Kylarskada f650 GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kylarskada f650 GS

Inläggav osicat » 2013-05-24/17:40

Hej.

Har kört en hel del grus med min f650GS 00,a senaste veckorna, ådragit mig lite service som jag jobbar med just nu samt tvättat av älsklingen. Planerar att åka till Gränna med frugan imorgon på GS en, då jag kör ner och handlar upptäcker jag dock en suspekt vätskefläck på främre stänkskärmen då jag stannar utanför ICA. Smakar på den och visst är det kylarvätska. Då det letat sig hela vägen till stänkskärmen måste det vara ett hål under tryck, kollar in och ser en tun fin stråle. Pallar mig hem till garaget och skruvar ner ytterhölje och kåpor.

Syns ingen direkt skada men översta skiktet på kylaren noterar jag från samma punkt två fina strålar som uppenbarar sig när motorn börjar gå varm. För göra det enklare för er experter där ute filmar jag även eländet:

http://www.youtube.com/watch?v=BF1weWY_vl8

Snälla ni, kan någon ställa en kortdiagnos, har visseligen kört massa grus de senaste tiden, ca 100 mil de senaste 3 veckorna, men ser ingen direkt skada på kylaren. Borde inte vara pump eller glapp då det ser ut att komma från cellerna i toppen? Har amatören jag fel?.

Vad kan detta kosta, när kan älsklingen vara i drift igen? Har massa inplanerade resor de kommande månaderna och vill ha den igång så fort som möjligt.

Bor i Ulricehamn så om någon vet en bra kylarverkstad som kan hjälpa? annars är närmaste BMW återförsäljare av MC jag känner till Jönköping.

Skulle jag i så fall kunna snyggåka till verkstaden eller bör jag köra den på trailer?

MVH Patrik Carlenberg
Användarvisningsbild
osicat
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-13/20:09

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav Kalle Olsson » 2013-05-24/19:20

Gör rent och kör med kemisk metall, lagade min kylare med kemisk metall från loctite funkade kanon.

http://m.youtube.com/watch?v=PAYZ7e9iBgw

Här har du ett exempel :)
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-05-25/22:56

I Jönköping finns ingen aukt. BMW-handlare sedan Nybergs lade ner verksamheten för 1 1/2 år sedan - närmaste är i Göteborg (Kenneths MC-service och Bike).

Hålet i kylaren är nog svårt att löda, har för mig cellpaketet är av aluminium.
Däremot borde en bra kylarverkstad kunna byta cellpaketet, gavlarna (av plast) går förhoppningsvis att återanvända.
Ett tips kan annars vara att kolla tyska Ebay på nätet, och på MC-skrotarna här hemma.
Häll för guds skull inte i något "undermedel" i kylsystemet, det sätter närmast garanterat igen någon trång kylvätskepassage.
Möjligen kan det gå att fixa provisoriskt med "knådmassa" eller kemisk metall utifrån, men hur länge det håller vet ingen....

Kylsystemet är väldigt "basic" i sin uppbyggnad - men det gäller att fylla på på rätt ställe, och lufta noga.
Hojta om du är osäker, så kommer jag och hjälper dig!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav osicat » 2013-05-27/20:01

Tack alla för hjälpen, ni är änglar utan vingar.

Jag ska återkomma under veckan med info hur det avlöper.

Jag får hjälp just nu för se om det går att enkelt laga /stänga av den skadan alternativt skaffa en begagnad del och få hjälp att sätta in den. GS sidan på engelska har utmärkta guider för det mesta. Har också börjat skissa på ett hemgjort skydd av perforerad plåt, ser inte meningen med att investera en massa på ett märkes TT skydd på en 13 år gammal GS som snart gått 6k mil. Ska visa dig senare Gunnar vad jag åstadkommer.

Sparar varenda surt förvärvad slant till en GS 800 adventure med massa moj moj tillval på för närvarande.

/Patrik
Användarvisningsbild
osicat
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-13/20:09

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav neutral » 2013-05-27/20:55

En märkeshandlare lagar inget, de byter bara mot nytt, fackmannamässigt du vet. ;) Vill du ha en chans att laga får du leta upp en kylarservicefirma. Kan de inte laga hålet kan de plugga hela den cellen.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav Konsument » 2013-05-27/21:13

Möjligen kan det gå att fixa provisoriskt med "knådmassa" eller kemisk metall utifrån, men hur länge det håller vet ingen....
Tyvärr kan inte jag heller berätta hur länge det håller. Har bara kört i ca 10 år med en sådan lagning utifrån.

Klämde ihop hålet som stenen gjort med en tång, tvättade rent och la på Biltemas metallspackel.

Återkommer om/när lagningen brister.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav Konsument » 2013-05-27/21:49

osicat skrev:Har också börjat skissa på ett hemgjort skydd av perforerad plåt,
Kanske det här kan vara något http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exterior/Grillnat-32103/?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav Kjell » 2013-05-29/22:19

Kolla med någon verkstad som sysslar med Cross och Endurohojar, där är det vanligt med trasiga kylare.
Mc service i Tibro lagade mina kvaddade kylare sed mycket bra resultat.

Kiel.
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav Kjell » 2013-05-29/22:19

Kolla med någon verkstad som sysslar med Cross och Endurohojar, där är det vanligt med trasiga kylare.
Mc service i Tibro lagade mina kvaddade kylare sed mycket bra resultat.

Kiel.
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav osicat » 2013-06-04/20:46

OK

Tack alla för intresse och hjälp. Kan glatt meddela att kylaren är lagad. Kan bara varm rekommendera Kylarfabriken i Jönköping http://www.kylarefabriken.se/

Fick snabb och proffsig hjälp, lyckades laga skadan, fick kylaren på monterad idag och med en ny bakbromscylinder från trollhättan bike ( har för mig att du Gunnar för så sent som en månad sedan frågade om den börjat krångla för mig och jag svarade glatt "nej inga problem än", tja tog inte lång tid innan den börja strula lite och då jag ändå var i farten...) känns hojen otroligt servad och fräsch.

/Patrik
Användarvisningsbild
osicat
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-13/20:09

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-06-04/21:15

Härligt, Patrik!

Om Du känner för en tur på lördag är det bara att Du hör av Dig!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kylarskada f650 GS

Inläggav osicat » 2013-06-04/21:36

Visst vore det kul med en tur på em Lördag om du känner för det. Har suttit i buren när jag ska någon stans nu i över en vecka så vore underbart att börja köra lite hoj :) Kanske någon mer Ulricehamn som är sugen, vi kan ju droppa en post i Ulricehamnstråden.

/Patrik
Användarvisningsbild
osicat
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-13/20:09


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron