Urladdning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Urladdning

Inläggav rattis » 2014-02-13/21:30

Min Dakar -04 tömmer batteriet ganska raskt, tar jag ut säkring # 2 så upphör all förbrukning.
Tips och tricks tack.
Kablarna vid styrhuvudet och vid fjädring har blivit omisolerade så jag förmodar att dom är fixade.
rattis
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-02-13/21:21

Re: Urladdning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-13/21:53

Säkring #2 matar Motronic-relät/avlastningsrelät, som i sin tur matar i stort sett alla strömförbrukare som går över tändningen. Det ska inte dra någon ström alls, när tändningen är avslagen. Styrningen till relät går via tändningslåset - antingen bryts inte styrspänningen från tändningslåset, eller så har relät fastnat. Det är ett dubbelrelä - ena "halvan" matar motorelektroniken, andra halvan matar alla andra förbrukare.
Stannar motorn då Du slår av tändningen, är det troligen relä-halvan som matar strömförbrukarna som fastnat i "slutet" läge. Måste Du stänga av med dödarknappen på styret, är det sannolikt tändningslåset som inte bryter ordentligt.
Relät sitter uppe vid styrhuvudet, i en "reläbox" framför batteriet. Det är det stora dubbel-relät, har för mig det brukar ha grön kåpa.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst