Sida 1 av 1

Dämpning i framgaffel

InläggPostat: 2013-07-15/16:05
av Torsten Partell
Hej.
Vi bytte gaffelpackningar på vår G650 Xcountry och det var en rätt enkel operation. När vi skulle sätta tillbaka gaffelbenen visade det sig att de har helt olika dämpningskaraktär. Sökning på nätet påstår att det ska vara så, att BMW valt att låta det ena benet hantera kompressionsdämpning och låta det andra ta hand om returdämpningen.

När man jämför utseendet så tycks det som skiljer dem åt vara antal och placering av hål i dämpningscylindern.

Vad finns det för fördelar med att konstruera så här. Borde det inte bli avsevärda krafter som ska föras över via framaxeln mellan gaffelbenen?

Finns andra hojar med olika karaktär i höger och vänster ben?

Mvh Torsten

Re: Dämpning i framgaffel

InläggPostat: 2013-07-15/16:45
av neutral
Det är billigare att tillverka då varje innanmäte blir mindre komplext plus att underbenen inte behöver ha justering för kompression. Tillverkare som valt denna lösning brukar ibland nämna att det är bättre att separera dämpningen när rörelseriktningen byts så blir det ingen fördröjning på funktionen men i verkliga livet är det sämre då man alltid vill ha maximal kolvarea för dämpningen och här får man då bara hälften. Ingen toppgaffel har detta system.

Tänk på att det är fjädrarna som tar upp kraften och de har du i båda benen, kompression och retur dämpar bara rörelsen i respektive riktning. Det är alltså helt ok att ha det på det här viset till skillnad från Aprilia som på 90-talet testade att ha fjäder i ena benet och dämpning (kompression/retur) i andra, det blev inte så bra.

Re: Dämpning i framgaffel

InläggPostat: 2013-07-16/21:33
av Torsten Partell
Tack för informativt svar! Dämpardelarna är som du säger enkla i utförandet.

När det gäller kraftupptagningen tänkte jag på krafterna som uppstår vid fjädringsrörelser. Jag tänker mig ytterligheten att all kompressionsdämpning finns i ena benet och en kraftig kompression som t ex uppstår när man kör ned i ett större potthål i hög fart. När kompressionsrörelsen har sin högsta hastighet kommer det att innebära att hela lasten momentant kommer att bäras av det ena benet. Med riktigt snabb kompression kan man nog räkna med att den dynamiska lasten momentant överstiger hojens vikt med bred marginal vilket borde ge ett rätt kraftigt vridmoment som ska tas upp av klämmorna runt hjulaxeln.

Eller det kanske inte blir så mycket ändå ... antag 500 kg och 10 cm från hjulcentrum till klämcentrum ... det blir 50 kgm ... som fördelar sig på båda klämmorna .... ja ok det verkar som att det nog ändå inte ska behöva flexa ... eller?

/ToT

Re: Dämpning i framgaffel

InläggPostat: 2013-07-18/07:04
av Håkan
BMW-NoToll skrev:att BMW valt att låta det ena benet hantera kompressionsdämpning och låta det andra ta hand om returdämpningen.

Det här är ett väldigt vanligt förekommande sätt att hantera komp./retur-dämpning.
Om det medförde problem hade det inte varit vanligt förekommande..

Re: Dämpning i framgaffel

InläggPostat: 2013-07-28/12:38
av L Gidlöf
Alla som har fullt justerbara dämpare har på detta vis, även de elektroniskt styrda Öhlinarna jag hade på Ducatin samt de som finns i deras SkyHook system, semiaktiva,lika som jag har nu på min R 1200 GS.

Så nog fungerar lösningen, dock så är ju Öhlinarna lite ökända för att läcka lätt,men som man säger, ska man ha det bästa så ligger man ju på gränsen