Gummibälg på F650GS Dakar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Gummibälg på F650GS Dakar

Inläggav Allbert » 2013-04-29/00:32

Tjena!

Så då var man där igen... Efter 27år utan att ha kört hoj så var det dags igen. Dessförinnan körde man närmare 10 säsonger och någon säsong var det då även året runt. En torsdag i höstas googlade jag in och kollade hojar och det hade visst hänt lite under denna tid. 4 dar senare stod hojen i garaget, det hade jag inte haft en tanke på 5 dagar innan men så blev det. Det mest anmärkningsvärda var att det mesta satt där... jag hade oerhörd respekt när jag klev upp för provkörning efter så lång tid men det var märkligt att det funkade så "lätt". Nåväl, 5km provtur skapar inte speciellt mycket respekt, det krävs en del övning innan man blir varm men nu efter 3-400mil så klarar man förhoppningsvis de mest uppenbara fällorna i trafiken. Fullärd blir man ju aldrig. Kul är det ändå, så kul att man inte bangar för att köra när det är ner mot -10°C. Det är dock trevligare när det är över +10.

Nog med betraktelse, rubriken ovan syftar på något annat och när jag efter ivrigt sökande inte hittade hur man skulle göra så fick man göra det själv. En del påstår att packboxarna/framgaffeln på denna hoj slits "onödigt" fort och för att råda bot på detta så satte jag på gummibälgar (motorworks.co.uk) i samband med bytet av packboxar. Packboxbyte finns beskrivet på bl a f650.com men inte gummibälgar eftersom de inte verkar passa med det befintliga staget som håller ihop framgaffeln. För att inte påverka stabiliteten på framgaffeln skaffade jag en 8mm aluminiumstång (metallservice.se) med samma bredd som den befintliga staget. Jag funderade en del på hållf men kom fram till att den stång jag valde bör vara minst lika kraftig som befintliga staget. Har någon synpunkter så hojta gärna så får man väl gå upp en dimension eller två. På bilderna som följer monterades även framskärm men montaget är likadant oavsett skärm eller ej. Tror att bilderna är självförklarande... Den första bilden visar varför det inte går att behålla det gamla staget.

/A
Bilagor
IMG_0284.jpg
IMG_0285.jpg
IMG_0286.jpg
IMG_0287.jpg
IMG_0291.jpg
Allbert
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-01-13/19:22

Re: Gummibälg på F650GS Dakar

Inläggav Allbert » 2013-04-29/00:35

Åsså lite hammarlack...
Bilagor
IMG_0293.jpg
Allbert
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-01-13/19:22


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst