorgång på låga varv.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Magnus Jinstrand » 2012-12-09/21:46

Hade precis samma problem med min ibland, ingenting hjälpte mer är att vänta 5-10 min och så startade den direkt igen.

Gunnar var inne på att den inte stängde insprutningen ordentligt när man stängde av den utan att lite bensin läckte in i cylindern så att den blev sur, efter en stund hade den dock dunstat bort (eftersom den var varm) och den startade direkt igen.

Jag testade med insprutningsrengöring (inte Biltemas utan en riktig) och iridium-stift (dubbla), jag tror det hjälpte, men jag bytte innan jag hade haft den så länge efter det.

Kommer inte just nu ihåg om det var STP, Redline Oils eller Motuls, men jag skall leta.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Thomas Stadin » 2012-12-13/21:50

Anders Kangemo skrev:Hej,

Har varit ute idag på en tur på någon timme eller så. Ca 8 - 10 grader kallt. Stannde till vid ett tillfälle i ca 5 -10 minuter och när jag skulle åka iväg ville den inte starta. Fick hålla på en bra stund tills den helt plötsligt hoppade igång och gick hur bra som helst igen. Någon som vet vad det kan bero på?

//Anders


Har även hänt min 2 ggr vid tankstopp men ej vid kyla.
Båda gångerna har jag slarvat och inte varit distinkt på startknappen utan tappat knappen innan den startat ordentligt.
Jag inbillar mig att det ej inträffar om jag trycker in knappen bestämt och håller den intryckt tills motorn verkligen går för egen maskin.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav tommykn » 2012-12-15/00:06

tstadin skrev:Har även hänt min 2 ggr vid tankstopp men ej vid kyla.
Båda gångerna har jag slarvat och inte varit distinkt på startknappen utan tappat knappen innan den startat ordentligt.
Jag inbillar mig att det ej inträffar om jag trycker in knappen bestämt och håller den intryckt tills motorn verkligen går för egen maskin.


Denna procedur låter misstänkt lik den BMW rekommenderade för tidiga F650GS med startproblem och ojämn gång. Har du uppdaterad programvara i hojen?
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-12-15/10:54

tommykn skrev:
tstadin skrev:Har även hänt min 2 ggr vid tankstopp men ej vid kyla.
Båda gångerna har jag slarvat och inte varit distinkt på startknappen utan tappat knappen innan den startat ordentligt.
Jag inbillar mig att det ej inträffar om jag trycker in knappen bestämt och håller den intryckt tills motorn verkligen går för egen maskin.


Denna procedur låter misstänkt lik den BMW rekommenderade för tidiga F650GS med startproblem och ojämn gång. Har du uppdaterad programvara i hojen?

Kom just att tänka på, att 1-cylindriga F650GS, och sannolikt också G650-hojarna eftersom de "ärvt" både motor och elektronik från den, har en "konstruktionsbetingad egenhet" som kan orsaka startproblem. Har i grunden inget med trådskaparens startproblem att göra, men kan ge liknande symptom.
Det har att göra med, att motorns stryrelektronik är av det enklare slaget, och saknar minnesfunktion. Bl a behöver den kalibrera givaren för gasspjällets läge vid varje motorstart, så att den "vet" hur stort gaspådraget är och kan skicka in rätt mängd bränsle. Kalibreringen görs då man trycker på startknappen, och förutsätter att man inte rör gasen - spjället ska vara i "tomgångsläge". I instruktionsboken står att man inte får röra gasen vid start, men det står inte varför.......
Följden av att starta med gaspådrag blir dels, att blandningen blir för mager och motorn därför blir svårartad, dels att tomgången försvinner. Många (inklusive jag själv) har väl något slags reflex, att dra på lite gas om motorn inte startar på en gång - "nedsurade" förgasarmotorer brukar behöva det för att starta. Att göra så på 650-stånkan är alltså inte så bra.......
Kan tänka mig, att det kan bli liknande problem om första startförsöket är så kort att kalibreringen av tomgången inte hinner bli klar - slår man då inte av och på tändningen innan nästa startförsök, görs ingen ny kalibrering.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Anders Kangemo » 2012-12-15/11:12

Igår gick det lite längre med mina startproblem. Har precis installerat värmehandtag. På väg till jobbet (ca 1,5 mil) gick allt som det skall med värmehandtag på.
Men när jag skulle hem blev det en annan historia... ganska köigt i början med en del stillastående i köer m.m. Påslagna värmehandtag. Efter en stund började tomgången bli dålig.. som ledde till att motorn stannade. Gick att få igång igen ett gäng gånger. Sista gången stängde jag av tändningen och efter det var det helt omöjligt att få igång hojen:(
Efter ett antal startförsök och ett visst vridande på gasen (som Gunnar nämnde att man INTE skall göra) dör batteriet. Så nu är det bara att gå med hojen. Kul!
Kom fram till en däckverkstad som hjälpte mig med start hjälp och efter det höll jag hög tomgång vid kö och rödljus och kom till sist hem.
Nu börjar jag undrar om batteriet (som jag förövrigt laddat dagarna innan) är dåligt och i kombination med kö (lågt varv) och värmehandtag inte är så lyckat. Sen vet jag inte om jag måste ha lite k-sprit i soppan också om det har någon påverkar. Har tittat lite på att byta tändstift som nämns i denna tråd.

//Anders
//Anders
BMW R1200 GS -13
Anders Kangemo
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-12-09/22:57

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-12-15/12:10

Kör Du på vanlig 95 oktanig bensin, lär väl K-sprit inte behövas? Den soppan innehåller ju 5 - 10 % etanol, vilket borde eliminera problem med kondenserande fukt/isbildning i bränslesystemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-12-15/13:53

Anders Kangemo skrev:Men när jag skulle hem blev det en annan historia... ganska köigt i början med en del stillastående i köer m.m. Påslagna värmehandtag. Efter en stund började tomgången bli dålig.. som ledde till att motorn stannade. Gick att få igång igen ett gäng gånger. Sista gången stängde jag av tändningen och efter det var det helt omöjligt att få igång hojen:(

Det låter rimligt, att laddningen inte riktigt räcker till i sådana lägen.
Minns jag rätt, är generatorn i Rotax-stånkan på 400W, men så mycket ger den knappast vid tomgång.
Bara belysningen drar bortåt 100W, bränslepumpen lika mycket till och ovanpå det Dina värmehandtag - det kan lätt bli så, att batteriet laddas ur en aning vid tomgångskörning. Är batteriet då inte i toppskick och väl laddat, kan det hända att spänningen sjunker så pass att motorn stannar på tomgång.
Det borde också gå att se ganska tydligt, att halvljuset blir svagare.
Att detta skulle ha samband med Dina "varmstartsproblem" är däremot mer tveksamt - visst kan ett svagt batteri orsaka t ex svagare gnista på tändstiften, men det borde rimligen ge startproblem även vid kall motor.
Batteriets kondition är inte helt lätt att ta reda på, men är det äldre än 3-4 år har det garanterat tappat en hel del kapacitet. Du kan prova att ladda det fullt, vänta någon timme och sedan mäta spänningen - dels obelastat, dels med rejäl belastning (dvs medan Du kör runt startmotorn). Är det ett Gel-batteri (originalbatteriet är säkert ett sådant) bör det hålla 12,8-12,9 Volt obelastat någon timme efter avslutad laddning, om det är friskt.
Med full belastning (=startmotorn) ska ett friskt batteri ge minst 10,5 V, gärna upp mot 11 V.
Ett AGM-batteri ska ligga aningen lägre.
Om Du konstaterar att batteriet behöver bytas, blir rådet att köpa det bästa som finns att få tag på - i vinterkyla är det värt varenda krona. Ett utmärkt alternativ är Hawker Odyssey, som är s.k. "renblybatterier" av AGM-typ (Absorbtional Glass Mat, dvs elektrolyten är absorberad av glasfiberväv mellan blyplattorna). Inte dyrare än BMW original, men ljusår bättre - särskilt i kyla.
Ett annat intressant alternativ är ett Litium-Jonbatteri, som är avsevärt lättare än ett blybatteri, ger högre startström med bättre spänning, har lite högre kapacitet med samma yttermått, är snabba att ladda samt tål att stå utan underhållsladdning.
Jag har själv ett Shorai i en av hojarna (F650GS Twin) och det märks att det är "piggare" än blybatteriet av Gel-typ som sitter min F800GS. Shorai säljs av bl a NF Racing - lite dyrare, men det verkar vara värt pengarna (har haft det sedan i våras). Ska helst ha en speciell laddare, som dock inte är särskilt dyr.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Thomas Stadin » 2012-12-16/15:49

Om du trycker några gånger på "Mode-knappen" bredvid displayen så kan du få displayen att visa aktuell spänning. Visar den alltid över ca 13V under drift så borde du få i tillräckligt med laddning i batteriet. Jag har köpt värmehandtag men ej kopplat in dem på min G650X ännu och kan därför inte dela med mig av några egna erfarenheter ännu.
På andra hojar brukar försöka att komma ihåg att stänga av värmehandtagen då jag har några minuter kvar till destinationen. På så sätt säkerställer jag att jag inte ställer hojen med ett mer eller mindre urladdat batteri.

Jag var inne på att köpa ett litet och lätt Li-Ionbatteri men fick rekommendationen att undvika sådana på vinterhojen. De ska tyvärr tydligen vara helkass i minusgrader.

Vad för slags motorolja kör du i din G650X under vintern?
I min finns just nu någon Spectro halvsyntet som verkstaden hällt i. Det går inte att få igång hojen vid -10C eller kallare med den oljan. Motorn går runt och hojen tänder men den orkar inte starta.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Thomas Stadin » 2012-12-16/15:52

tommykn skrev:
tstadin skrev:Har även hänt min 2 ggr vid tankstopp men ej vid kyla.
Båda gångerna har jag slarvat och inte varit distinkt på startknappen utan tappat knappen innan den startat ordentligt.
Jag inbillar mig att det ej inträffar om jag trycker in knappen bestämt och håller den intryckt tills motorn verkligen går för egen maskin.


Denna procedur låter misstänkt lik den BMW rekommenderade för tidiga F650GS med startproblem och ojämn gång. Har du uppdaterad programvara i hojen?



Vet ej, men den är servad tidigare under våren.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Thomas Stadin » 2012-12-16/15:56

Gunnar Elmgren skrev:Kan tänka mig, att det kan bli liknande problem om första startförsöket är så kort att kalibreringen av tomgången inte hinner bli klar - slår man då inte av och på tändningen innan nästa startförsök, görs ingen ny kalibrering.


Bra tips!. Om man "tappar" startknappen så kan det vara värt att prova att bryta tändningen innan man försöker på nytt. Det ska jag försöka att hålla i minnet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-12-16/16:07

tstadin skrev:Jag var inne på att köpa ett litet och lätt Li-Ionbatteri men fick rekommendationen att undvika sådana på vinterhojen. De ska tyvärr tydligen vara helkass i minusgrader.

Ja och nej. Li-ionbatterer tappar rejält med strömkapacitet när de är kalla, men å andra sidan värms de upp ganska snabbt av att belastas.

Saxat ur Shorais "FAQ" om deras batterier i sträng kyla:
Q. I hear that lithium crank poorly when it gets cold, is that right?
A.Lithium do increase in resistance more as temperature drops, compared to lead-acid. However, they also react to cranking under cold conditions in a much better way. Lead-acid will increase resistance on each subsequent cranking attempt, until it won’t turn over. If your LFX fails to start the engine on first crank, that first crank has warmed the battery, and the second attempt will be much stronger, and so on until you get a good start.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Anders Kangemo » 2012-12-17/18:30

Hej,

Jag brukar kör på Castrol Power1 10w-40 men hade den inne på service för någon månad sedan och då blev det 15w-50.
Nu har jag skaffat ett nytt batteri. Det blev ett Shorai med laddare.

Någon som vet vilken hylsa det skall vara till tändstiften? har provat med 16 men den passar inte.

//Anders
//Anders
BMW R1200 GS -13
Anders Kangemo
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-12-09/22:57

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Dennis Johansson » 2012-12-23/03:47

Nu har jag också beställt ett sådant batteri och laddare till min DRZ 400S
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Anders Kangemo » 2012-12-28/22:11

Nu sitter nytt Shorai LFX batteri samt nya Iridium stift i hojen. Nu får vi se om det funkar bättre......

//Anders
//Anders
BMW R1200 GS -13
Anders Kangemo
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-12-09/22:57

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-12-28/22:15

Anders Kangemo skrev:Nu sitter nytt Shorai LFX batteri samt nya Iridium stift i hojen. Nu får vi se om det funkar bättre......

//Anders

Ska bli spännande att få rapport! Håller tummarna.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Sv: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav skylt » 2013-03-03/21:45

Samma problem här att min G650x moto inte vill starta igen efter ett kort stopp i kallt väder, det har hänt två gånger under vintern och nu senast tog batteriet slut under de många försöken och jag fick gå hem med hojen (tur att den är lätt med lågt rullmotstånd)

F650.com gissar som här på batteriproblem, skit i insug/spjäll eller fel på diverse givare tomgång och temperatur.

Har ni några tips på i vilken ordning felsökningen ska göras - för att minimera kostnader och nya problem - jag vill våga själv åka långt ut i ingenstans i vår!


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Anders Kangemo » 2013-03-07/06:41

Hej,
Jag har varit i kontakt med BMW och fått veta att det är ett känt problem med att den är svårstartad kall som varm. Jag har satt i nytt batteri, se tidigare inlägg i denna tråd, vilket borde utesluta dåligt batteri. Ibland kan jag få hålla på länge men tillslut kommer den igång.
Fick ett tipps av BMW att slå på tändningen och ge full gas i ca 3 sekunder och sen släppa för att på så sätt "nolla" insprutningen.

// Anders
//Anders
BMW R1200 GS -13
Anders Kangemo
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-12-09/22:57

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-07/08:33

Anders Kangemo skrev:Fick ett tipps av BMW att slå på tändningen och ge full gas i ca 3 sekunder och sen släppa för att på så sätt "nolla" insprutningen.
Det rådet tyder tyvärr på okunnighet hos den Du fick det av. Det är ett råd som gäller för de flesta någorlunda moderna BMW-hojar med insprutning, utom just de encylindriga 650-maskinerna.
På Din hoj kalibreras tomgångsläget varje gång startmotorn går, och det är därför ytterst viktigt att inte röra gasen då man trycker på startknappen (det står i instruktionsboken att man inte ska röra gasen, men förklaras inte varför).
Gasar Du medan Du kör startmotorn, kommer styrelektroniken att anta att gasspjället är i tomgångsposition. När motor sedan startar, får motorn dels för mager bränsleblandning vid gaspådrag, dels "försvinner" tomgången och motorn dör då gasen släpps. Elektroniken "tappar minnet" så fort tändningen slås av.

På de flesta andra BMW sker kalibreringen på det sätt Du beskrivit - tändning på, gasen sakta upp till max och tillbaka två gånger - denna kalibrering försvinner inte då tändningen stängs av. Men det gäller alltså inte Din G650X!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Anders Kangemo » 2013-03-16/13:31

Hej,

I min instruktionsbok 08.2006, 1:a upplagan står det följande på sidan 47, under Start av motor:

"Vid mycket låga temperaturer kan det vara nödvändigt att vrida på gashandtaget vid start. Vid
"yttertemperaturer under 0 C ska du hålla in kopplingen när du kopplat till tändningen. "

Vidare står det under samma rubrik:

"Så länge varningslampan för kylvätsketemperaturen lyser, ställs tomgångsventilen i rätt läge. Avvakta detta för
"att undvika problem vid körning."

// Anders
//Anders
BMW R1200 GS -13
Anders Kangemo
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-12-09/22:57

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Thomas Stadin » 2013-03-16/15:10

Anders Kangemo skrev:Hej,

I min instruktionsbok 08.2006, 1:a upplagan står det följande på sidan 47, under Start av motor:

"Vid mycket låga temperaturer kan det vara nödvändigt att vrida på gashandtaget vid start. Vid
"yttertemperaturer under 0 C ska du hålla in kopplingen när du kopplat till tändningen. "

Vidare står det under samma rubrik:

"Så länge varningslampan för kylvätsketemperaturen lyser, ställs tomgångsventilen i rätt läge. Avvakta detta för
"att undvika problem vid körning."

// Anders


Samma info finns även i ver 10.2006 1:a upplagan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Anders Kangemo » 2013-03-30/10:29

Hej,

Har nu provat ett par gånger att när den inte vill starta så ger jag lätt gas när jag kör startmotorn och då går den igång direkt.

//Anders
//Anders
BMW R1200 GS -13
Anders Kangemo
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-12-09/22:57

Re: Svårstartad G650X när det är kallt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-30/11:10

Anders Kangemo skrev:Har nu provat ett par gånger att när den inte vill starta så ger jag lätt gas när jag kör startmotorn och då går den igång direkt.

Kanon med feedback, Anders! Och skönt att Du är av med problemet, framför allt.

(Detta innebär, att det faktiskt fungerar annorlunda på G650X än på de äldre F650-maskinerna med i stort sett samma motor - för dessa står det uttryckligen i instruktionsboken, att man inte får röra gasen vid start.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst