Instrument krångel Dakar -05

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Instrument krångel Dakar -05

Inläggav Bessari » 2013-05-31/00:40

Hej!
Lämnade in min BMW GS 650 DAKAR -05 på stor service (2000mil) förra veckan och när jag efter några dagar var ute och njöt av strålande sol slingriga skånevägar började intrumenteringen flippa ut.

1. nollställdes klocka och tripmätare-
2. både hastighets/varvräknare dog och funkade igen samtidigt som allt nollställdes på nytt!.
3. Tanklampan började lysa i samband med nästa nollställning......
4. vid ett tillfälle så hängde sig hastighet/varvräknarnålarna på 110km/5000varv..... detta upprepade sig frekvent under ca 30mils körning, var hos mekanikern som är en bra och schysst kille och kika lite på kablarna mm men som inte trodde att felet hade ngt samband med servicen....han misstänkte databoxen men skulle höra sig för och återkomma....

Någon som känner igen felet?!!
Jag behöver hjälp med att ställa en diagnos så att jag kan få hojen fixad! Har planer på att köra till baltikum i nästa vecka och sen ner till sydeuropa/turkiet och om det vill sig väl hela vägen ner till kurdistan i norra irak! Jag vet att det enklaste vore att lämna in hojen till auk.verkstad men det har jag ej råd med, de pengarna vill jag lägga på resorna!
Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!
tack på förhand
Bessari
Bessari
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-02-17/12:39

Re: Instrument krångel Dakar -05

Inläggav Dennis Johansson » 2013-06-04/00:31

Om du söker lite i forumet, så har det skrivits otaliga inlägg angående problem med elektroniken på stånkorna slutar funka, mc:n stängs av mm.
kort kan jag säga att det går ut på att kabelstammen runt styrhuvudet verkar vara för stramt draget och går sönder där eller i kontakter.

Men då du verkar ha problem med all elektronik samtidigt skulle jag börja med att kolla så batteripolerna sitter fast ordentligt.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Instrument krångel Dakar -05

Inläggav Kovlingen » 2013-06-04/09:46

Glöm inte att kolla jordkablars anslutningar .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Instrument krångel Dakar -05

Inläggav Linusp3 » 2013-06-14/02:16

Jag har samma problem. På baksidan av mitt kombiinstrument sitter en kontakt med en gummihylsa kring. Den kontakten är glapp, och det är det som orsakar att varningslampor, varvräknare, klocka och hastighetsmätare inte fungerar.

Jag har inte fått rätsida på mitt och håller på att byta ut orginalinstrumentet mot annat. Låt mig gärna veta hur det gått för dig!

Mvh Linus
Användarvisningsbild
Linusp3
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2010-04-08/07:50


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst