Jan G Janson skrev:Normalt sätt så spänner man lagret enl " fall out" dvs , hjulet rest , rakt fram . " Tappa" med fingret till hö resp vä ster på däcket tills det faller av sig själv ungefär 2 cm från mittlinjen . Detta är ingen exakt vetenskap . Det skall inte falla för tidigt ( löst ) eller för sent ( hårt ) åtdraget. Momentet du frågar efter brukar då appliceras på muttern ovan kronan . Kolla med Mimmi . Hon vet hon , johä . Lycka till .
Hej!
Eftersom jag är omnämnd så svarar jag nedan.
Jag kan bara instämma i ovanstående, styrlagren justerar man normalt på detta sätt, alltså med känsla. Den får man av erfarenhet.
Dock vill jag nog ha en justering så att gaffeln faller mer än 2 cm av sig själv. Det finns dock en sak att tänka på vid detta förfarande och det är att inget får hindra framgaffeln, exempelvis elkablar och wirear. På Vissa K100 sitter det dessutom bälgar som tätar gaffeln mot kåpan, och de måste lossas innan man kan justera lagren.
Men, jag poängterar men, vad avser den mc det handlar om i tråden kanske det finns ett speciellt förfarande vilket jag inte känner till! Eftersom Gunnar skickat PM i saken så är det väl någon specialanvisning som gäller.