av Gunnar Elmgren » 2014-04-04/10:13
Hur mycket kan gå sönder på ett järnspett???
Nej, skämt åsido - de encylindriga F650GS (årsmodellerna 2000-2007) är tämligen skottsäkra pjäser.
Om möjligt, leta efter en av årsmodell 2004 eller nyare - då kom en "facelift" med lite praktiska och utseendemässiga förbättringar, men framför allt den s.k. Twin Spark-motorn, som har bättre lågvarvsegenskaper, går jämnare och startar lättare än de tidigare med bara ett tändstift.
Hojarna har dock några svaga punkter, som man bör vara medveten om.
Det första att kolla är alla "yttre" lager - det gäller hjullager (särskilt medbringarlagren för bakre kedjekransen), svinglager, stötdämparlager och styrlager. Alla dessa är mer eller mindre att betrakta som servicedetaljer, de ger med sig förr eller senare. Inga dyra eller särskilt komplicerade reparationer, det är standardkomponenter som är hyggligt lättåtkomliga.
Sen är elsystemet en generellt svag punkt. Kan krångla på ungefär vilket sätt som helst - knappsatser, tändningslås, sidostödskontakt, reläer, och framför allt själva kablaget som har en förmåga att få isolationsfel, oxidera eller råka ut för rena kabelbrott ungefär var som helst. Själva elektroniken (hojen har elektroniskt styrd insprutning) brukar däremot klara sig bra.
Och så är det bakbromsen, där manövercylindern vid bromspedalen har en osviklig förmåga att dra i sig fukt, vilket får kolven att kärva i den yttre styrhylsan av nylon. Orsakar anliggande bakbroms, vilket kan dra med sig förstörd bromsskiva och "uppbrända" bromsbelägg, om man kör någon längre sträcka.
Även kylsystemet kan behöva åtgärdas - dels är det vattenpumpens tätningar som brukar "ta slut", dels kan det förekomma läckage i slanganslutningar och o-ringar, plus att själva kylaren sitter lite utsatt och gärna går läck om det sprätter upp sten eller andra svartkantade föremål.
Servicemässigt är det två saker som är aningen krångliga - dels är det oljebyte, som kräver avtappning på tre ställen (motorn har torrsumpsmörjning), och dessutom måste man vara mycket noga med att inte överfylla med olja.
Dels är det det kombinerade bränslefiltret och bränsletrycksregulatorn, som ska bytas var 4000:e mil men är så dyrt (över tusenlappen!) att många struntar i den detaljen. Det är oklokt, eftersom ett igensatt filter/regulator garanterat ger driftstörningar......
Jag tycker F650GS 00-07 är en alldeles förträfflig förstahoj. Stryktålig och driftsäker, lättkörd men ändå "fullvuxen". Finns för övrigt i två utföranden - dels den "vanliga" F650GS, som väl mest är att betrakta som landsvägshoj. Och så F650GS Dakar, som har större framhjul (21" istället för 19"), längre fjädringsväg och större vindruta - en riktigt duktig "äventyrshoj", som klarar skogsvägar och traktorstigar lika bra som landsvägen. Den "vanliga" modellen har behagligt låg sitthöjd, även relativt kortbenta når ned med bägge fötterna i backen. Dakar-modellen är avsevärt högre, inget för kortväxta!
Rent allmänt - kolla så hojen blivit servad enligt föreskrift. Särskilt gäller detta bromsvätskebyten, som är viktiga för att inte på sikt orsaka fel som blir kostsamma att reparera.
Och, som sagt - årsmodeller från och med 2004 är att föredra, men hittar Du en fin av tidigare årsmodell till "rätt" pris kan även det vara ett bra köp. Och se till att få en hoj med ABS-bromsar, det är guld värt på en förstahoj!
Lycka till!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24