av Gunnar Elmgren » 2014-02-13/21:53
Säkring #2 matar Motronic-relät/avlastningsrelät, som i sin tur matar i stort sett alla strömförbrukare som går över tändningen. Det ska inte dra någon ström alls, när tändningen är avslagen. Styrningen till relät går via tändningslåset - antingen bryts inte styrspänningen från tändningslåset, eller så har relät fastnat. Det är ett dubbelrelä - ena "halvan" matar motorelektroniken, andra halvan matar alla andra förbrukare.
Stannar motorn då Du slår av tändningen, är det troligen relä-halvan som matar strömförbrukarna som fastnat i "slutet" läge. Måste Du stänga av med dödarknappen på styret, är det sannolikt tändningslåset som inte bryter ordentligt.
Relät sitter uppe vid styrhuvudet, i en "reläbox" framför batteriet. Det är det stora dubbel-relät, har för mig det brukar ha grön kåpa.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24