Svårstartad G650x (moto) när den är varm

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav skylt » 2013-07-28/21:31

Jag har fått problem med min x-moto 2007 som inte vill starta om direkt när den är varm/het exempelvis vid ett tankstopp. När den är kall är det inte problem men om jag kör den varm - stänger av den och vill köra vidare efter 5 minuter så tänder den inte. Man kan känna bensinlukt när den inte tänder och lösningen som jag använder mig av är att vänta 5-10 minuter till och då startar den som vanligt.

Vad kan det vara för fel och bär jag ensam om problematiken?

Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-28/22:00

Det där verkar vara ett vanligt förekommande problem på 650X-modellerna.
Däremot tycks det inte som någon hittat en riktigt "klockren" förklaring till problemet - men jag har en teori, som i alla fall hittills inte motsagts av diverse experimenterande av en klubb- och forumkamrat som har en G650X-Challenge med samma bekymmer:
- Motorn har hög kompression och en relativt klen startmotor
- När motorn är varm, blir kompressionstrycket så högt att startmotorn blir överbelastad och drar väldigt mycket ström.
- Både plus- och jordkablar från batteriet är alldeles för klena och dessutom långa (pluskabeln går via startmotor-reläet), vilket innebär stort spänningsfall då motorn "sparkar bakut" och hårdbelastar startmotorn (vi har mätt upp spänningsfall på i storleksordningen 3V över batterikablarna).
- Är batteriet inte av bra kvalitet, i toppskick och väl laddat, tillkommer ett inre spänningsfall i batteriet på uppemot ett par volt.
- När spänningen sjunker för lågt (under 8-9V eller så) räcker den inte till för att det elektroniska tändsystemet ska orka igång - man får helt enkelt ingen gnista på tändstiften.

Denna teori styrks av, att motorn startar snällt vid "springstart" (ingen lätt uppgift med lätt hoj och "tungroterad" enstånka!). Den styrks också av, att hojens belysning "sackar" avsevärt vid startförsök, LED-bakljusen kan till och med slockna helt när det "tar stopp" vid själva kompressionslaget.
Ytterligare en sak som styrker teorien är, att hojen ifråga oftast (möjligen alltid) startat snällt med varm motor, sedan den fick rejält förstärkta batterikablar och ett bra batteri (Hawker Odyssey).

Det finns en annan detalj på dessa motorer, som kan tänkas spöka och förstärka problemet - motorn har en automatisk dekompressionsventil, som ska släppa ut lite av kompressionstrycket och därmed underlätta för startmotorn - om den inte fungerar som den ska, kan det "slå stopp" så startmotorn inte orkar med.

Min gissning är alltså, att flera faktorer samverkar - det behöver inte vara fel på någon enskild komponent, men när allt "jäkelskap" inträffar samtidigt räcker det för att motorn ska vägra starta......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-07-28/22:22

Du är absolut inte ensam om problemet. Alla G650X-ägare som jag talat med har haft samma problem.
Min G650X uppvisar samma felsymptom som du beskriver.

När hojen är (riktigt) varm och jag trycker på startknappen orkar inte alltid startmotorn dra runt motorn på första försöket. Då det inträffar är det batra att vänta 5-10 minuter.
Om jag ändå försöker att starta ger den avgasknallar och det luktar bensin.

Talade med verkstaden (Kenneth's MC-service) om problemet som i sin tur kollade med BMW. Problemet är är ej känt enl BMW.
Fick tips av verkstaden att testa med att byta batteri. De misstänker att batteriet kan ha vibrerat sönder och ej ger full startström. Har ej hunnit testa med att byta batteri ännu.

En omgång kraftigare batterikablar ligger och väntar i garaget.

Andra har tipsat om att byta till Iridiumstift och att köra i injection cleaner i tanken.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav skylt » 2013-07-29/09:29

Tack för tips! Det är både skönt och tråkigt att höra att jag inte är ensam om dessa problem :-) Jag kör fortfarande med original batteriet och gissar att det är det enklaste att ta tag i initialt. Tändstift och kabelbyte får EBOS ta hand om till hösten...

Med problem beskrivningen ovan kanske man ska satsa på ett Litium-Jon batteri och spara några kilo vikt på samma gång?

Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Lars Levén » 2013-07-30/20:47

Min XChallenge har motsvarande problem men endast upp till 10-12 grader i luften. Den funkar således oklanderligt just nu så jag får avvakta med fortsatta tester till hösten. Gunnar har skrivit en bra redogörelse av problemet och möjliga lösningar ovan. Min uppfattning är att prio 1 är att fixa grövre kablar mellan batteriet och startmotorn. Jag återkommer till hösten :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-07-30/20:54

Många har skrivit om problemen, men ingen glasklar lösning, i manualen nämns olika startprocedurer vid olika lufttemperaturer, varmt = starta utan att ge gas, kallt = ge lite gas vid start, men det gjorde ingen skillnad vid mina försök.

Det som gjorde det lite bättre var iridiumstift, men jag tror mest på ett kraftigare batteri, ett Litium-Jon batteri vore kul att testa.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-07-31/15:40

På amerikanska forum kallar man problemet "The Hot Wont Start Issue".
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Dennis Johansson » 2013-07-31/22:16

JAg tror ej det endast är den modellen som har liknande problem. Min har dock problemet vid kall motor.
Det luktar samma om min DRZ400s.
Den har dock förknasare.
JAg har redan låtit en duktig person gå igenom förknasare.
Sedan har jag bytt till Litium batteri, ingen skillnad. Men jag klurar på annan kabel från batteri till tändning
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Håkan » 2013-08-01/01:45

Dennis Johansson skrev: Min har dock problemet

Har dom ingen metallåtervinningsstation i Götet du kan lämna din Suzlaski, så är du kvitt problemet sen? ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Dennis Johansson » 2013-08-01/07:16

Håkan skrev:
Dennis Johansson skrev: Min har dock problemet

Har dom ingen metallåtervinningsstation i Götet du kan lämna din Suzlaski, så är du kvitt problemet sen? ;)


Skulle vara en lösning. Dock är ju den ända lämpliga BMW konkurenten endast möjlig att enduro regga, och den lade de ner tillverkningen på innan den knappt han starta.
Men troligen skall den säljas ändå
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-01/07:44

Dennis Johansson skrev:Skulle vara en lösning. Dock är ju den ända lämpliga BMW konkurenten endast möjlig att enduro regga, och den lade de ner tillverkningen på innan den knappt han starta.

Om Du menar G450X, så går den utmärkt att landsvägsregga!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav neutral » 2013-08-01/08:38

Gunnar Elmgren skrev:
Dennis Johansson skrev:Skulle vara en lösning. Dock är ju den ända lämpliga BMW konkurenten endast möjlig att enduro regga, och den lade de ner tillverkningen på innan den knappt han starta.

Om Du menar G450X, så går den utmärkt att landsvägsregga!


På samma vis som KTM's endurocyklar är lv-reggade från början men det är bara en fördel ur försäkringssynpunkt, det går inte att köra med dem på vanlig väg längre sträckor för det, serviceintervallerna är väldigt korta.

En DRZ är mer att jämföra med Honda XR och Yamaha XT. Eller just G650x då.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Dennis Johansson » 2013-08-01/10:32

neutral skrev:
På samma vis som KTM's endurocyklar är lv-reggade från början men det är bara en fördel ur försäkringssynpunkt, det går inte att köra med dem på vanlig väg längre sträckor för det, serviceintervallerna är väldigt korta.

En DRZ är mer att jämföra med Honda XR och Yamaha XT. Eller just G650x då.


Dels finns få på blocket, dels är väl en KTM 690 Enduro betydligt bättre...Men blir inget byte, troligen en hoj mindre i garaget.
Men nu skalla vi ej spamma sönder denna tråden mera
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-08-08/00:04

Det väldigt irriterande "The Hot Wont Start Issue" har förvärrats kraftigt på min G650X den senaste tiden. Stannar jag motorn är det minst tio minuters väntan innan man kommer iväg igen. Jättejobbigt då man har tider att passa.

Iom utförandet av "modden" som Gunnar beskriver ovan och tipsen jag fick av Lars L tidigare tror jag att problemet är löst.
Spänningsfallet i batterikablarna var stort. I pluskabeln mätte jag upp ca 1V spänningsfall då jag körde runt startmotorn. Anslutningarna vid startreläet och på startmotorn var också något oxiderade. Dessa sitter fö ganska olämpligt placerade alldeles ovanför kylaren på hö sida resp fram på startmotorn, alldeles i hjulsprutet.

Biltema har olika batterikablar att välja på och de tre som jag köpte hade alla arean 16mm2:
Minuspol-chassie (35-1775)
Pluspol-startrelä (35-170)
Startrelä-startmotor (35-186)

Efter det att jag kompletterat befintligt kablage med Biltemakablarna lät startmotorn mycket piggare. Jag testade att starta några gånger efter att hojen varit avstängd mellan ca 2-5 min och den startade redan efter någon sekund vid varje försök. Spänningsfallet i pluskabeln var nu nere i ca 0,2V. Tidigare var det med stor tvekan som startmotorn orkade dra kolven över tändläget då motorn var varm. Nu fanns ej den tvekan överhuvudtaget.
Batteriet byttes samtidigt och det gjorde startmotorn än mer piggare och mc:n startar nu direkt så snart kolven passerar tändläget.

Allt som allt tog jobbet ca två timmar inkl ett flertal starttester med några minuters väntan mellan försöken. Det som nu återstår är att snygga till kabeldragningen och att extraisolera pluskabeln batteri-startrelä-startmotor samt att skydda alla anslutningar mot korrosion.

Sist men inte minst, ett stort tack till Gunnar och Lars för de värdefulla tipsen.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2014-09-01/14:37, redigerad totalt 3 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav skylt » 2013-08-08/09:59

Finns det någon fin guide på nätet med bilder eller video?

Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-08-08/10:12

skylt skrev:Finns det någon fin guide på nätet med bilder eller video?

Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta


Inte vad jag känner till men snart kanske :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Lars Levén » 2013-08-12/15:22

På amerikanska forum kallar man problemet "The Hot Wont Start Issue".
Detta är uppenbarligen ett känt problem hos BMW i USA, se bilaga. De skissar på en alternativ lösning till att förstärka kablar/batteri.
11_003_12_015_Optimization_of_engine_starting.pdf
(51.35 KiB) Nerladdad 422 gånger
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Lars Levén » 2013-08-12/15:28

Pluspol-startrelä (35-170)
Jag hittar inte detta artikelnr hos Biltema?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav neutral » 2013-08-12/15:36

Lars Levén skrev:
Pluspol-startrelä (35-170)
Jag hittar inte detta artikelnr hos Biltema?

Troligen avses 35-177.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-08-12/15:58

Lars Levén skrev:
På amerikanska forum kallar man problemet "The Hot Wont Start Issue".
Detta är uppenbarligen ett känt problem hos BMW i USA, se bilaga. De skissar på en alternativ lösning till att förstärka kablar/batteri.
Bilagan 11_003_12_015_Optimization_of_engine_starting.pdf finns inte längre


Låter som de slått huvudet på spiken, men då kanske det inte hjälper med mer ström:

650x.png
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-12/16:20

Magnus Jinstrand skrev:
Lars Levén skrev:
På amerikanska forum kallar man problemet "The Hot Wont Start Issue".
Detta är uppenbarligen ett känt problem hos BMW i USA, se bilaga. De skissar på en alternativ lösning till att förstärka kablar/batteri.
11_003_12_015_Optimization_of_engine_starting.pdf


Låter som de slått huvudet på spiken, men då kanske det inte hjälper med mer ström:

650x.png


Det där har vi ju också varit inne på tidigare i tråden, och jag tror det i alla fall är en del av förklaringen!
Kan vara värt att undersöka, om dekompressionsventilen kan modifieras på ett enkelt sätt enligt länken ovan.
Eller om BMW rent av kan tänka sig att ta det hela på förlängd garanti.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-08-12/16:38

neutral skrev:
Lars Levén skrev:
Pluspol-startrelä (35-170)
Jag hittar inte detta artikelnr hos Biltema?

Troligen avses 35-177.


Så kan det vara.
Vill minnas att kablarna var 250mm, 350mm och 600mm långa. En av dem är röd och övriga svarta.

Grundproblemet kanske kan vara dekompressionsmekanismen som BMW skriver om men kabeluppdateringen är helt klart en fungerande work-around.

Bilder kommer asap.

EDIT 2x 250mm och 1x 600mm har jag använt
Senast redigerad av Thomas Stadin 2013-08-13/01:00, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav skylt » 2013-08-12/18:00

Lysande sickan! :-)

Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-08-13/00:21

Så här gjorde jag. Hittade ingen huvudsäkring på hojen så jag har förutsatt att det inte finns någon säkring mellan batteriet och startmotorn.
Om du gör denna modd så tänk på att batteriet innehåller mycket energi och att kablarna är grova. Blir det kortslutning går saker sönder och risken för personskada är överhängande. Använd absolut inga smycken som ringar eller armbandsur då du jobbar med el. En ring kan bli glödgad på några tiondelar av en sekund vid en ev kortslutning.
Har du piercat tungan så slicka inte på batteripolerna! Detta är ingen arbetsinstruktion utan en beskrivning över hur jag gjorde. Du arbetar på egen risk.

1) Först skruvade jag ur batteriet och anslöt Biltemas "25cm" långa jordkabel till minuspolen

20130812_214306-c.jpg


2) Därefter lokaliserade och frilade jag startreläet

20130812_214455-c.jpg


3) Sedan tog jag reda på vilken av startreläets anslutningar som var förbunden med originalbatterikabeln(+). Anslöt den röda 25cm långa biltemakabeln till denna anslutning på startreläet. Anslöt den 60 cm långa svarta biltemakabeln mellan den andra anslutningen på startreläet och kabelanslutningen på startmotorn (hittade startmotorn på motorns framsida). Lät de befintliga kablarna vara kvar.
OBS! Jag var väldigt noga med att ansluta kablarna på rätt sätt här!

20130812_214520-c.jpg


4) Slipade/filade bort färgen på den nya jordpunkten

20130812_214356-c.jpg


5) Tryckte tillbaks batteriet. Anslöt jordkabeln från batteriets minuspol och originalbatterikabeln(-) till den nya jordpunkten.
Anslöt originalbatterikabeln(+) och den 25 cm långa biltemakabeln som jag monterat på startreläet till batteriets pluspol.
Förstärkte isoleringen över pluskablarna och drog fast dem ordentligt med buntband.

20130812_224211-c.jpg


Nästan klart! Provstartade!

Att anpassa kabellängder, dragningar och snygga till anslutningar mm får bli årets vinterpyssel.

Nu har jag hunnit köra en vecka med kabelmodden och inga startsvårigheter vid varmstart än så länge.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-08-13/08:21

Strålande beskrivning! Skall bli intressant till hösten och se om det löst problemet för gott, bra jobbat.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav skylt » 2013-08-13/10:55

snyggt och tack!
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-13/11:00

Mycket bra beskrivning, ska bli intressant att höra hur mycket det hjälper!
En liten kommentar i marginalen: Det är inga problem att helt undvika risken för kortslutning och "fyrverkeri", genom att följa en enkel regel - anslut alltid batteriets minuskabel sist av allt! Är den inte ansluten när man pillar med frilagda plus-anslutningar, är strömkretsen bruten och det gör inget alls att om man råkar komma åt med verktygen. Sist ansluter man minuskabeln till jord, och det är ofarligt.
Samma sak när man kopplar ur - börja alltid med att lossa minuskabeln, där händer det inget om man råkar "kortsluta" med verktyget!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-08-13/15:46

Gunnar Elmgren skrev:Mycket bra beskrivning, ska bli intressant att höra hur mycket det hjälper!
En liten kommentar i marginalen: Det är inga problem att helt undvika risken för kortslutning och "fyrverkeri", genom att följa en enkel regel - anslut alltid batteriets minuskabel sist av allt! Är den inte ansluten när man pillar med frilagda plus-anslutningar, är strömkretsen bruten och det gör inget alls att om man råkar komma åt med verktygen. Sist ansluter man minuskabeln till jord, och det är ofarligt.
Samma sak när man kopplar ur - börja alltid med att lossa minuskabeln, där händer det inget om man råkar "kortsluta" med verktyget!


Bra tips ang minuskabeln, det ska jag lägga på minnet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-08-24/13:17

Nu har jag hunnit köra runt ett par veckor med uppdaterade kablar och än så länge har åtgärden varit 100-procentig.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-08-24/16:21

tstadin skrev:Nu har jag hunnit köra runt ett par veckor med uppdaterade kablar och än så länge har åtgärden varit 100-procentig.


Min krånglade bara på vår och höst, när det var under 10 grader och motorn var varm.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav skylt » 2013-08-26/09:05

Jag tog ur batteriet igår och gissar att det är från 2007 när hojen tillverkades - det satt en sticker på (Exide ETZ10-BS) batteriet som sa att det fick säljas fram till 2009. När jag slog på tändningen och valde att visa spänning innan start så visade displayen 11.4 Volt - efter start 13.7-14-1 är det normalt?

Ett shorai (LFX14A4-BS12) är beställt och kommer att monteras i veckan - återkommer med rapport
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-08-26/20:28

skylt skrev:Jag tog ur batteriet igår och gissar att det är från 2007 när hojen tillverkades - det satt en sticker på (Exide ETZ10-BS) batteriet som sa att det fick säljas fram till 2009. När jag slog på tändningen och valde att visa spänning innan start så visade displayen 11.4 Volt - efter start 13.7-14-1 är det normalt?

Ett shorai (LFX14A4-BS12) är beställt och kommer att monteras i veckan - återkommer med rapport


Det gamla originalbatteriet (Exide) visade liknande värden som dina och fick ockå säljas fram till 2009.
Mätvärdena som du anger behöver inte betyda att batteriet är dåligt. Jag får i stort sett samma mätresultat i instrumentpanelen även med det nya batteriet.

Köpte också ett Shorai men efter en rokad hamnade det i Firebladen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Inläggav skylt » 2013-08-27/18:22

Med ett nytt batteri så verkar alla problem som bortblåsta - med nya shorai batteriet så orkar minst en extra volt fram och varmstarts problemet gick inte att provocera fram trots ett tiotal stopp under en timme. Fortsättning följer men att spara över två kilo så högt upp på hojen är fantastiskt!

Bild
Före
Bild
Före

Bild
Efter
Bild
Efter

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Olof Eriksson » 2013-08-27/21:11

Om du bantar två kilo så får du samma effekt. ;-)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-27/21:23

Olof Eriksson skrev:Om du bantar två kilo så får du samma effekt. ;-)

Inte när du ska resa upp en hoj som vält...... :o
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Magnus von Melen » 2013-08-27/21:26

Såpass, spänningen ökar alltså om man minskar vikten.
Är en volt per två kilo ett generellt mått?
:mrgreen: ;)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-27/21:33

Magnus von Melen skrev:Såpass, spänningen ökar alltså om man minskar vikten.
Är en volt per två kilo ett generellt mått?
:mrgreen: ;)
:D :o :P :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Lars Levén » 2013-08-28/12:43

Ett shorai (LFX14A4-BS12) är beställt och kommer att monteras i veckan - återkommer med rapport

Var köper man detta batteri? Har beställt ett liknande hos Johans MC i Göteborg men de får ingen leverans...
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-08-28/18:06

http://www.nfracing.se/start.htm

Snabba leveranser och god service.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-09-02/22:34

Lars Levén skrev:
Ett shorai (LFX14A4-BS12) är beställt och kommer att monteras i veckan - återkommer med rapport

Var köper man detta batteri? Har beställt ett liknande hos Johans MC i Göteborg men de får ingen leverans...


SMC Väst körde sista storbanekursen för säsongen i helgen och hojen stod parkerad utanför hotellet under nattvilan. Det var ganska kyligt i luften på morgonen då jag hoppade på för att ta mig till banan. Li-Ion tappar en hel del i kyla och startmotorn snurrade märkbart långsammare pga kylan. Gissar att tempen var runt 5-8C.
Kör du under den kallare delen av året kanske inte Li-Ion är att föredra.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-02/23:14

Jo, Li-Ion-batteriet bär sig mycket riktigt åt på det viset - det tappar effekt när det är nedkylt.
Men - vet man om det kan det faktiskt vara en fördel! Det är nämligen så, att tack vare batteriets låga massa, värms det upp väldigt snabbt vid belastning!
Man kan utnyttja det, t ex genom att slå på tändningen och några rejäla strömförbrukare (helljus, värmehandtag t ex) 10-15 sekunder, så värms batteriet upp och ger full effekt.
Eller så gör man ett kort startförsök, och går inte motorn igång väntar man 10 sekunder - sen är det sprutt på grejorna när man provar en andra gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav skylt » 2013-09-04/07:19

Vintern (som visserligen är mild här i Malmö) kommer att ge svar på frågorna om batteritypen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-09-04/07:41

Som Gunnar skriver så är det en speciell startprocedur med dessa batterier när det är kallt:

Because of the characteristics of the lithium-based Shorai batteries, it is sometimes necessary to execute the following procedure in order to “warm” the battery for it to provide adequate starting power when the ambient temperature is below 40 degrees Farenheit:

- Turn on ignition as well as light and other accessories (heated grips, auxiliary lights, etc.) for 4-5 minutes.
- Turn off ignition and all accessories for 1 minute.
- Start bike. Heat builds with each start attempt so repeated attempts may be required.


http://blackdogcw.com/tech-tips.html?id=54
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Spelolle » 2013-09-05/07:42

http://www.xlmoto.se/bmw-f-650-gs-2001/1643/batterier
Dom säljer även andra saker till BMW. Lagret finns i Växjö.
Spelolle
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-09-05/07:31

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Lars Levén » 2013-09-05/21:58

Info om vård etc. av Shorai-batteri.
Bilagor
Shorai vård.pdf
(140.12 KiB) Nerladdad 236 gånger
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Thomas Stadin » 2013-09-16/15:38

Statusrapport efter ca en månads tester och verifiering av kabelmodd + batteribyte: Resultat = 100%
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Lars Levén » 2013-09-16/21:58

Efter startproblem i söndags slutför jag nu "modden" genom batteribyte och förstärkt kabel startrelä-startmotor (övriga redan bytta). Det bara MÅSTE funka :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-09-17/06:33

Lars Levén skrev:Efter startproblem i söndags slutför jag nu "modden" genom batteribyte och förstärkt kabel startrelä-startmotor (övriga redan bytta). Det bara MÅSTE funka :-)


Äntligen! ;)
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Lars Levén » 2013-09-17/10:41

Tid Magnus, det gäller att prioritera uppdrag i den tid man har tillgänglig :-) Det funkade ju förra veckan..... Men nu lämnar jag inte garaget innan jag är klar.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Svårstartad G650x (moto) när den är varm

Inläggav Lars Levén » 2013-09-18/16:19

Kablar och batteri på plats. Nu väntar jag på leverans av "kabelskydd" innan jobbet avslutas. Ska fira hustrun i helgen så det blir inget åka ändå :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Nästa

Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst