Funduro, glapp i tändningen - laga själv?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Funduro, glapp i tändningen - laga själv?

Inläggav Vickers » 2013-07-24/20:17

Hej alla kunniga!
Min trogna Funduro -98 började för ett par dagar sedan ha lite hyss för sig - instrumentpanelen fladdrade till, för en millisekund verkar den tappa all elförsörjning och vid ett par tillfällen har den stannat under tomgång. Lade märke till att tändningen inte alltid slogs på när man vred på nyckeln och efter lite felsökning (rycka och dra i sladdarna under övre gaffelkronan) med tändningen på identifierade jag problemet: under tändningscylindern (i brist på bättre uttryck) utgår ett antal sladdar. En av dessa verkar glappa och jag kan genom att peta på den slå av eller på tändningen, när nyckeln sitter i och tändningen är på, alltså. Gjorde såklart vanlig förstahandskoll av batteripolerna, etc, men allt verkar helt, om än lite gammalt.

Min fråga är om någon vet om det går att reparera tändningen på egen hand eller är det köra till verkstad som gäller? Ett glapp borde man kunna fixa, men spontant känns det ju som att just den här delen av motorcykeln borde vara svår att få loss, om inte annat så ur stöldsynpunkt, eller har jag fel?

Tacksam för svar.

Erik
Har du tänkt det, har någon gjort det.
Användarvisningsbild
Vickers
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-09-03/14:10
Ort: Göteborg

Re: Funduro, glapp i tändningen - laga själv?

Inläggav ErLi » 2013-07-25/09:10

Det kan vara ide att kontrollera om det är brott på någon av sladdarna in till tändningslåset.

Andra har beskrivit liknade problem på http://f650.com/forum/forum.php och att det orsakats av brott i någon av sladdarna in till tändningslåset, inte själva tändningslåset. Lösningen brukar vara att löda in en ny sladd där brottet är.
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Funduro, glapp i tändningen - laga själv?

Inläggav Vickers » 2013-07-25/19:04

Jo, det stämmer nog, men frågan är hur man kommer åt den! Vore kul att veta om det gick att ta loss själva tändningscylindern på något vis.
Har du tänkt det, har någon gjort det.
Användarvisningsbild
Vickers
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-09-03/14:10
Ort: Göteborg

Re: Funduro, glapp i tändningen - laga själv?

Inläggav Vickers » 2013-07-25/19:32

Två skruvar verkar hålla tändningscylindern! Morgondagens uppgift blir att komma åt dem, ser ut som att jag måste demontera fronten. Spännande! ;)
Har du tänkt det, har någon gjort det.
Användarvisningsbild
Vickers
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-09-03/14:10
Ort: Göteborg

Re: Funduro, glapp i tändningen - laga själv?

Inläggav Vickers » 2013-09-27/19:49

Till alla andra nybörjare där ute kan jag meddela att det inte var särskilt svårt att riva fronten på hojen, lokalisera ett par skruvar som höll tändningslåset, demontera detta och ta med till lämpligt upplyst arbetsbänk. Väl där konstaterades att en av sladdarna som sitter som i en krona runt tändningen hade släppt i lödningen. Lite omsorgsfullt arbete med tenn och lödpenna gjorde susen. Nu sitter allt som det ska och hojen startar och går snällt igen. Och jag har blivit lite klokare.
Har du tänkt det, har någon gjort det.
Användarvisningsbild
Vickers
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-09-03/14:10
Ort: Göteborg


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst