Sidostöd F650CS & F650GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Sidostöd F650CS & F650GS

Inläggav RollOn » 2013-07-31/20:55

Sidostod.png
Sidostöd


En liten historia från en liten resa. I juli gjorde vi en sväng i södra England på kurviga småvägar, för att sedan åka en motorvägssträcka för att snabbt komma upp till Lake District. Fler kurviga och fina småvägar.

För att komma till saken, vid ett bensträckarstopp för att njuta av en fin utsikt så trillade sidostödet av när min fru skulle fälla ned det på sin hoj. Hoppsan! Galant och som den reaktionssnabbe gentleman jag är, lyckades jag förhindra det oundvikliga fallet. Men vafan! Det bara trillade av efter 300 mils körning efter 2000-milaservice. Koll i serviceschema, jäpp – (pkt 25) ”smörjning av sidostöd” och (pkt 27) "kolla säkerhet och funktion av ...sidostödsbrytaren...", men inget om att infästningar ska kollas. Det är bara att smörja och se till att motorn inte startar med sidostöd nere och växel i.

Så här ser konstruktionen ut [F650CS (00 - 05)] och [F650GS (01 – 07)]. Boven i dramat är bult #4 (M10), ingängad i ”flärpen” på ramen. Den avsvarvade delen (6mm) sticker upp genom #6 (sidostödsbrytaren) som hålls på plats av clipset #8 och brickan #7. Om #8 av någon outgrundlig anledning trillat bort, och #4 har tappat sin ”låsbeläggning”, kan den uppenbarligen skruva ut sig av vibrationerna från enstånkan. Det är min enda förklaring till det som hände oss.

Så mitt lilla tips är; Kolla att bulten (#4) är åtdragen och att clipset (#8) finns kvar. Är bulten lös tyder det på att gänglåsningen har släppt. Det vore inte speciellt kul att tappa sidostödet under gång, och få in det i bakhjulet…
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: Sidostöd F650CS & F650GS

Inläggav Konsument » 2013-08-01/19:31

Stort tack för varningen!
Har aldrig reflekterat över att det kunde hända...
Lovar att ta en generell spaningsrunda över tillgängliga "förband".
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst