Åtdragningsmoment vid montering av övre styrlager?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Åtdragningsmoment vid montering av övre styrlager?

Inläggav Linusp3 » 2014-03-07/18:53

Hej

Jag har loss styrkronorna och fettat in styrlagren på min -06 Dakar. Jag borde ha kollat moment innan jag tog isär, men här står jag och vet inte hur hårt jag ska dra vid återmonteringen imorgon...

Finns nån här inne som sitter på en mekbok och kan ge mig Nm på insex-delen som spänner övre lagret och den andra "bulten" som håller övre styrkronan?

Tack
//Linus
Användarvisningsbild
Linusp3
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2010-04-08/07:50

Re: Åtdragningsmoment vid montering av övre styrlager?

Inläggav Jan G Janson » 2014-03-07/19:47

Normalt sätt så spänner man lagret enl " fall out" dvs , hjulet rest , rakt fram . " Tappa" med fingret till hö resp vä ster på däcket tills det faller av sig själv ungefär 2 cm från mittlinjen . Detta är ingen exakt vetenskap . Det skall inte falla för tidigt ( löst ) eller för sent ( hårt ) åtdraget. Momentet du frågar efter brukar då appliceras på muttern ovan kronan . Kolla med Mimmi . Hon vet hon , johä . Lycka till .
Jan G Janson
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-12-10/16:41

Re: Åtdragningsmoment vid montering av övre styrlager?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-07/19:57

Du har PM!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Åtdragningsmoment vid montering av övre styrlager?

Inläggav Linusp3 » 2014-03-07/20:02

Gunnar Elmgren skrev:Du har PM!


Tack Gunnar!
Användarvisningsbild
Linusp3
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2010-04-08/07:50

Re: Åtdragningsmoment vid montering av övre styrlager?

Inläggav Mimmi » 2014-03-07/20:57

Jan G Janson skrev:Normalt sätt så spänner man lagret enl " fall out" dvs , hjulet rest , rakt fram . " Tappa" med fingret till hö resp vä ster på däcket tills det faller av sig själv ungefär 2 cm från mittlinjen . Detta är ingen exakt vetenskap . Det skall inte falla för tidigt ( löst ) eller för sent ( hårt ) åtdraget. Momentet du frågar efter brukar då appliceras på muttern ovan kronan . Kolla med Mimmi . Hon vet hon , johä . Lycka till .


Hej!


Eftersom jag är omnämnd så svarar jag nedan. :)
Jag kan bara instämma i ovanstående, styrlagren justerar man normalt på detta sätt, alltså med känsla. Den får man av erfarenhet.
Dock vill jag nog ha en justering så att gaffeln faller mer än 2 cm av sig själv. Det finns dock en sak att tänka på vid detta förfarande och det är att inget får hindra framgaffeln, exempelvis elkablar och wirear. På Vissa K100 sitter det dessutom bälgar som tätar gaffeln mot kåpan, och de måste lossas innan man kan justera lagren.
Men, jag poängterar men, vad avser den mc det handlar om i tråden kanske det finns ett speciellt förfarande vilket jag inte känner till! Eftersom Gunnar skickat PM i saken så är det väl någon specialanvisning som gäller.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Åtdragningsmoment vid montering av övre styrlager?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-07/21:45

Mimmi skrev:... med känsla. Den får man av erfarenhet.

"Good judgment comes from experience. Experience comes from bad judgment."
(Vem, som först formulerade sentensen, vet jag inte - men den platsar bland "bevingade ord".)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst