Hur ska ett framhjul låta när man snurrar på det? (ljudfil)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur ska ett framhjul låta när man snurrar på det? (ljudfil)

Inläggav goldfish » 2014-04-01/23:08

Jag länkar till en ljudfil jag spelar in med hur det låter när jag snurrar på framhjulet på min MC. Det låter som att något ligger ann hela tiden (antagligen bromsklossarna). Det låter även som att det nästan är lite ojämnt; lite som att det ligger ann lite mer på något ställe.

Låter det likadant på era MCs eller är det tyst när ni snurrar på framhjulet? Hör ni något konstigt eller verkar det OK?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/160 ... wDakar.wav

Jag är ju relativt ny med hoj (köpte i slutet av förra säsongen), så hoppas ni står ut med mina frågor och kanske att någon mer än jag lär sig på vägen :)
goldfish
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-09-26/22:14

Re: Hur ska ett framhjul låta när man snurrar på det? (ljudf

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-04-02/03:31

Här är jag ute på tunn is, men det låter, som att bromsbeläggen tar i EN ANING, och att skivan är EN ANING skev. När jag rullar min hoj i stillastående, med motorn avslagen, hörs mera ett svagt, kontinuerligt "väsande" från skivorna.
Om Du bromsar hårt och inte känner några påtagliga pulsationer, förefaller det betydelselöst. Om inte, kan skivan behöva bytas.
Men om någon med mer mekarerfarenhet påstår något annat, utgår jag från, att vederbörande är mer trovärdig än jag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur ska ett framhjul låta när man snurrar på det? (ljudf

Inläggav colsson » 2014-04-02/05:27

Flytande klossar ligger an lite mot fälgen hela tiden. Fullt normalt. Den pyttelilla skevheten på skivan spelar heller ingen roll. Detta är vad bmw verkstan förklarade för mig.
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst