- Sidostöd
En liten historia från en liten resa. I juli gjorde vi en sväng i södra England på kurviga småvägar, för att sedan åka en motorvägssträcka för att snabbt komma upp till Lake District. Fler kurviga och fina småvägar.
För att komma till saken, vid ett bensträckarstopp för att njuta av en fin utsikt så trillade sidostödet av när min fru skulle fälla ned det på sin hoj. Hoppsan! Galant och som den reaktionssnabbe gentleman jag är, lyckades jag förhindra det oundvikliga fallet. Men vafan! Det bara trillade av efter 300 mils körning efter 2000-milaservice. Koll i serviceschema, jäpp – (pkt 25) ”smörjning av sidostöd” och (pkt 27) "kolla säkerhet och funktion av ...sidostödsbrytaren...", men inget om att infästningar ska kollas. Det är bara att smörja och se till att motorn inte startar med sidostöd nere och växel i.
Så här ser konstruktionen ut [F650CS (00 - 05)] och [F650GS (01 – 07)]. Boven i dramat är bult #4 (M10), ingängad i ”flärpen” på ramen. Den avsvarvade delen (6mm) sticker upp genom #6 (sidostödsbrytaren) som hålls på plats av clipset #8 och brickan #7. Om #8 av någon outgrundlig anledning trillat bort, och #4 har tappat sin ”låsbeläggning”, kan den uppenbarligen skruva ut sig av vibrationerna från enstånkan. Det är min enda förklaring till det som hände oss.
Så mitt lilla tips är; Kolla att bulten (#4) är åtdragen och att clipset (#8) finns kvar. Är bulten lös tyder det på att gänglåsningen har släppt. Det vore inte speciellt kul att tappa sidostödet under gång, och få in det i bakhjulet…