Vad tänka på äldre f650gs?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vad tänka på äldre f650gs?

Inläggav snuffle » 2014-04-04/09:35

Hej
Jag är på väg att införskaffa en f650gs. Tidigare har jag inriktat mig på en från 2008 och senare men efter lite tänkande har jag kommit fram till att en äldre kan fungera lika bra som första hoj. Är detta ett vettigt val eller finns det saker som talar mycket för en senare modell?

Om det är ett vettigt val, finns det något man bör kolla upp extra noga på hojar från runt 2000-2005?
Finns det något årtal som är mycket bättre än de andra då det gäller dessa år?

Vänliga hälsningar,
Snuffle
snuffle
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2014-04-04/09:26

Re: Vad tänka på äldre f650gs?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-04-04/10:13

Hur mycket kan gå sönder på ett järnspett???

Nej, skämt åsido - de encylindriga F650GS (årsmodellerna 2000-2007) är tämligen skottsäkra pjäser.
Om möjligt, leta efter en av årsmodell 2004 eller nyare - då kom en "facelift" med lite praktiska och utseendemässiga förbättringar, men framför allt den s.k. Twin Spark-motorn, som har bättre lågvarvsegenskaper, går jämnare och startar lättare än de tidigare med bara ett tändstift.

Hojarna har dock några svaga punkter, som man bör vara medveten om.
Det första att kolla är alla "yttre" lager - det gäller hjullager (särskilt medbringarlagren för bakre kedjekransen), svinglager, stötdämparlager och styrlager. Alla dessa är mer eller mindre att betrakta som servicedetaljer, de ger med sig förr eller senare. Inga dyra eller särskilt komplicerade reparationer, det är standardkomponenter som är hyggligt lättåtkomliga.
Sen är elsystemet en generellt svag punkt. Kan krångla på ungefär vilket sätt som helst - knappsatser, tändningslås, sidostödskontakt, reläer, och framför allt själva kablaget som har en förmåga att få isolationsfel, oxidera eller råka ut för rena kabelbrott ungefär var som helst. Själva elektroniken (hojen har elektroniskt styrd insprutning) brukar däremot klara sig bra.
Och så är det bakbromsen, där manövercylindern vid bromspedalen har en osviklig förmåga att dra i sig fukt, vilket får kolven att kärva i den yttre styrhylsan av nylon. Orsakar anliggande bakbroms, vilket kan dra med sig förstörd bromsskiva och "uppbrända" bromsbelägg, om man kör någon längre sträcka.
Även kylsystemet kan behöva åtgärdas - dels är det vattenpumpens tätningar som brukar "ta slut", dels kan det förekomma läckage i slanganslutningar och o-ringar, plus att själva kylaren sitter lite utsatt och gärna går läck om det sprätter upp sten eller andra svartkantade föremål.

Servicemässigt är det två saker som är aningen krångliga - dels är det oljebyte, som kräver avtappning på tre ställen (motorn har torrsumpsmörjning), och dessutom måste man vara mycket noga med att inte överfylla med olja.
Dels är det det kombinerade bränslefiltret och bränsletrycksregulatorn, som ska bytas var 4000:e mil men är så dyrt (över tusenlappen!) att många struntar i den detaljen. Det är oklokt, eftersom ett igensatt filter/regulator garanterat ger driftstörningar......

Jag tycker F650GS 00-07 är en alldeles förträfflig förstahoj. Stryktålig och driftsäker, lättkörd men ändå "fullvuxen". Finns för övrigt i två utföranden - dels den "vanliga" F650GS, som väl mest är att betrakta som landsvägshoj. Och så F650GS Dakar, som har större framhjul (21" istället för 19"), längre fjädringsväg och större vindruta - en riktigt duktig "äventyrshoj", som klarar skogsvägar och traktorstigar lika bra som landsvägen. Den "vanliga" modellen har behagligt låg sitthöjd, även relativt kortbenta når ned med bägge fötterna i backen. Dakar-modellen är avsevärt högre, inget för kortväxta!

Rent allmänt - kolla så hojen blivit servad enligt föreskrift. Särskilt gäller detta bromsvätskebyten, som är viktiga för att inte på sikt orsaka fel som blir kostsamma att reparera.
Och, som sagt - årsmodeller från och med 2004 är att föredra, men hittar Du en fin av tidigare årsmodell till "rätt" pris kan även det vara ett bra köp. Och se till att få en hoj med ABS-bromsar, det är guld värt på en förstahoj!

Lycka till!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad tänka på äldre f650gs?

Inläggav wictor » 2014-04-11/13:19

Hej! Har läst om att vissa f650gs årsm 00-02 har haft problem med framgaffeln?
Om man tex googlar "bmw fork failure", inte så roliga bilder. Hur stora växlar skall man dra på det, om det hade vart ett vanligt fel så borde väll bmw återkallat de årsm som det gäller.

Någon som har en synpunkt ang det?
Och vad är ett bra eller skäligt pris för en servad och hyffsat fresh f650gs med abs om vi snackar modeller innan 2004.

Med vänlig hälsning, Victor
wictor
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-03-23/13:57

Re: Vad tänka på äldre f650gs?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-04-11/15:55

Jo, det har förekommit, mest i USA. Och på ganska få hojar som körts hårt, och troligen fått klämskruven för framhjulsaxeln för hårt dragen....... Det behövs ganska få väldigt arga människor för att sätta ganska stora avtryck på Internet.
Problemet tycks bestå i, att det bildas en spricka om klämskruven, som håller framhjulsaxeln, dras för hårt - då kan i allra värsta fall gaffelbenet brista i nedre änden, och axeln lossna.
Framgaffelns nedre rör fick ett nytt utförande vid "faceliften" på 2004 års modell, med tjockare gods på det utsatta stället - där verkar inte problemet ha förekommit, utan bara på årsmodellerna 00-03 (gäller både "vanliga" F650GS och Dakar-modellen). Har inte hört talas om något fall i Sverige - det kan såklart ha förekommit, men vanligt är det inte.
Håller man bara koll, drar klämskruven med rätt moment och kollar gaffelbenet regelbundet skulle jag inte vara orolig för egen del (körde en F650GS -02 i 4 säsonger, utan att något hände - och den hojen fick utstå en del!).

F650GS av årsmodellerna 00-03 brukar ligga i prisspannet 20-30.000 kr, där det högsta priset är en fin, lågmilad 2003:a med mycket utrustning. Dakar-modellen några tusenlappar högre.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad tänka på äldre f650gs?

Inläggav wictor » 2014-04-13/10:19

Tack för svaret, känns då alltså som om man bara håller koll lite och drar med momentnyckel så skall det vara lugnt.

Priserna verkar skilja en hel del, finns några på blocket kring 04 och då verkar de ligga runt 36 tusen och en 03a för 26 tusen.
wictor
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-03-23/13:57


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst