Anders Kangemo skrev:Hej,
Har varit ute idag på en tur på någon timme eller så. Ca 8 - 10 grader kallt. Stannde till vid ett tillfälle i ca 5 -10 minuter och när jag skulle åka iväg ville den inte starta. Fick hålla på en bra stund tills den helt plötsligt hoppade igång och gick hur bra som helst igen. Någon som vet vad det kan bero på?
//Anders
tstadin skrev:Har även hänt min 2 ggr vid tankstopp men ej vid kyla.
Båda gångerna har jag slarvat och inte varit distinkt på startknappen utan tappat knappen innan den startat ordentligt.
Jag inbillar mig att det ej inträffar om jag trycker in knappen bestämt och håller den intryckt tills motorn verkligen går för egen maskin.
tommykn skrev:tstadin skrev:Har även hänt min 2 ggr vid tankstopp men ej vid kyla.
Båda gångerna har jag slarvat och inte varit distinkt på startknappen utan tappat knappen innan den startat ordentligt.
Jag inbillar mig att det ej inträffar om jag trycker in knappen bestämt och håller den intryckt tills motorn verkligen går för egen maskin.
Denna procedur låter misstänkt lik den BMW rekommenderade för tidiga F650GS med startproblem och ojämn gång. Har du uppdaterad programvara i hojen?
Anders Kangemo skrev:Men när jag skulle hem blev det en annan historia... ganska köigt i början med en del stillastående i köer m.m. Påslagna värmehandtag. Efter en stund började tomgången bli dålig.. som ledde till att motorn stannade. Gick att få igång igen ett gäng gånger. Sista gången stängde jag av tändningen och efter det var det helt omöjligt att få igång hojen:(
tommykn skrev:tstadin skrev:Har även hänt min 2 ggr vid tankstopp men ej vid kyla.
Båda gångerna har jag slarvat och inte varit distinkt på startknappen utan tappat knappen innan den startat ordentligt.
Jag inbillar mig att det ej inträffar om jag trycker in knappen bestämt och håller den intryckt tills motorn verkligen går för egen maskin.
Denna procedur låter misstänkt lik den BMW rekommenderade för tidiga F650GS med startproblem och ojämn gång. Har du uppdaterad programvara i hojen?
Gunnar Elmgren skrev:Kan tänka mig, att det kan bli liknande problem om första startförsöket är så kort att kalibreringen av tomgången inte hinner bli klar - slår man då inte av och på tändningen innan nästa startförsök, görs ingen ny kalibrering.
tstadin skrev:Jag var inne på att köpa ett litet och lätt Li-Ionbatteri men fick rekommendationen att undvika sådana på vinterhojen. De ska tyvärr tydligen vara helkass i minusgrader.
Anders Kangemo skrev:Nu sitter nytt Shorai LFX batteri samt nya Iridium stift i hojen. Nu får vi se om det funkar bättre......
//Anders
Det rådet tyder tyvärr på okunnighet hos den Du fick det av. Det är ett råd som gäller för de flesta någorlunda moderna BMW-hojar med insprutning, utom just de encylindriga 650-maskinerna.Anders Kangemo skrev:Fick ett tipps av BMW att slå på tändningen och ge full gas i ca 3 sekunder och sen släppa för att på så sätt "nolla" insprutningen.
Anders Kangemo skrev:Hej,
I min instruktionsbok 08.2006, 1:a upplagan står det följande på sidan 47, under Start av motor:
"Vid mycket låga temperaturer kan det vara nödvändigt att vrida på gashandtaget vid start. Vid
"yttertemperaturer under 0 C ska du hålla in kopplingen när du kopplat till tändningen. "
Vidare står det under samma rubrik:
"Så länge varningslampan för kylvätsketemperaturen lyser, ställs tomgångsventilen i rätt läge. Avvakta detta för
"att undvika problem vid körning."
// Anders
Anders Kangemo skrev:Har nu provat ett par gånger att när den inte vill starta så ger jag lätt gas när jag kör startmotorn och då går den igång direkt.
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst